Czy warto radykalnie zmieniać coś, co się sprawdziło? Dwie poprzednie generacje A3 sprzedały się w liczbie niemal trzech milionów egzemplarzy. Powodów do rewolucji, jak w wypadku Mercedesa klasy A, nie było.
Auto wyładniało, także urosło - najmniej między osiami. Tu przybyły tylko 23 mm, więc kabina nie zyskała zbyt wiele na przestronności. Z tyłu miejsca na nogi jest zaledwie wystarczająco. To zaskakuje o tyle, że przynajmniej w teorii inżynierowie nie musieli zmagać się z żadnymi ograniczeniami. Auto zbudowano w zupełnie nowej technologii - na tzw. platformie modułowej. Umożliwia ona tworzenie pojazdów o różnych długościach nadwozia i rozstawach osi, przy wykorzystaniu podobnych elementów - takie samochodowe Lego Technic. Korzyści są oczywiste - tańszy i szybszy sposób produkcji samochodu. Dzięki temu możliwe było zastosowanie droższych materiałów, m.in. aluminiowych błotników, pokrywy silnika, belki mocującej tylny zderzak, większej ilości stali o wysokiej wytrzymałości i lżejszych silników. Dzięki tym zabiegom A3 schudło o dobre 80 kilogramów, mimo lepszego wyposażenia z zakresu komfortu i bezpieczeństwa. Waży mniej więcej tyle, co model pierwszej generacji.
Także w dziedzinie napędu wydarzyło się sporo. Wszystkie silniki są nowe lub gruntownie zmodernizowane. Ich standardowym wyposażeniem są bezpośredni wtrysk paliwa, turbosprężarka i system start/stop. Benzynowe mają dwie pojemności - 1.4 (122 KM lub 140 KM) oraz 1.8 (180 KM); tak samo diesle - 1.6 (105 KM) oraz 2.0 (150 KM). Oczywiście, wybrane silniki za dopłatą mogą współpracować z dwusprzęgłowymi skrzyniami biegów S tronic oraz napędem quattro (1.8 TFSI i 2.0 TDI).
BEZROBOTNE DWA CYLINDRY
Automatyczne odłączenie dwóch z czterech cylindrów następuje podczas jazdy z niewielkim lub średnim obciążeniem silnika. Prędkość obrotowa wału korbowego musi zawierać się w granicach 1400-4000 obr/min, konsumowany moment obrotowy - od 25 do 70 Nm.
Odłączaniem i załączaniem drugiego i trzeciego cylindra steruje elektronika, realizacja zaś jest w pełni mechaniczna. Mimo to moment ten jest niemal niewyczuwalny. Podczas łagodnej jazdy pozamiejskiej spalanie można obniżyć prawie o 1 l/100 km. Silnik 1.4 TFSI spełnia już dziś wymagania przyszłej normy emisji spalin Euro 6.
Najbardziej przełomowy w ofercie silników jest 1.4 TFSI (140 KM). Podczas spokojnej jazdy potrafi wyłączyć z pracy dwa z czterech cylindrów i dzięki temu pod względem zużycia paliwa zawstydza znacznie słabsze i mniejsze silniki. Średnie spalanie, według producenta, to 4,9 l/100 km.
DANE TECHNICZNE
DANE TECHNICZNE | |
---|---|
Cena | jeszcze nie ustalona |
Konkurenci | BMW 1, Lexus CT 200h, Volvo V40 |
Silnik benzynowy | R4, 1.4 turbo |
Moc/w zakresie | 122 KM/5000-6000 obr/min |
0-100 km/h | 9,3 s |
Prędkość maksymalna | 203 km/h |
Zużycie paliwa | 5,2 l/100 km |
Emisja CO2 | 120 g/km |
Silnik | poj. skokowa 1395 cm3, maksymalny moment obrotowy 200 Nm w zakresie 1400-4000 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na przednie koła. |
Nadwozie | 3-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szer. x wys. 4237 x 1777 x 1421 mm, rozstaw osi 2601 mm, masa własna 1175 kg, poj. bagażnika 365/1100 l, pojemność zbiornika paliwa 50 l. |
We wnętrzu A-trójki widać typową dla Audi wysoką jakość wykonania. Materiały nie są pospolite, przeważają te miękkie w dotyku. Deska rozdzielcza wydaje się nawet zbyt ascetyczna, ale nagrodą za to jest łatwość i intuicyjność obsługi. Nic nie mąci tutaj ogólnego wrażenia solidności, nawet podczas jazdy po wybojach.
Równie dobre wrażenie A3 robi na kierującym. Elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego pracuje z przyjemnym oporem, zawieszenie doskonale tłumi nierówności nawierzchni, a fotele są wygodne, przyjemnie twarde i dobrze przytrzymują ciało. "Kombinowanie" z obniżeniem masy własnej wyszło na dobre rozkładowi mas. Samochód jest zakakująco neutralny w zachowaniu na drodze i cechuje się dużą stabilnością poprzeczną. Na pierwszy rzut oka trudno rozstrzygnąć czy prowadzi się lepiej, czy gorzej niż BMW serii 1 - a to dla przednionapędowego auta duży komplement.
Polskiej ceny Audi A3 jeszcze nie znamy. W Niemczech model podstawowy kosztuje 21 600 euro. W standardzie oferuje m.in. komplet poduszek powietrznych (w tym kolanową), system stabilizacji toru jazdy (ESP), odtwarzacz płyt CD/MP3, klimatyzację oraz szybę czołową izolującą od hałasu. W opcji - systemy zwiększające bezpieczeństwo czynne, zmieniające charakter auta (Audi Drive Select), a nawet reflektory główne w technologii LED.
W ekstraklasie kompaktów nie ma już starych modeli. Z napięciem czekamy więc na wynik pierwszego porównania.
Tekst Michał Hutyra
Komentarze
mariopawel201, 2012-08-07 10:36:18
airmatic, 2012-07-11 15:59:18
~Samuraj, 2012-07-11 15:52:08
rzęsor, 2012-07-11 12:23:55
airmatic, 2012-07-10 23:12:14
~Samuraj, 2012-07-10 14:57:34
rzęsor, 2012-07-10 14:44:00
~Samuraj, 2012-07-10 02:55:56
airmatic, 2012-07-09 15:56:14
~Samuraj, 2012-07-09 15:35:07
airmatic, 2012-07-09 15:00:34
~Samuraj, 2012-07-09 01:09:10
airmatic, 2012-07-08 23:56:53
rzęsor, 2012-07-08 22:34:31
airmatic, 2012-07-08 00:39:51
~Samuraj, 2012-07-08 00:21:50
airmatic, 2012-07-07 21:54:55
~Samuraj, 2012-07-06 15:07:15
rzęsor, 2012-07-06 13:32:37
auto motor i sport, 2012-07-06 11:52:16
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?