Alfa Romeo Tonale: Hipnotyzuje - TEST

Od debiutu Stelvio właśnie mija sześć lat. To kawał czasu, w którym świat się zmienił, a firmy, z którymi Alfa Romeo chce rywalizować wprowadziły dziesiątki nowych modeli. Długo wyczekiwana Tonale jest pierwszym modelem, który ma nadać słynnej marce rozpędu. Wrażenia z jazdy nowiutkim crossoverem.

Alfa Romeo Tonale Materiały prasowe

Nadwozie Alfy Romeo Tonale jest dłuższe i niższe niż można sądzić oglądając same zdjęcia, a lekko taliowane boki wyszczuplają sylwetkę. Znakomicie jak zawsze wyglądają tradycyjne dla Alfy obręcze kół o wzorze tarczy telefonu, a spojrzenie wąskich, potrójnych oczu sprawia wrażenie, jakby chciało zahipnotyzować.

REKLAMA

Alfa Romeo TonaleMateriały prasowe
Proporcje nadwozia seryjnej Tonale są inne niż koncepcyjnej – tu od razu widać, że crossover jest autem przednionapędowym

 

W czasach, gdy ekrany dotykowe służą już w zasadzie do obsługi wszystkiego poza załączaniem kierunkowskazów i zmianą biegów, Alfa pokazuje, że klasyczny wygląd i klasyczne przełączniki, kiedy się je dobrze zaprojektuje, wciąż są najlepsze. Poza tym, że na tablicy przyrządów i na środku konsoli znajdują się ekrany, obsługa klimatyzacji czy regulacja głośności zachowują swoją tradycyjną formę – i tym lepiej dla Tonale.

Fotele umieszczono dość wysoko, co poprawia widoczność oraz zwiększa wrażenie jazdy SUV-em, i chociaż wyglądają dość niepozornie, to okazują się bardzo wygodne. Niezłe wrażenie robi też jakość, zarówno materiałów, jak i wykonania. W kluczowych miejscach użyto miękkich w dotyku tworzyw, a jeśli coś ma imitować np. aluminium, to robi to dobrze.

Alfa Romeo TonaleMateriały prasowe
Obręcze kół o wzorze przypominającym tarczę telefonu jak zawsze wyglądają znakomicie
Alfa Romeo TonaleMateriały prasowe
Światła do jazdy dziennej pełnią również rolę kierunkowskazów
Alfa Romeo TonaleMateriały prasowe
Barwy włoskiej flagi na lusterku to perełka wśród detali

Alfa Romeo Tonale - Konstrukcja i silniki

Konstrukcja Tonale została oczywiście oparta na zmodyfikowanej płycie podłogowej znanej z Jeepa Compassa. W uproszczeniu zmiany można opisać tak: większy rozstaw osi i kół, inaczej zestrojony układ zawieszenia, ale taka sama struktura chroniąca podróżujących w razie wypadku.
Do pierwszych jazd Alfa podstawiła Tonale napędzane benzynowym silnikiem 1.5 turbo z układem 48V (czyli tzw. łagodną hybrydę). Jednostka ta ma turbosprężarkę o zmiennej geometrii kierownicy, współpracuje z siedmiobiegową przekładnią dwusprzęgłową i w wersji o mocy 160 KM występuje jedynie w ofercie Alfy Romeo. Jak na silnik o tej pojemności rozwija też bardzo wysoki moment obrotowy – 240 Nm już przy 1500 obr/min.
Poza lekką elektryfikacją układu napędowego crossover Alfy wykorzystuje kilka innych nowoczesnych rozwiązań, jak układ hamulcowy typu „brake by wire” czy amortyzatory FSD (tzw. tłumienie sterowane częstotliwością), w których siła tłumienia zmienia się samoczynnie zależnie od częstotliwości ruchów kół; a mówiąc całkiem fachowo amortyzatory są bardziej miękkie podczas spokojnej jazdy i utwardzają się przy dynamicznej.
Podstawową jednostką jest silnik 1.5 turbo w wersji 130-konnej, natomiast na szczyt oferty jesienią wjedzie hybryda plug-in wykorzystująca turbodoładowaną jednostkę 1.3 i o mocy całego zespołu wynoszącej 275 KM. Hybryda jest taka sama jak w Jeepie Compassie, tyle że o 30 KM mocniejsza i z większym akumulatorem, mającym zapewnić elektryczny zasięg 60-80 km. Flagowa Tonale będzie też miała napęd określany u Jeepa jako 4xe, czyli taki, w którym silnik spalinowy napędza koła przednie, a elektryczny tylne. I wreszcie, chociaż Alfa nie mówi ani tak, ani nie, to my nie spodziewalibyśmy się Tonale w wersji GTA ani jutro, ani w przyszłym roku, ani nawet za pięć lat.

Alfa Romeo TonaleMateriały prasowe
Silnik 1.5 turbo ma do pary świetny układ tzw. łagodnej hybrydy

REKLAMA

REKLAMA

Zawieszenie jest dość sztywne, ale nawet jeśli wiesz, że poświęcasz tu trochę komfortu, to wiesz też, że zyskujesz znacznie więcej

Alfa Romeo Tonale - Spokojna i wyważona

Na drodze szybko okazuje się, że zawieszenie tego auta jest dość sztywno zestrojone i bardzo stara się, by kontakt kół z nawierzchnią był możliwie najlepszy. Jest to tego rodzaju przyjemna sztywność układu jezdnego, że nawet jeśli wiesz, iż coś tu poświęcasz, to wiesz też, że zyskujesz znacznie więcej. Przy spokojnej jeździe Alfa jest zrelaksowana, cicha i wygodna. Najbardziej zaskakujące jest działanie układu łagodnej hybrydy, który dzięki temu, że oprócz elektrycznego silniczka pełniącego funkcję generatora i rozrusznika ma też drugi, umieszczony w obudowie skrzyni biegów rozwijający moc 15 kW (20 KM), jest w stanie napędzić całe auto. W jeździe miejskiej Alfa często rusza z miejsca jak samochód elektryczny, a w trybie jazdy eko (oznaczanym u Alfy literą „a”) byliśmy w stanie za jednym razem przejechać około 1,5 km korzystając jedynie z energii elektrycznej.
Alfa czuje się też bardzo pewnie jeśli rzucić jej pod koła parę zakrętów. Okazuje się przyczepna i dość szybka w pierwszej fazie skrętu, a obciążenia między poszczególnymi kołami są przenoszone bardzo płynnie. Układ kierowniczy działa zaskakująco lekko, jest jednak precyzyjny. Jak na crossovera o konstrukcji mimo wszystko zdecydowanie przednionapędowej, Tonale jest też nieźle wyważona i przy nawet średnio dynamicznej jeździe nie wykazuje specjalnej tendencji do podsterowności. Ogólne wrażenie jest na poziomie modelu premium – spokój, pewność siebie i płynność – jednak ostateczną ocenę zostawiamy sobie na czas testu na naszych drogach, pierwsze jazdy odbywały się bowiem w przeważającej mierze na terenie zabudowanym i na drogach o sporym natężeniu ruchu.

Alfa Romeo TonaleMateriały prasowe
Jedno z najlepszych na rynku połączeń klasyki z nowoczesnością – deska rozdzielcza jest na współczesną modłę „cyfrowa”, ale zachowuje klasyczne elementy obsługi
Alfa Romeo TonaleMateriały prasowe
Na powitalnej grafice Tonale puszcza oko do kierowcy
Alfa Romeo TonaleMateriały prasowe
Informacje na zestawie wskaźników można wyświetlać na kilka sposobów
Alfa Romeo TonaleMateriały prasowe
Klimatyzacja zachowuje klasyczny panel przełączników

Alfa Romeo Tonale - Decydująca będzie cena

Kluczowa będzie oczywiście cena Tonale. Cennik modelu nie został jeszcze ujawniony, poza tym, że jedyna wersja, jaką aktualnie można zamawiać, zwana Edizione Speciale kosztuje równe 180 tys. zł; przy czym jest to wersja 130-konna. Sporo? Owszem tak. Oby nie powtórzyła się historia z Giulią, która kosztowała tyle, ile BMW oraz Stelvio, które chciało z miejsca rywalizować o klienta z Macanem, a skończyło się tak, jak się skończyło. Tonale zasługuje na więcej.

Alfa Romeo TonaleMateriały prasowe
Wyglądają niepozornie, ale okazują się bardzo wygodne – fotele Alfy Tonale

 

Dane producenta ALFA ROMEO TONALE 1.5 T4 160 KM VELOCE
Cena jeszcze nie znana
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa 1469 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
160 KM
5750/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
240 Nm
1500/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 7-biegowa dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 8,8 s
Prędkość maksymalna 210 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 6,3 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
144 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4528 x 1841 x 1601 mm, rozstaw osi 2636 mm, masa własna 1600 kg, poj. bagażnika 500/1550 l, pojemność zbiornika paliwa 55 l.

 

Alfa Romeo TonaleMateriały prasowe
W układzie 3+3 – na tylnych światłach powtarza się ten sam motyw, który jest na reflektorach
REKLAMA