Alfa Romeo Tonale PHEV: w teście po mieście – JAZDA

Czy hybrydowa, najmocniejsza w gamie i jedyna z napędem 4x4 Alfa Romeo Tonale to auto, które spełnia oczekiwania w czasie jazdy miejskiej? Sprawdzamy.

Alfa Romeo Tonale PHEV Fot. Jacek Hanusz
Alfa Romeo Tonale PHEV

Aż o 120 KM mocniejsza, ale też o prawie 55 tys. zł droższa jest Alfa Romeo Tonale PHEV od kolejnej w cenniku, 160-konnej odmiany mild hybrid. Przyjmując, że nie kupujemy auta za gotówkę, tylko dzięki jakiejś formie finansowanie różnica w racie miesięcznej będzie wynosić około 1000 zł. Co dostajemy w zamian? Lepsze osiągi, naturalnie, przynajmniej na papierze. 6,5 s do setki to już solidny czas, szczególnie przy 8,8 s, których potrzebuje na wykonanie tego samego manewru odmiana 160-konna. Do tego oczywiście lepszą trakcję i pewność prowadzenia, dzięki silnikowi elektrycznemu napędzającemu tylne koła. Hybrydą plug-in Alfy można też, wg producenta, przejechać nawet ponad 80 km przy optymalnych warunkach po mieście. Tak wysoki zasięg auto zawdzięcza stosunkowo dużym „bateriom” zdolnym zgromadzić 15,5 kWh energii elektrycznej. Trzeba jednak iść także na kompromis – hybrydowa odmiana ma wyraźnie mniej pojemny bagażnik (385 l zamiast 500) i mniejszy zbiornik paliwa (43 l zamiast 55). Ten drugi można jeszcze obronić argumentem, że skoro auto ma mniej palić, to tak duży zbiornik paliwa nie jest potrzebny.

Alfa Romeo Tonale PHEV – zużycie paliwa w mieście

Najpierw załóżmy, że autem jeździmy bez ładowania jego akumulatorów. Wtedy głównym źródłem napędu jest turbodoładowany silnik benzynowy 1.3, który osiąga 180 KM i 270 Nm, jednostka elektryczna (122 KM) przy niewielkim poziomie naładowania akumulatorów uruchamia się pierwsza jednak niemal zawsze, gdy ruszamy i to ona odpowiada za miękki start i płynne przyspieszenie. W trakcie jazdy miejskiej silnik benzynowy wyłącza się sporadycznie, a to oznacza, że przy pustych „bateriach” zużycie paliwa w mieście dochodzi do 8,5 l/100 km. Niech każdy oceni sam, czy taki wynik w 280-konnym, podwyższonym aucie ważącym ponad 1,8 tony to rezultat słaby, niezły, czy całkiem dobry.

{% image id= align=left x=740 y=0 %}

W przypadku hybrydy plug-in zakładamy jednak, że użytkownik będzie ją regularnie doładowywał. Zakładając, że korzystamy z wallboxa w garażu (moc ładowania 7,4 kW) napełnienie akumulatorów energią zajmie niecałe 2,5 h. Potwierdza to nasz test, w którym jednak korzystaliśmy z ładowarki Greenway – w ciągu godziny naładowaliśmy się od 0 do 50%, a wiadomo, że powyżej 80% moc ładowania zmniejsza się. Co ciekawe, ładowarka informowała, że moc ładowania wynosie nawet więcej niż obiecuje producent, niemal równe 8 kW.

Po przejechaniu 100 km w mieście komputer pokładowy wskazywał, że zużycie paliwa wyniosło 5,6 l/100 km. Na „prądzie” przejechaliśmy prawie 40 km – warunki były jednak dalekie od idealnych, bo temperatury były niskie. Poza tym podczas podróży wjechaliśmy też na autostradę by sprawdzić, czy obiecywana przez producenta prędkość maksymalna w trybie elektrycznym faktycznie wynosi 135 km/h (zgadza się).

Alfa Romeo Tonale PHEV - jazda

Dodatkowa masa (około 200 kg) nie oznacza na szczęście, że Tonale diametralnie zmieniło swój charakter i nie prowadzi się już tak pewnie. Wyższą masą czuć jednak bardziej na nierównościach, kiedy momentami tłumienie jest bardziej sztywne (typowa przypadłość wielu hybryd plug-in), z kolei w zakrętach udało się utrzymać dynamiczną naturę auta i lekkość prowadzenia. Nadal ponarzekamy nieco na lekko działający układ kierowniczy, a także na skrzynię biegów, które w trybach Advanced Efficiency i Neutral czasem nie do końca może się zdecydować kiedy i jaki bieg optymalnie wybrać.

Jeśli więc komuś zależy na osiągach, to najlepiej wybrać tryb D, tylko w nim kierowca odczuwa, że ma do dyspozycji 280 KM – skrzynia wreszcie „odnajduje się”, a reakcje na wciśnięcie gazu są dużo bardziej entuzjastyczne. A jak ocenić cały model w tej wersji? Jeśli ktoś zamierza ładować akumulatory i gotów jest poświęcić pojemność bagażnika na rzecz elektrycznego zasięgu, to powinien być zadowolony. Nam jednak wciąż brakuje wersji Tonale o mocy około 200 KM z silnikiem benzynowym – to byłby złoty środek.

Dane producenta ALFA ROMEO TONALE VELOCE PHEV Q4
Cena 254 500 zł
ZESPÓŁ NAPĘDOWY
Rodzaj napędu hybrydowy: benzynowy R4
+ elektryczny AC
Moc maksymalna
zespołu hybrydowego
280 KM (206 kW)
Silnik spalinowy benzynowy, R4 turbo,
1332 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
180 KM (132 kW)
5750/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
270 Nm
1850/min
Silnik elektryczny  
Moc maksymalna 122 KM (90 kW)
Maks. moment obrotowy 250 Nm
Ilość zmagazynow. energii 15,5 kWh
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 6-biegowa automat.
OSIĄGI
0–100 km/h 6,5 s
Prędkość maksymalna 206 km/h (135 km/h w trybie elektrycznym)
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 1,1-1,4 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
26-33 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4528 x 1841 x 1601 mm, rozstaw osi 2636 mm, pojemność bagażnika 385/1430 l, poj. zbiornika paliwa 43 l.
REKLAMA