Ani śladu fałszywej skromności. W Ingolstadt w Niemczech szefowie Audi aż kipią pewnością siebie. Właśnie nam powiedzieli, że do 2015 roku marka z czterema kółkami w herbie ma zamiar odnieść największy sukces jako jeden ze światowych producentów samochodów wyższej klasy. Już w przyszłym roku zostanie po raz pierwszy wyprodukowanych - według prognozy Ruperta Stadlera, szefa firmy - ponad milion samochodów Audi. I wydaje się to całkiem możliwe, jeśli spojrzeć na wyniki sprzedaży w tym roku.
Największy wkład w realizację ambitnego celu ma mieć "A-czwórka". Nowy model w sprzedaży pojawił się w listopadzie 2007 roku. Nowy - nie znaczy w tym przypadku tego, co zwykle, czyli "większy, przestronniejszy, droższy", ale w znacznym stopniu zmieniony; jedynie podstawowe założenia techniczne A4 ma takie jak jego poprzednik.
Istota rzeczy tkwi w zawieszeniu i układzie napędowym. Umieszczanie dotychczas silnika w całości przed przednią osią uchodziło za piętę achillesową poprzedniego modelu. Był on przyczyną zbyt dużego obciążenia przodu auta i powodował, że zawieszenie przedniej osi musiało być twardo zestrojone. Nie wychodziło to na dobre zwrotności "A4" i źle wpływało na komfort zawieszenia.
Teraz silnik jest umieszczony bardziej z tyłu, albo mówiąc precyzyjniej - przednia oś powędrowała bardziej ku przodowi. Było to możliwe, bo mechanizm różnicowy zamienił się miejscem ze sprzęgłem i przesunął się o 15,4 cm w kierunku przodu samochodu.
Z BLISKA
Lepsze rozłożenie masy auta
Dzięki temu, że 56% masy auta przypada na przednią oś i 44% na tylną, przednionapędowe Audi A4 ma wręcz idealny rozkład masy właściwy dla klasycznych konstrukcji z napędzaną tylną osią. Tajemnicą sukcesu jest silnik spoczywający częściowo nad przednią osią. W porównaniu z poprzednikiem, w nowym A4 sprzęgło i mechanizm różnicowy zamieniły się miejscami (na czerwono zaznaczono dotychczasowe usytuowanie, na niebiesko - nowe). Dzięki temu przednia oś przesunęła się o 154 mm do przodu, częściowo pod silnik. Zmniejszone obciążenie przodu pozwoliło bardziej komfortowo zestroić zawieszenie. Nowością jest też przesunięty ku dołowi układ kierowniczy. Przyczynił się on do obniżenia środka ciężkości i umożliwia bardziej bezpośrednie przenoszenie sił z kierownicy na koła.
Komentarze
~Andrzej, 2008-10-24 20:46:34
~X, 2008-02-26 20:01:25
auto motor i sport, 2008-02-26 13:14:33
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?