REKLAMA

Audi A3 Sportback: Sztafeta pokoleń - TEST

Więcej systemów asystujących, znakomicie zestrojone zawieszenie i niezbyt przestronne wnętrze. Na ulice wyjeżdża Audi A3 Sportback czwartej generacji.

audi A3 FOT. R RÄTZKE
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 99 700 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Zawieszenie nowego Audi A3 jest dość sztywne, ale zapewnia komfort, jakiego należy oczekiwać od auta marki premium

Kompaktowe auto klasy premium to całkiem dobry wynalazek. I dla producenta, bo przyciąga do marki nieco młodszych klientów, i dla klientów, którzy za w miarę przystępną cenę mogą zakosztować jakości wykonania, właściwości jezdnych i splendoru marki z wyższej półki.

REKLAMA

Audi A3 Sportback - Koncepcja sprzed 25 lat

Taką strategię w wypadku A3 z sukcesem stosuje Audi i to już od niemal 25 lat. Przez ten czas wyprodukowało ponad 5 milionów egzemplarzy tego modelu, teraz przyszedł czas na jego czwartą generację.
Lakier testowego Sportbacka błyszczy czerwienią w hiszpańskim słońcu, wersję 35 TFSI wyposażono w instalację 48 V, czyli jest to tzw. miękka hybryda. Seryjnie w nowej A-trójce montuje się m.in. zestaw cyfrowych wskaźników, ekran multimediów jest duży, a można zamówić jeszcze większy (10,3 cala) z bogatszym zestawem funkcji.
Przycisk startera, pierwszy bieg. Dźwignia 7-stopniowej przekładni S tronic, czyli dwusprzęgłowej skrzyni biegów, w nowym modelu zmalała do rozmiaru włącznika, przy kierownicy pojawiły się seryjne dźwigienki do zmiany przełożeń. Czterocylindrowy benzynowy silnik już w poprzednim modelu był znany ze swojej elastyczności, w nowym A3 ta cecha jest widoczna jeszcze wyraźniej.
Po uruchomieniu rozrusznik, działając jako silnik elektryczny, płynnie wspomaga jednostkę spalinową i samochód szybko się rozpędza. Spokojna jazda autostradą pozwala sprawdzić działanie kilku nowych układów asystujących. A3 ma na pokładzie system informujący o niebezpieczeństwie uderzenia w przeszkodę, ostrzegający przed niezamierzonym zjazdem z wyznaczonego pasa ruchu oraz taki, który wspiera kierowcę podczas wyprzedzania. Dostępny jest też m.in. adaptacyjny tempomat (dopłata 2910 zł), który w praktyce okazuje się jednym z bardziej przydatnych urządzeń.

Audi A3 Sportback - Ostre traktowanie

Zjazd z autostrady i pierwsze zakręty. Specjalnym przyciskiem włączam tryb jazdy dynamic, adaptacyjne amortyzatory usztywniają się, układ kierowniczy o zmiennej sile wspomagania zaczyna pracować z nieco większym oporem. Zakręty stają się coraz ciaśniejsze i coraz ich więcej. A3 bardzo zwinnie i lekko się w nich ustawia, podsterowność daje o sobie znać dopiero wtedy, gdy kierowca mocniej wciśnie pedał gazu

audi A3FOT. R RÄTZKE
Ekran multimediów wkomponowano w tablicę rozdzielczą, dźwigienka skrzyni biegów jest jak trochę większy przycisk
audi A3FOT. T. SAGMEISTER
audi A3FOT. T. SAGMEISTER
audi A3FOT. T. SAGMEISTER
Analogowe zegary to już przeszłość, w nowym A3 są cyfrowe. System nawigacyjny kosztuje 8970 zł. Bagażnik ma pojemność tylko 380 litrów

 

Dwusprzęgłowa przekładnia błyskawicznie i płynnie załącza biegi. Można je też zmieniać ręcznie, ale w trybie dynamic elektronika sama najlepiej wybiera moment zmiany, potrafi też z wyczuciem zmniejszyć przełożenie, gdy kierowca lekko przyhamuje.

Nawierzchnia staje się nierówna, włączam tryb comfort. Wciąż czuć, że zawieszenie jest sztywne, mimo to nie czuć nadmiernych wstrząsów. Od czasu do czasu koła trafiają na jakąś nierówność, ale to nie przeszkadza, bo wszelkie drgania – zanim pasażerowie w ogóle je poczują – gubią się gdzieś w wygodnych siedziskach foteli.

Audi A3 Sportback - Dwa rodzaje zawieszenia

Miejsca w kabinie A3 wystarcza, ale nie ma go w nadmiarze. Jeśli ktoś dobrze czuł się w poprzednim modelu, w nowym też nie będzie mu przeszkadzał brak przestrzeni. Może tylko miejsce z tyłu wyda mu się ponure, bo szerokie słupki zmniejszają dopływ światła.
Oprócz wersji 35 TFSI w ofercie są dwa diesle: 30 TDI (116 KM) oraz 35 TDI (150 KM). Model ze słabszym silnikiem wysokoprężnym zamiast osi wielowahaczowej ma z tyłu belkę skrętną – tak jak Golfy z jednostkami o mniejszej mocy. Przejażdżka dieslem pokazuje, że nawet bez adaptacyjnych amortyzatorów zawieszenie jest dość twarde, ale komfortowe. Przed wyborem wersji z oszczędniejszym silnikiem można więc nie mieć obaw. W sumie pod względem jakości, właściwości jezdnych i wyposażenia w systemy asystujące nowe A3 mocno zbliżyło się do modelu A4.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

audi A3FOT. R RÄTZKE
Kompakt Audi jest zgrabny, ale niezbyt przestronny w środku. Modny wzór plastra miodu widać także z tyłu w zderzaku

 

Dane producenta AUDI A3 SPORTBACK 35 TFSI S TRONIC
Cena 119 000 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa 1498 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
150 KM
5000-6000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
250 Nm
1500-3500/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 8,4 s
Prędkość maksymalna 224 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 6,2–5,6 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP) 141–128 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4343 x 1816 x 1449 mm, rozstaw osi 2636 mm, masa własna 1280 kg, pojemność bagażnika 380/1200 l, pojemność zbiornika paliwa 50 l.

 

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA