REKLAMA

Audi A8 4.2 TDI Quattro – perfectum mobile

Wygląda na to, że nadeszły ciężkie czasy dla BMW 7 i Mercedesa klasy S. Na scenę wjeżdża bowiem Audi A8, które ma wystarczająco dużo atutów, aby zagrać konkurentom na nosie.

Audi A8 4.2 TDI Quattro
Wygląd to rzecz gustu, jednak od strony technicznej to auto perfekcyjne.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 423 900 PLN
Dostępne nadwozia: sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

W słowniku A-ósemki nie ma miejsca na słowo stal. Praktycznie całe nadwozie wykonane jest z aluminium. Audi stosuje 13 odmian tego stopu - aby jego limuzyna była jak najlżejsza i jak najbezpieczniejsza. Jedynie słupek środkowy, łączony z ramą przestrzenną (Audi Space Frame) za pomocą specjalnych nitów, jest stalowy. Dzięki temu, nowe A8 ma o 25% większą sztywność skrętną niż karoseria ustępującego modelu.

Po zajęciu miejsca za kierownicą Audi można wręcz zapomnieć o świecie zewnętrznym. Sprzyjają temu świetny zestaw audio oraz niemal całkowita izolacja akustyczna kabiny. Przy prędkości 180 km/h poziom hałasu we wnętrzu oscyluje wokół 70 dB(A), co w potocznym języku oznacza po prostu "bardzo cicho"! Jakość wykonania jest doskonała, a obsługa nowego systemu MMI - intuicyjna. Audi jako pierwszy producent zastosowało tzw. touchpad, przenoszący ruch palca na ekran na szczycie konsoli środkowej. "Pisząc" po powierzchni touchpada można np. "zapisywać" cel podróży w nawigacji satelitarnej. Na dodatek kierowca nie musi mieć dyplomu z kaligrafii, gdyż komputer bez problemu rozpoznaje "kulfony", wyświetlając odpowiednie litery na swoim ekranie. Jeśli w kabinie coś przeszkadza, to jest to tunel środkowy, ograniczający mocno przestrzeń na nogi środkowego pasażera. Miejsca na tylnej kanapie jest sporo, jednak po tak dużym nadwoziu można by oczekiwać więcej.

REKLAMA

 

AUDI A8 4.2 TDI QUATTRO

Audi A8 4.2 TDI QUATTRO
Cena397 140 zł
KonkurenciBMW 7, Mercedes S
Silnikturbodiesel, V8, 4.2
Mocprzy obrotach 350 KM/4000 obr/min
0–100 km/h5,5 s
Prędkość maksymalna250 km/h
Zużycie paliwa7,6 l/100 km
Emisja CO2199 g/km
Silnikpoj. 4134 cm3, 800 Nm przy 1750–2750 obr/min, skrzynia biegów 8A, napęd na cztery koła.
Nadwozie4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan, dł. x szer. x wys. 5137 x 1949 x 1460 mm, rozst. osi 2992 mm, masa wł. 1995 kg, ładowność 665 kg, poj. bag. 510 l.

Na drodze Audi ma dwa różne oblicza, zależne od humoru kierowcy. Wystarczy zmienić ustawienia seryjnego systemu Audi Drive Select (zarządzającego adaptacyjnym zawieszeniem pneumatycznym, silnikiem, skrzynią biegów oraz układem kierowniczym) z komfortowego na dynamiczne. W tym pierwszym auto niemal płynie po jezdni, delikatnie traktując pasażerów, ale bezpośredniemu układowi kierowniczemu brakuje nieco czucia. Po "wyostrzeniu" A-ósemki, wspomaganie kierownicy zaczyna pracować z większym oporem i daje świetne poczucie kontaktu kół z nawierzchnią przy każdej prędkości. Zawieszenie zaś, w większości wykonane z aluminium, usztywnia się, choć nieprzesadnie. Flagowe Audi jest bardzo stabilne na prostej, a w zakrętach - przewidywalne, szybkie i precyzyjne. Wersja 4.2 TDI, oprócz stałego napędu na 4 koła, w standardzie ma aktywny mechanizm różnicowy o ograniczonym tarciu, optymalnie rozdzielający moc na tylne koła. Efekt jest taki, że przyciskając A-ósemkę do muru, uzyskuje się wrażenie jazdy autem o dobre pół metra krótszym i dużo lżejszym.

4,2-litrowy turbodiesel (w ofercie ponadto są 3.0 TDI i 4.2 FSI) to absolutny majstersztyk. Ma ogromny moment, zapewnia znakomite osiągi i na 100 km średnio potrzebuje tylko 7,6 l paliwa. Do pary ma szybki 8-stopniowy automat, który ma jedną wadę - czasem potrafi szarpnąć.

Pierwsze wrażenia z jazd nową A-ósemką są na tak. Za jakość, za komfort i prowadzenie.

Tekst: Maciej Struk
Zdjęcia: Hans-Dieter Seufert

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (5)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA