REKLAMA

Używane Audi A3 III generacji (2012-20) - drogie, ale praktyczne i trwałe

A3 to jeden z najlepszych kompaktów. W palecie modeli Audi wyróżnia się trwałością, co znajduje odzwierciedlenie w wysokich cenach kompaktowego auta. Prześwietliliśmy Audi A3 o kodzie generacyjnym 8V i znaleźliśmy najsłabsze elementy.

Audi A3 (2012-2020) Audi A3 (2012-2020)
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 269 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Model trzeciej generacji oznaczony kodem 8V znajduje się w produkcji od 2012 r. – od marca jako trzydrzwiowy hatchback, a od lipca także w wersji pięciodrzwiowej Sportback. Paletę wersji uzupełniają od marca 2013 r. sedan, a od jesieni tegoż roku kabriolet. W 2014 roku do sprzedaży trafił hatchback jako mało popularna hybryda plug-in o nazwie E-Tron 1.4 (204 KM). Rok wcześniej Sportbacka zaoferowano w wersji G-Tron 1.4 zasilanej gazem ziemnym (CNG). E-Tron i G-Tron mają bagażniki mniejsze o 100 l. Mocniejsze wersje mogą być wyposażone w napęd 4x4 (Quattro) realizowany za pomocą sprzęgła wielopłytkowego haldex 5. Najmocniejsze odmiany S3 i RS3 są dostępne tylko z napędem 4x4. S3 osiąga moc 300/310 KM i jest oferowane we wszystkich wersjach nadwoziowych. RS3 napędzane 400-konnym silnikiem o 5 cylindrach występuje tylko jako pięciodrzwiowy Sportback i jako sedan. A3, oprócz wersji podstawowych ze słabszymi silnikami, ma z tyłu oś wielowahaczową zamiast belki skrętnej. Bagażniki aut z napędem 4x4 są o około 40 l mniejsze, a w RS3 sedan jest on mniejszy aż o 110 l. Część silników i skrzynie biegów są też wykorzystywane w modelach VW, co zwiększa dostępność i obniża ceny części, także używanych.

Układ napędowy

Wszystkie diesle i silniki benzynowe są godne polecenia. Podstawowe jednostki benzynowe 1.2 TFSI (110 KM) i 1.4 TFSI (kod EA211- 125, 150 KM) to silniki, w których rozrząd jest napędzany paskiem, a nie jak w starszych awaryjnych modelach (EA111) łańcuchem. To praktycznie nowe konstrukcje, w których nie występują usterki. Silniki 1.8 TFSI (180 KM) i 2.0 TFSI (190, 300 i 310 KM) nadal mają łańcuchowy napęd rozrządu, ale dzięki gruntownej modernizacji „nie biorą” oleju i mają trwały rozrząd. Lifting z połowy 2016 roku zaowocował m.in. wycofaniem silników 1.2, 1.4 i 1.8. Zastąpiły je trzycylindrowy silnik 1.0 TFSI (116 KM) oraz czterocylindrowy 1.5 TFSI (150 KM). To nowe konstrukcje o (na razie) nieznanej trwałości. Uwaga! Część silników ma odłączane cylindry (oznaczanie modelu CoD). Są też wersje czterocylindrowe z ośmioma wtryskiwaczami paliwa – cztery realizują wtrysk bezpośredni do komór spalania, a cztery pośredni do przewodów dolotowych powietrza. Skomplikowana budowa może z biegiem czasu powodować koszty. Diesle to trwałe i oszczędne jednostki z wtryskiem common-rail. 1.6 TDI osiąga moc 110 lub 116 KM, a 2.0 TDI – 150 lub 184 KM. Przekładnie mechaniczne mają po sześć biegów i są trwałe, natomiast dwusprzęgłowe DSG (S tronic, 6 lub 7 przełożeń) po przebiegu stu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów mogą generować koszty. Zużywają się sprzęgła, a w układzie mechatroniki odpowiadającym za zmianę przełożeń występują błędy w oprogramowaniu.

REKLAMA

Nadwozie

Nie jest zbyt przestronne. Nieco więcej miejsca zapewniają Sportback i sedan dzięki rozstawowi osi zwiększonemu o 3,5 cm. W 2017 roku z oferty wycofano trzydrzwiowego hatchbacka ze względu na nikłe zainteresowanie. Sportback ma bagażnik o pojemności 380 l, a sedan 425 l. Tablica przyrządów jest nieprzeładowana, a jej obsługa intuicyjna dzięki niewielkiej liczbie przełączników. Z tyłu miejsca nad głową nie zabraknie nawet wysokim osobom.

Wykonanie

Nadwozie ma wzorcowe zabezpieczenie antykorozyjne. Wnętrze jakością materiałów i dokładnością montażu dorównuje tym w autach z wyższych klas. Zastosowano wygodne fotele, a wnętrze jest doskonale wyciszone.

Skromna, z niewielką liczbą przycisków i pokręteł tablica rozdzielcza – wzorcowa ergonomia, dobre materiały i montaż

Z tyłu miejsca nie brakuje nawet nad głową

Bezpieczeństwo

W testach zderzeniowych A3 uzyskało pięć gwiazdek. W standardzie jest siedem poduszek powietrznych oraz ABS z ESP.

Zawieszenie

Jest komfortowe i sprawnie tłumi nierówności drogi, zapewniając precyzyjne pokonywanie zakrętów. Przy dużych przebiegach pojawiają się luzy na tulejach wahaczy.

Trzydrzwiowa wersja Audi A3 nie zdobyła popularności. Sportback jest pojemniejszy i wygodniejszy

 

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA