Alfa Romeo Tonale 1.6 JTD: Pnie się w górę - TEST

Tym razem sprawdzamy, jakie wrażenia pozostawia Alfa Tonale z debiutującym silnikiem Diesla. Czy silnik wysokoprężny okaże najlepszą opcją w tym modelu?

Alfa Romeo Tonale materiały prasowe
Alfa Romeo Tonale

Dobrze poczułem się w ciekawym i eleganckim wnętrzu Alfy Tonale. Jest mniejszym od Stelvio SUV-em, a wnętrze wykonane jest staranniej. Widać, że Alfa pnie się w górę. Materiały są dobrej jakości, a i wykończenie nie daje powodów do narzekania. Projektanci Alfy Tonale znaleźli też właściwy balans w podziale obowiązków pomiędzy dotykowym ekranem a fizycznymi przyciskami i pokrętami. Pod ekranem znajduje się rząd bardzo przydatnych i wygodnych przycisków, w tym również te dedykowane regulacji temperatury we wnętrzu. Na kierownicy mamy przycisk służący do uruchamiania silnika, a na tunelu środkowym znajdziemy rolkę do regulacji głośności sprzętu audio oraz tę do zmieniania trybów jazdy. Dzięki takiej konfiguracji wnętrze Tonale okazuje się bardzo przyjazne podczas jazdy. Tym bardziej, że w Alfie Tonale zadebiutowały nowe multimedia. Centralny ekran podobnie jak wyświetlacz zegarów mają wysoką rozdzielczość, a obsługa jest intuicyjna i przyjaźniejsza niż w Giulii. Przejrzysta i stylowa jest też grafika zegarów.
Nocą wyjątkową atmosferę podkreśla dyskretne oświetlenie ambientowe. Wnętrze nowej Alfy Tonale świetnie wygląda, jest dobrze wykonane i przyjazne w obsłudze. Jedynie pozycja za kierownicą przypominająca VAN-y nie jest idealna. W samochodzie o sportowych aspiracjach mile widziana byłaby możliwość większego obniżenia fotela, a kierownica powinna być ustawiona bardziej pionowo.

Alfa Romeo Tonalemateriały prasowe
Alfa Romeo Tonale

Alfa Romeo Tonale – Wrodzona nadpobudliwość

Zastrzeżenia można mieć również do pracy układu kierowniczego. Jest jak na Alfę Romeo przystało nieco nadpobudliwy (przełożenie 13,6:1), ale nie to jest problem. Pracuje nieco za lekko nie dając poczucia stabilności. Szkoda również, że nie można zmieniać trybu jego pracy niezależnie. Jeśli preferujemy nieco ciężej pracujący układ kierowniczy skazani jesteśmy na sportowy tryb pracy pozostałych podzespołów.
Poza tym wrażenia z prowadzenia Tonale są znakomite i pasujące do usportowionego charakteru Alfy. Bardzo sztywna karoseria w połączeniu z celnie zestrojonym zawieszeniem pozostawia odczucie podróżowania solidnie skonstruowanym samochodem, w którym kierowca i pasażerowie nie są niepokojeni ani wibracjami ani hałasem.

Alfa Romeo Tonalemateriały prasowe
Alfa Romeo Tonale

Alfa Romeo Tonale – Diesel ma rację bytu

Wnętrze jest tak skutecznie wyciszone, że trudno nam było się zorientować, że pod maską Tonale, którym mieliśmy okazję jechać pracuje silnik Diesla, który debiutuje w Tonale. Choć obecnie coraz popularniejsze są hybrydy, a bramy niektórych europejskich miast zamykane są dla starych diesli wydaje się, że ta jednostka wciąż ma rację bytu. Przy płynnej jeździe spala poniżej 7 litrów na setkę. Zaletą jest też cena wynosząca 157 000 zł. To najtańsza opcja silnikowa i kosztuje tyle samo co miękka hybryda o pojemności 1.5 l i mocy 130 KM. Z tym, że najtańszy silnik benzynowy pod względem osiągów pozostawia niedosyt, a diesel 1.6 JTD wydaje się optymalnym źródłem napędu. Wynika to z dostępności momentu obrotowego. Diesel generuje 320 Nm, a miękka hybryda 240 Nm. W ofercie jest również mocniejsza miękka hybryda (160 KM) występująca tylko w zestawieniu z bogatszymi wersjami wyposażenia, a z początkiem roku 2023 do oferty trafi hybryda plug-in. Jeszcze nie wiadomo jaka będzie jej cena oraz jaki osiągnie zasięg na energii elektrycznej.

Alfa Romeo Tonalemateriały prasowe
Alfa Romeo Tonale

Alfa Romeo Tonale – Nie możemy się doczekać

Tonale wspięła się na poziom wyżej pod względem wykonania i komfortu jazdy w porównaniu do starszych modeli Alfy. Pozostawia tak pozytywne wrażenia, że już nie możemy się doczekać kolejnych generacji Giulii i Stelvio.

 

Dane producenta ALFA ROMEO TONALE 1.6 JTD 
Cena od 157 000 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika turbodiesel, R4, 
Pojemność skokowa 1598 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
130 KM
3750/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
320 Nm
1500/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa automatyczna dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 10,9 s
Prędkość maksymalna 194 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 5,2-5,9 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
137-155 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, dł. x szer. x wys. 4528 x 1841 x 1601 mm, rozstaw osi 2636 mm, masa własna 1670 kg, poj. bagażnika 500/1550 l, pojemność zbiornika paliwa 55 l

 

Zobacz również:
REKLAMA