Alfa Romeo Tonale PHEV Q4: Początek nowej ery - TEST

Od Tonale w wersji hybrydowej plug-in na poważnie zaczyna się elektryfikacja modeli Alfy Romeo. Już w 2027 roku włoska marka chce mieć w ofercie wyłącznie auta elektryczne. Sprawdziliśmy, co potrafi 280-konne Tonale z napędem na cztery koła.

Alfa Romeo Tonale Materiały prasowe

To kolejny model na rynku, który w najmocniejszej wersji jest oferowany jako hybryda typu plug-in. Na łączną moc zespołu napędowego, wynoszącą 280 KM, pracują czterocylindrowy turbodoładowany silnik 1.3, który powstaje w bielskiej fabryce koncernu Stellantis, oraz jednostka elektryczna. Silnik benzynowy osiąga maksymalną moc 180 KM i moment obrotowy o wartości 270 Nm. Za pośrednictwem 6-stopniowej przekładni automatycznej jest on przekazywany na koła przedniej osi. Jednostka elektryczna, która znajduje się przy tylnej osi, wytwarza maksymalną moc 122 KM oraz maksymalny moment obrotowy 250 Nm i napędza tylne koła.
Jak na kompaktowego SUV-a, hybrydowa Alfa Romeo Tonale jest wyposażona w spory litowo-jonowy akumulator, który może zmagazynować aż 15,5 kWh energii elektrycznej. Waży on 125 kg i szczelnie wypełnia niemal każdą wolną przestrzeń pod podłogą. Taka porcja energii zapewnia autu zasięg do 82 km w mieście i do 69 km w cyklu mieszanym (WLTP) przy wykorzystaniu napędu wyłącznie elektrycznego. Stosunkowo duży jest również zbiornik paliwa, dzięki któremu całkowity zasięg Tonale w wersji hybrydowej plug-in wynosi ponad 600 km.

Alfa Romeo TonaleMateriały prasowe
Solidnie zmontowane i wykonane z materiałów dobrej jakości wnętrze nie jest źródłem niepożądanych dźwięków
Alfa Romeo TonaleMateriały prasowe
Pokrętło do wyboru trybu jazdy (DNA) służy również do wyboru rodzaju napędu – elektrycznego (A) lub hybrydowego (N i D)
Alfa Romeo TonaleMateriały prasowe
Dzięki funkcji e-save kierowca może zadecydować, ile energii elektrycznej ma zostać zachowane w akumulatorze


W porównaniu z odmianą spalinową hybrydowej Alfie nie brakuje temperamentu – mimo około 200 kg dodatkowej masy (akumulator plus silnik elektryczny). Nie chodzi tu wyłącznie o przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,2 s, ale o sposób prowadzenia. Jak na Alfę przystało, kompaktowy SUV szybko i z dużą lekkością zmienia kierunek jazdy. Zasługa w tym dobrze zestrojonego zawieszenia oraz szybkiego i precyzyjnego układu kierowniczego. Wielka szkoda, że kierownica we wszystkich trzech trybach jazdy (A – Advance Efficiency, N – Natural i D – Dynamic) działa zbyt lekko. To jedna z dwóch największych wad Tonale. Drugą są zbyt krótkie siedziska foteli, które nie podpierają dostatecznie ud. Same fotele są jednak wygodne i dobrze podpierają ciało.

Alfa Romeo TonaleMateriały prasowe
Komfortowym fotelom nie brakuje podparcia na boki, ale siedzisko powinno być o kilka centymetrów dłuższe


Już sam 122-konny silnik elektryczny zapewnia hybrydowej Alfie Tonale wystarczająco dobre osiągi i pozwala jechać z maksymalną prędkością 135 km/h. Auto rusza i porusza się bezszelestnie, a 250 Nm momentu obrotowego dostępne „na zawołanie” sprawia, że tylne koła pchają go dynamicznie do przodu. Nawet gdy komputer pokładowy informuje o zerowym zasięgu na energii elektrycznej, jej „rezerwa” w akumulatorze jest na tyle duża, by auto zawsze ruszało z wykorzystaniem silnika elektrycznego i korzystało z napędu na cztery koła, jeśli zajdzie taka potrzeba. Komputer pokazuje również, jaką część trasy od ostatniego uruchomienia silników udało się pokonać z wykorzystaniem napędu elektrycznego, a jaką z napędem spalinowym. W hybrydowym trybie jazdy (N) priorytet ma zawsze napęd elektryczny.

Alfa Romeo TonaleMateriały prasowe


Wysoki komfort resorowania testowanej wersji Veloce zapewniają amortyzatory o regulowanej sile tłumienia. Dwa stopnie wystarczą do tego, aby nadwozie albo bardziej miękko reagowało na nierówności, albo odznaczało się większą stabilnością podczas szybszej jazdy w zakrętach. W kabinie nie słychać zbyt wielu niepożądanych dźwięków. Najbardziej uciążliwy pojawia się wtedy, gdy do pracy włącza się silnik spalinowy. Wtedy docenia się ciszę i bezwibracyjną pracę silnika elektrycznego, którymi można cieszyć się na co dzień, gdy z Tonale korzysta się jak z elektryka. Zasięg na energii elektrycznej sięgający 80 km w mieście sprawia, że akumulator wystarczy ładować raz-dwa razy w tygodniu. Napełnienie go w stu procentach trwa mniej niż 2,5 godziny, jeśli korzysta się z wallboxa.
Modelem Tonale w hybrydowej wersji plug-in Alfa Romeo chce powalczyć nie tylko o klientów indywidualnych, ale również flotowych. Pierwszych ma przekonać duży zasięg na napędzie elektrycznym w mieście, drugich – bardzo przyzwoity zasięg całkowity i emisja CO2 wynosząca tylko 26 g/km. Cena Tonale PHEV nie jest jeszcze ustalona, ale wiele wskazuje na to, że będzie oscylować wokół 250 tys. złotych.

Alfa Romeo TonaleMateriały prasowe
Dane producenta ALFA ROMEO TONALE VELOCE PHEV Q4
Cena cena jeszcze nie znana
ZESPÓŁ NAPĘDOWY
Rodzaj napędu hybrydowy: benzynowy R4
+ elektryczny AC
Moc maksymalna
zespołu hybrydowego
280 KM (206 kW)
Silnik spalinowy benzynowy, R4 turbo,
1332 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
180 KM (132 kW)
5750/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
270 Nm
1850/min
Silnik elektryczny  
Moc maksymalna 122 KM (90 kW)
Maks. moment obrotowy 250 Nm
Ilość zmagazynow. energii 15,5 kWh
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 6-biegowa automat.
OSIĄGI
0–100 km/h 6,2 s
Prędkość maksymalna 206 km/h (135 km/h w trybie elektrycznym)
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 1,1-1,4 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
26-33 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4528 x 1841 x 1601 mm, rozstaw osi 2636 mm, pojemność bagażnika 385/1430 l.
Zobacz również:
REKLAMA