Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0
BP BP

Audi A3

Audi A3 na nowo. Wygląda jak stary dobry znajomy, ale pod każdym względem jest lepszy od swojego poprzednika. Według twórców modelu to najlepszy kompakt klasy premium. Czy to przekonanie jest uzasadnione?

Audi A3 Opcjonalne światła tylne wykonane w technologii LED dodają uroku. Nawet bez napędu quattro, Audi A3 prowadzi się wyśmienicie.

Czy warto radykalnie zmieniać coś, co się sprawdziło? Dwie poprzednie generacje A3 sprzedały się w liczbie niemal trzech milionów egzemplarzy. Powodów do rewolucji, jak w wypadku Mercedesa klasy A, nie było.

Auto wyładniało, także urosło - najmniej między osiami. Tu przybyły tylko 23 mm, więc kabina nie zyskała zbyt wiele na przestronności. Z tyłu miejsca na nogi jest zaledwie wystarczająco. To zaskakuje o tyle, że przynajmniej w teorii inżynierowie nie musieli zmagać się z żadnymi ograniczeniami. Auto zbudowano w zupełnie nowej technologii - na tzw. platformie modułowej. Umożliwia ona tworzenie pojazdów o różnych długościach nadwozia i rozstawach osi, przy wykorzystaniu podobnych elementów - takie samochodowe Lego Technic. Korzyści są oczywiste - tańszy i szybszy sposób produkcji samochodu. Dzięki temu możliwe było zastosowanie droższych materiałów, m.in. aluminiowych błotników, pokrywy silnika, belki mocującej tylny zderzak, większej ilości stali o wysokiej wytrzymałości i lżejszych silników. Dzięki tym zabiegom A3 schudło o dobre 80 kilogramów, mimo lepszego wyposażenia z zakresu komfortu i bezpieczeństwa. Waży mniej więcej tyle, co model pierwszej generacji.

 

Także w dziedzinie napędu wydarzyło się sporo. Wszystkie silniki są nowe lub gruntownie zmodernizowane. Ich standardowym wyposażeniem są bezpośredni wtrysk paliwa, turbosprężarka i system start/stop. Benzynowe mają dwie pojemności - 1.4 (122 KM lub 140 KM) oraz 1.8 (180 KM); tak samo diesle - 1.6 (105 KM) oraz 2.0 (150 KM). Oczywiście, wybrane silniki za dopłatą mogą współpracować z dwusprzęgłowymi skrzyniami biegów S tronic oraz napędem quattro (1.8 TFSI i 2.0 TDI).

BEZROBOTNE DWA CYLINDRY

Automatyczne odłączenie dwóch z czterech cylindrów następuje podczas jazdy z niewielkim lub średnim obciążeniem silnika. Prędkość obrotowa wału korbowego musi zawierać się w granicach 1400-4000 obr/min, konsumowany moment obrotowy - od 25 do 70 Nm.

Odłączaniem i załączaniem drugiego i trzeciego cylindra steruje elektronika, realizacja zaś jest w pełni mechaniczna. Mimo to moment ten jest niemal niewyczuwalny. Podczas łagodnej jazdy pozamiejskiej spalanie można obniżyć prawie o 1 l/100 km. Silnik 1.4 TFSI spełnia już dziś wymagania przyszłej normy emisji spalin Euro 6.

Najbardziej przełomowy w ofercie silników jest 1.4 TFSI (140 KM). Podczas spokojnej jazdy potrafi wyłączyć z pracy dwa z czterech cylindrów i dzięki temu pod względem zużycia paliwa zawstydza znacznie słabsze i mniejsze silniki. Średnie spalanie, według producenta, to 4,9 l/100 km.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
Cenajeszcze nie ustalona
KonkurenciBMW 1, Lexus CT 200h, Volvo V40
Silnik benzynowyR4, 1.4 turbo
Moc/w zakresie122 KM/5000-6000 obr/min
0-100 km/h9,3 s
Prędkość maksymalna203 km/h
Zużycie paliwa5,2 l/100 km
Emisja CO2120 g/km
Silnikpoj. skokowa 1395 cm3, maksymalny moment obrotowy 200 Nm w zakresie 1400-4000 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na przednie koła.
Nadwozie3-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szer. x wys. 4237 x 1777 x 1421 mm, rozstaw osi 2601 mm, masa własna 1175 kg, poj. bagażnika 365/1100 l, pojemność zbiornika paliwa 50 l.

We wnętrzu A-trójki widać typową dla Audi wysoką jakość wykonania. Materiały nie są pospolite, przeważają te miękkie w dotyku. Deska rozdzielcza wydaje się nawet zbyt ascetyczna, ale nagrodą za to jest łatwość i intuicyjność obsługi. Nic nie mąci tutaj ogólnego wrażenia solidności, nawet podczas jazdy po wybojach.

Równie dobre wrażenie A3 robi na kierującym. Elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego pracuje z przyjemnym oporem, zawieszenie doskonale tłumi nierówności nawierzchni, a fotele są wygodne, przyjemnie twarde i dobrze przytrzymują ciało. "Kombinowanie" z obniżeniem masy własnej wyszło na dobre rozkładowi mas. Samochód jest zakakująco neutralny w zachowaniu na drodze i cechuje się dużą stabilnością poprzeczną. Na pierwszy rzut oka trudno rozstrzygnąć czy prowadzi się lepiej, czy gorzej niż BMW serii 1 - a to dla przednionapędowego auta duży komplement.

Polskiej ceny Audi A3 jeszcze nie znamy. W Niemczech model podstawowy kosztuje 21 600 euro. W standardzie oferuje m.in. komplet poduszek powietrznych (w tym kolanową), system stabilizacji toru jazdy (ESP), odtwarzacz płyt CD/MP3, klimatyzację oraz szybę czołową izolującą od hałasu. W opcji - systemy zwiększające bezpieczeństwo czynne, zmieniające charakter auta (Audi Drive Select), a nawet reflektory główne w technologii LED.

W ekstraklasie kompaktów nie ma już starych modeli. Z napięciem czekamy więc na wynik pierwszego porównania.

Tekst Michał Hutyra

zobacz galerię

Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 124 000 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 (20)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij