A-czwórka to dla Audi jeden z głównych filarów sprzedaży. Skoro więc Mercedes udoskonalił Klasę C, a BMW przed chwilą wypuściło nową "trójkę", to i Audi nie spoczęło na laurach. Czasy są takie, że o klienta trzeba walczyć, nie tylko właściwościami jezdnymi. Najbardziej skuteczny oręż na dziś to nowinki techniczne (multimedia) oraz, co cieszy najbardziej, systemy poprawiające bezpieczeństwo jazdy; niektóre za dopłatą. W odnowionym A4 nie bez powodu nawigacja wyświetla trójwymiarową mapę (Google Earth), kierowca może sprawdzić pocztę mailową, zarezerwować bilety do kina, czy "wyłowić" atrakcje turystyczne, znajdujące się w najbliższej okolicy. Liczba "prywatnych" asystentów jest bogata jak nigdy. Na bieżąco sprawdzają, czy kierowca nie jest zbyt zmęczony, pomagają utrzymać auto na właściwym pasie ruchu, pilnują odległości od poprzedzającego pojazdu, kontrolują martwe pole, śledzą znaki drogowe, automatycznie uruchamiają światła drogowe i kierują maksymalną ilość światła tam gdzie potrzeba. W ruchu miejskim, do prędkości 30 km/h, auto potrafi się samo zatrzymać. Po przekroczeniu 30 km/h A4 przyhamowuje, zmniejszając impet uderzenia, a na koniec jazdy niemal samo się zaparkuje. To nie jest opis prototypu, który ma wystąpić w filmie science fiction. To fakty.
Przy tych udogodnieniach nie pominięto tego, co najważniejsze z punktu widzenia kierowcy. Audi A4 ma nadal świetny i precyzyjny układ kierowniczy oraz zawieszenie, które może uchodzić za wzór kompromisu między komfortem a precyzją prowadzenia. A4 jeździ się znakomicie, także dzięki odświeżonym mocnym silnikom. Podstawowy to 1.8 TFSI (170 KM). Jest jeszcze 2.0 TFSI (211 KM). Miłośnicy diesli też mają w czym wybierać. Dwulitrowy TDI występuje aż w czterech odmianach (120, 136, 143 i 177 KM). Silnik 3.0 TDI w dwóch - o mocy 204 lub 245 KM. To najoszczędniejszy sześciocylindrowy diesel na świecie - średnio spala 5,7 l/100 km. Do wyboru są przekładnie mechaniczne, automatyczne (Multitronic oraz S tronic), dwa rodzaje napędu (na przednią oś oraz quattro) - w sumie 21 możliwości.
SOLIDNA PODSTAWA
Silnik 1.8 TFSI (170 KM) ma bezpośredni wtrysk paliwa, turbosprężarkę, system sterowania zaworami Audi valvelift oraz wysokociśnieniowy, bezpośredni, adaptacyjny system awkowania paliwa do cylindrów. Taka technika daje dużo momentu obrotowego "z marszu” i zapewnia średnie użycie paliwa – 5,7 l/100 km.
DANE TECHNICZNE
DANE TECHNICZNE | |
---|---|
Cena | 127 570 zł |
Konkurenci | BMW 3, Lexus IS |
Silnik | benzynowy, R4, 1.8 turbo |
Moc/przy obrotach | 170 KM/3800-6200 obr/min |
0-100 km/h | 8,1 s |
Prędkość maksymalna | 230 km/h |
Zużycie paliwa | 5,7 l/100 km |
Emisja CO2 | 134 g/km |
Silnik | poj. skokowa 1798 cm3, maksymalny moment obrotowy 320 Nm w zakresie 1400-3700 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na przednie koła. |
Nadwozie | 4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan, długość x szerokość x wysokość 4703 x 1826 x 1427 mm, rozstaw osi 2808 mm, masa własna 1505 kg, poj. bagażnika 480/962 l, poj. zbiornika paliwa 63 l. |
dane producenta |
Przy okazji modernizacji zmieniono wygląd przodu i tyłu auta. Wewnątrz poprawiono jakość zastosowanych materiałów oraz uproszczono obsługę systemu multimedialno- informacyjnego MMI.
Ceny A-czwórki wzrosły nieznacznie - model podstawowy kosztuje 127 570 złotych.
Tekst Michał Hutyra