REKLAMA

Audi Q2 35 TFSI - crossover jak kompakt

Prowadzi się prawie tak jak auto kompaktowe, a na tle konkurencyjnych crossoverów wyróżnia się bogatszym wyposażeniem. Audi Q2 z napędem na przednie koła i ze 150-konnym silnikiem benzynowym.

Samochód w odmianie S line wyróżnia się bardziej efektownym zestawem zderzaków, osłoną chłodnicy i dwiema końcówkami układu wydechowego
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 106 000 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Dzisiaj to nie limuzyny, duże SUV-y czy kabriolety dają możliwość wyróżnienia się na drodze – taką rolę przejęły modne miejskie crossovery. Audi również oferuje taki samochód – Q2 wśród eleganckich i stonowanych SUV-ów niemieckiej marki przyciąga wzrok oryginalną stylizacją. Egzemplarz ze zdjęć, z opcjonalnym niebieskim lakierem, 19-calowymi kołami i pakietem stylizacyjnym S line potwierdza, że jest jednym z najbardziej wyrazistych crossoverów na rynku. Ale to nie jedyna jego zaleta.

Miejski, chociaż kompaktowy

Dzięki pokrewieństwu z Audi A3, Q2 nie prowadzi się jak SUV, lecz jest zwinne jak auto kompaktowe

Nigdy wcześniej Audi nie miało takiego samochodu, dziś to najmniejszy tego rodzaju model w ofercie lub prawie najmniejszy, jeżeli za crossovera uznać też podwyższone A1 citycarver. Pierwszą generację Audi Q2 zaprezentowano w 2016 roku, w 2020 roku jest planowany face lifting, chociaż żaden element karoserii ani wnętrze nie zdradzają, że samochód wymaga jakiejkolwiek modernizacji.
Q2 ma cechy wspólne z miejskimi crossoverami, ale jednocześnie czerpie ze świata samochodów kompaktowych. Do tych pierwszych jest podobny ze względu na rozmiar nadwozia, którego długość wynosi tylko 4,19 m, szerokość 1,79 m, a wysokość 1,5 m. Rozstaw osi to z kolei 2,59 m – wartość typowa dla większych aut kompaktowych. Ma to związek z konstrukcją, bo Q2 zbudowano na tej samej płycie podłogowej, co Audi A3. Pokrewieństwo z tym modelem przyniosło zresztą crossoverowi Audi wiele korzyści, związanych głównie z zachowaniem samochodu w zakrętach. Ale o wrażeniach z jazdy za moment.
Wnętrze Audi Q2 ciągle wygląda nowocześnie, chociaż, jak wspomnieliśmy, na rynku auto pojawiło się niemal cztery lata temu. Deska rozdzielcza przypomina bardziej tę z coupé TT, aniżeli z innych SUV-ów marki. Są na niej okrągłe nawiewy powietrza, jest konsola środkowa nieprzeładowana przyciskami i skierowana w stronę kierowcy oraz niewielka trójramienna kierownica. Całość wygląda nowocześnie i, z braku lepszego określenia, zaskakująco lekko.

 Wnętrze Audi Q2 jest minimalistyczne, a dzięki kilku sportowym akcentom wygląda jak z modelu usportowionego
W topowych modelach Audi stosuje dziś tylko ekrany dotykowe, ale naszym zdaniem systemem multimedialnym wygodniej steruje się właśnie w Q2, które ma pokrętło i kilka przycisków Kiedy inni producenci wzbogacają ekrany w kolory, animacje i efekt 3D, Audi stawia na prostotę – czarne tło, prosta czcionka i logiczna treść, to strzał w „10”. Klasyka broni się sama

Q2 jest niewielkim samochodem, więc trudno oceniać je w kategoriach auta rodzinnego. Dlatego o ile kierowca i pasażer z przodu mają dla siebie dużo przestrzeni, o tyle ilość miejsca na nogi pasażerów podróżujących z tyłu zależy od wzrostu osób siedzących z przodu – jeżeli mają powyżej 180 cm i będą zmuszone odsunąć fotele, z tyłu zostanie niewiele miejsca. To jednak nie tyle wada, co cecha aut tej wielkości. Bagażnik też jest typowy dla samochodów kompaktowych (ma pojemność 405 litrów) i jest nawet większy od tego w modelu A3. Próg bagażnika znajduje się wysoko, ale ponieważ na dnie przedziału bagażowego umieszczono schowek, podłogę podniesiono nieco wyżej i jest ona na równi z progiem, więc do auta łatwo włożyć walizki. Po złożeniu oparć kanapy powstaje niemal płaska powierzchnia, a przestrzeń bagażowa rośnie wtedy do 1050 litrów.

Kierowcy, którzy wolą przyciski zamiast dotykowych ekranów, będą zachwyceni – pogrupowano je logicznie i umieszczono po ręką; te na lewym ramieniu kierownicy służą do obsługi wszystkich funkcji cyfrowych wskaźników

Chcesz być na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami? Dołącz do naszej grupy na facebooku

REKLAMA

REKLAMA

Plastikowy panel na szerokim słupku dachowym z tyłu jest dostępny w różnych kolorach i podkreśla modny charakter Q-dwójki

Dynamiczny typ

Cyfrowe wskaźniki Audi to ciągle jedno z najlepszych tego typu rozwiązań – są nowoczesne, a przy tym proste i czytelne

W Audi Q2 można rozsiąść się wygodnie, szeroki zakres regulacji fotela i bardzo szeroka regulacja kolumny kierownicy pozwalają łatwo dobrać odpowiednią dla siebie pozycję. Siedzisko można opuścić nisko; kierownica jest niewielka i gruba, a to bardzo dobrze wpływa na wrażenia z jazdy. To, że w Q2 można usiąść nisko, niemal jak w aucie kompaktowym, pasuje do charakterystyki tego modelu. Samochód ma bezpośredni układ kierowniczy i dość sztywne amortyzatory, więc jazda krętą drogą może być wciągająca. Karoseria w zakrętach nie przechyla się mocniej niż kierowca może się spodziewać, a dobrze wyprofilowany fotel utrzymuje go w ryzach. To wszystko wpływa na ogólną zwinność auta, które zachęca do szybszej jazdy i w którym kierowca czuje się pewnie.
Audi Q2 jest wyposażane tylko w turbodoładowane silniki benzynowe – od słabszej trzycylindrowej jednostki 1.0 o mocy 116 KM po mocny 190-konny silnik 2.0. I jeden, i drugi ma wady i zalety, dlatego większość kierowców za optymalną wersję uzna zapewne tę środkową, oznaczoną jako 35 TFSI – niewiele to mówi, ale chodzi o silnik 1.5 osiągający moc 150 KM. Jest to jednostka czterocylindrowa, więc zapewnia dobrą kulturę pracy, we wnętrzu nie czuć żadnych drgań, a odgłos pracy silnika słychać jedynie podczas szybkiego przyspieszania. To jednostka benzynowa z turbosprężarką o zmiennej geometrii kierownic turbiny, dlatego zapewnia wystarczającą siłę napędową już od niskich obrotów. Audi podaje, że maksymalnym momentem obrotowym, równym 250 Nm, kierowca dysponuje między 1500, a 3500 obr/min. Dzięki temu, mimo stosunkowo niewielkiej pojemności, jednostka 1.5 zapewnia Q-dwójce zadowalającą elastyczność.

Wygodne, dobrze wyprofilowane i podgrzewane – to najważniejsze cechy foteli w Audi Q2 Dość wąski otwór wejściowy, brak podłokietnika i regulacji nawiewu przypominają, że Q2 to niewielkie auto

Crossover w wersji 35 TFSI występuje tylko z napędem na przednie koła, ale i tak do 100 km/h przyspiesza w ciągu 8,5 sekundy, co jest dobrym wynikiem. Do wyboru są mechaniczna skrzynia biegów lub przekładnia dwusprzęgłowa. Testowany egzemplarz był wyposażony w tę drugą – kosztuje 9100 zł ekstra, ale to dobrze wydane pieniądze. Przekładnia S tronic działa bardzo szybko, potrafi w razie potrzeby zredukować 2-3 biegi na raz, a także szybko wybiera kolejne przełożenia, żeby zmniejszyć obroty silnika, a przez to również zużycie paliwa i hałas. Ma w zasadzie tylko jedną wadę – kiedy chcemy szybko włączyć się do ruchu lub przyspieszyć po wyjściu z zakrętu przekładnia odrobinę za długo zwleka z redukcją biegu. Jeżeli więc kierowca oczekuje bardziej żywiołowych reakcji układu napędowego powinien wybrać przekładnię mechaniczną.

Opcjonalne 19-calowe obręcze kół wyglądają pierwszorzędnie, ale zmniejszają komfort jazdy Logotypem S line ozdobiono fotele, kierownicę, dźwignię zmiany biegów, a także przednie nadkola

REKLAMA

Z wyższych sfer

Zaoszczędzone pieniądze można wydać na nowoczesne wyposażenie. Audi Q2 jest tylko miejskim crossoverem, ale może być wyposażone w elementy, które jeszcze nie tak dawno występowały w dwa lub trzy razy droższych samochodach. Jest duży ekran cyfrowych wskaźników, bogaty w funkcje system multimedialny, którym – tak jak w limuzynach – można sterować przy pomocy pokrętła na tunelu środkowym (po pokrętle można też „pisać” palcem, aby wprowadzić np. dane do nawigacji). Jest też zawieszenie z amortyzatorami o zmiennej sile tłumienia, które zmieniają charakterystykę pracy zależnie od wybranego przez kierowcę trybu jazdy. Elementy dodatkowe sprawiają, że prezentowany egzemplarz Audi Q2 kosztuje około 200 tys. zł – to wysoka cena za tak małe auto, ale i niewielka jak na wyrazistego, precyzyjnego w zakrętach i świetnie wyposażonego crossovera.

Wersja dla każdego
Kacper Mucha
Większość miejskich crossoverów nie ma napędu na cztery koła, ale w przypadku Audi nie mogło tak być – Q2 wyposaża się w napęd quattro, choć tylko w połączeniu z najmocniejszym silnikiem (2.0/190 KM). Kierowca może też wybierać między trzycylindrowym silnikiem 1.0 i czterocylindrowym 1.5 (obydwa są benzynowe, diesli brak), a także między przekładnią mechaniczną i dwusprzęgłową S tronic. Wybór kolorów karoserii i wzorów obręczy kół jest ogromny, a dla poszukujących emocji przygotowano mocne 300-konne SQ2, które przyspiesza do setki w ciągu 4,8 sekundy (debiut wkrótce). Każdy znajdzie coś dla siebie.
Dane producenta AUDI Q2 35 TFSI Sport
Cena 129 500 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa 1498 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
150 KM
5000-6000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
250 Nm
1500-3500/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 8,5 s
Prędkość maksymalna 212 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 7,2 l
Emisja CO2 163 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4191 x 1794 x 1508 mm, rozstaw osi 2595 mm, masa własna 1365 kg, pojemność bagażnika 405/1050 l, pojemność zbiornika paliwa 50 l.

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA