Audi A3 i Lancia Delta – Atak na mistrza

Audi A3 i Lancia Delta
Audi A3 2.0 TDI jeździ tak, że się nie chce z niego wysiadać. To udane połączenie sportu i komfortu.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 102 700 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Włoska jakość

Do spasowania elementów karoserii nie można mieć żadnych zastrzeżeń. Drzwi zamykają się lekko i z solidnym "kliknięciem". Materiały wewnątrz to prawdziwy miszmasz - mieszanina tworzyw świetnych i tych tanich. Niestety, Włochom nadal zdarzają się niedoróbki. W testowanym aucie o przebiegu 2 500 km spadło cięgno ze skrzyni biegów, a do otwarcia klapki wlewu paliwa trzeba było używać pięści! Wewnątrz drażni źle spasowana wykładzina i obluzowany wkręt do zamocowania "wieszaka" tylnej półki.  

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Delta ani myśli się poddawać. Jako że w koncernie Fiata Lancia pełni rolę marki stawiającej na komfort, to właśnie nim ma zamiar "wykończyć" niemieckiego rywala. Jej układ jezdny ma raczej niespieszny charakter, nastawiony bardziej na wygodę podróżowania niż na wywoływanie uśmiechu na twarzy kierowcy. I wychodzi jej to nieźle. Przez zapadnięte studzienki przejeżdża gładko i dobrze radzi sobie ze zniszczonymi torowiskami. W odróżnieniu od A-trójki, która ma krótszy skok amortyzatorów i szybko gasi niedoskonałości jezdni, Lancia ma tendencję do wpadania w lekkie kołysanie. W Audi odczuwasz o wiele więcej nierówności niż w Lancii, ale jazda nim wcale nie jest męcząca. Wszystko po prostu zależy od tego kto, co lubi. Remis!

Pod względem ostrości reakcji i przyjemności z jazdy, Sportback jest o krok, a nawet dwa przed Lancią. Mniej wychyla się na boki w zakrętach, jest bardziej zwinny i precyzyjny, a przy nagłych manewrach zachowuje więcej zimnej krwi. Delta ma sporo pewności siebie przy podróżowaniu na wprost z dużymi prędkościami, na nagłą zmianę kierunku jazdy reaguje lekkim kołysaniem, a tam gdzie występują duże siły boczne - jej nadwozie odchyla się od pionu. I aż do momentu gdy nie przesadzisz, trzyma zadany tor jazdy... A ty zapierasz się nogą o tunel środkowy lub drzwi, by nie spaść z fotela! Kolejna runda, w której Audi wypunktowało przeciwnika.

A-trójka zdobywa przewagę już na starcie. Pod jej maską pracuje bowiem silnik 2.0 TDI o mocy 140 KM, Lancia musi się zadowolić 1,6-litrowym, 120-konnym turbodieslem. W ofercie jest wersja 1.9 JTDM, ale polski importer autem z takim silnikiem nie dysponował. Cięższa Delta nie może nadążyć za lżejszym przeciwnikiem. Mimo że jej jednostka wytwarza niewiele mniejszy moment obrotowy i to przy niższych obrotach, bo 300 Nm przy 1500 obr/min wobec 320 Nm Audi w zakresie od 1750 do 2500 obr/min, jej największy mankament uwidacznia się w czasie ruszania. By wykonać ten manewr sprawnie, trzeba wcześniej podkręcić obroty. Inaczej, silnik po prostu gaśnie. W czasie jazdy jest o wiele lepiej - Lancia przyzwoicie reaguje na dodanie gazu i nie protestuje przed wysokimi obrotami. Jednostka A-trójki, teraz wyposażona w system wtrysku typu common-rail, jest bardziej spontaniczna, cicha - jakby nie nazywała się TDI - i wystarczająco mocna niemal w całym zakresie obrotów. Pod względem średniego zużycia paliwa, A3 konsumujące 6,8 l/100 km przegrywa z Lancią niemal o litr.

Silniki obu aut mają 6-stopniowe mechaniczne skrzynie, w których biegi zestopniowane są podobnie, czyli dość krótko, dlatego, mimo dysproporcji mocy, Lancia w próbach elastyczności niemal depcze Audi po piętach. Dopiero na "szóstce" dostaje wyraźnej zadyszki. Dostaje się jej także za mało precyzyjną pracę dźwigni, która, w porównaniu z genialnym mechanizmem A-trójki, wypada jakby była z innej epoki.

Audi zatrzymało pas mistrzowski, wygrywając na punkty dość wyraźnie - przeważyło dopracowanie w najmniejszym detalu. Lancia kusi wyglądem nadwozia, którym przyćmiewa nawet pięć A-trójek stojących jedna przy drugiej, i ceną. Jeśli bardziej niż sportowe doznania, cenisz komfort i styl, wybierz "włoszkę". Tym bardziej że za Deltę 1.6 Multijet zapłacisz od 77 990 zł, podczas gdy za Audi A3 Sportback 2.0 TDi - co najmniej 91 224 zł.

Tekst: Maciej Struk
Zdjęcia: Mariusz Barwiński

REKLAMA

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne A3 2.0 TDI Attraction Delta 1.6 Multijet Argento
Rodzaj silnika/liczba cylindrówR/4R/4
Moc kW (KM)103 (140)88 (120)
Przy obrotach (/min)42004000
Poj. skokowa cm319681598
Maksymalny moment obrotowy (Nm)320300
Przy obrotach (/min)1750-25001500
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-biegowa przekł. mechaniczna6-biegowa przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4292/1765/14234520/1797/1499
Rozstaw osi (mm)25782700
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)10,710,6
Poj. zbiornika paliwa (l)5558
Masa własna (kg)13601410
Dopuszczalne obciążenie (kg)560495
Poj. bagażnika (l)370/1100380-465/760
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1381/1342b.d.
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)999/938b.d.
Rozmiar opon225/45 R17 Michelin Premacy HP225/45 R17 Michelin Premacy HP
CO2 (limit) g/km134130
OsiągiA3 2.0 TDI AttractionDelta 1.6 Multijet Argento
0-60 km/h (s)4,34,6
0-80 km/h (s)6,97,6
0-100 km/h (s)10,011,4
0-120 km/h (s)14,216,6
0-130 km/h (s)16,719,5
0-140 km/h (s)19,423,1
0-150 km/h (s)22,428,4
400 m (km/h)/(s)17,117,9
Prędkość maksymalna (km/h)207194
Elastyczność A3 2.0 TDI AttractionDelta 1.6 Multijet Argento
60-100 km/h na IV/V biegu (s)6,7/9,47,4/10,4
80-120 km/h na IV/V biegu (s)7,2/9,08,6/10,4
Elastyczność A3 2.0 TDI AttractionDelta 1.6 Multijet Argento
80-120 km/h na VI biegu11,214,3
Zużycie paliwaA3 2.0 TDI AttractionDelta 1.6 Multijet Argento
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km6,76,1
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km4,24,2
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km5,14,9
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)4,54,4
Maksymalne (l/100 km)8,98,4
średnie podczas testu (l/100 km)6,85,9
zasięg (km)809983
Odchylenie prędkościomierza (km/h)A3 2.0 TDI AttractionDelta 1.6 Multijet Argento
przy 80 km/h7777
przy 100 km/h9797
przy 120 km/h116115
przy 140 km/h133131
Droga hamowania (m)A3 2.0 TDI AttractionDelta 1.6 Multijet Argento
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)3942
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)3940
Ceny i wyposażenieA3 2.0 TDI AttractionDelta 1.6 Multijet Argento
Cena modelu testowanego (zł)91 224 zł77 990 zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ 1722tak/ tak
ABS/ESPtak/ 2086tak/ tak
Radioodtwarzacz CD/MP3taktak
Klimatyzacja manualna5447 (klimatyzacja elektroniczna) złtak
Lakier metalizowany2351 zł2000 zł
Komputer pokładowytaktak
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak/ taktak/ tak
Elektrycznie sterowane lusterkataktak
Centralny zamektaktak
Obręcze kół z lekkich stopów 16”1606 zł2000 zł
Podgrzewane przednie fotele1253 zł1100 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych


Ocena punktowa (maks. 500)

A3 2.0 TDI Attraction 359 Wygrywa trzema rzeczami – jakością, jakością i jeszcze raz jakością. To auto, w którym komfort i przyjemność z jazdy są bardzo blisko siebie. Ma wystarczająco przestronne wnętrze, świetnego turbodiesla z systemem common-rail i bardzo dobre właściwości jezdne.
Delta 1.6 Multijet Argento 326 Na ulicy zwraca na siebie uwagę jak mało co. Ma to, z czego od zawsze znana jest włoska marka – niepowtarzalny styl. Wnętrzem wyrasta ponad ramy klasy kompakt, ma dobre wyposażenie i jest wygodna. Ale razi niedoróbkami.

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA