[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.0

Audi Q2 i BMW X2 - jak równy z równym

Są nieduże, wyrafinowane technicznie i przykuwają wzrok – nowe BMW X2 i nieco od niego starsze Audi Q2. W teście wersje ze 150-konnymi dieslami i napędem na cztery koła.

I w BMW, i w Audi w segmencie SUV-ów za w miarę wyobrażalne pieniądze od dłuższego czasu panowała monotonia. X1 i X3 czy Q3 i Q5 za bardzo były do siebie podobne – z wyglądu i pod względem technicznym. Ale niedawno to się zmieniło. W 2016 roku do oferty Audi wszedł niepowtarzalny stylistycznie model Q2, a teraz pojawiło się BMW X2, które zwłaszcza w wersji M Sport X także dość mocno się wyróżnia. Mniejszy i niższy brat X-jedynki łączy typowe cechy modeli BMW spod znaku X z elementami stosowanymi przez BMW M GmbH. Testowane auto miało wstawki z tworzywa (niekoniecznie wyglądające na wysokogatunkowe) w kontrastowych barwach i sportowe zawieszenie modeli M, które można obniżać, a także bardziej bezpośrednio działający układ kierowniczy oraz 19-calowe obręcze kół.

X2 wygląda jak połączenie BMW z serii M i SUV-a, Q2 ma bardziej zachowawczy styl

Brzmi to obiecująco i rzeczywiście BMW nie ma chyba dzisiaj SUV-a, który dawałby więcej frajdy z jazdy w zakrętach niż X2. Jego układ kierowniczy pracuje bardzo bezpośrednio, przekazując kierowcy informacje o tym, co dzieje się z kołami, a przy tym nie wykazuje żadnej nerwowości. Szybkie następujące po sobie zakręty X2 przejeżdża więc bardzo sprawnie, nadwozie się nie wychyla, a zachowanie auta długo pozostaje neutralne. Jednocześnie na autostradzie samochód dobrze trzyma się nawierzchni, nienagannie utrzymując wybrany tor jazdy. Na torze testowym podczas ćwiczeń z dynamiki jazdy osiąga dobre rezultaty. Mimo że X2 jest o 17 cm dłuższe niż Q2 bardzo zwinnie i szybko porusza się pomiędzy słupkami slalomu (z prędkością 63,8 km/h, Audi: 60,1 km/h). A gdy ma rozgrzane hamulce, także potrafi zakasować Audi, hamując ze 130 km/h na drodze o długości 60,5 m (Q2: 62,0 m).

Zobacz też: pojedynek hatchbacków - Kia Ceed kontra VW Golf i Opel Astra

 

REKLAMA

REKLAMA

BMW X2

BMW ma znacznie większy bagażnik, a oparcia kanapy dzielą się w nim na trzy części. Pasażerowie X2 siedzą o 3 cm niżej niż ci w Audi, a więc bardziej „sportowo”, co odpowiada charakterowi auta. Za to wydostać się z tyłu nie zawsze jest łatwo

AUDI Q2

Za dzielone na trzy części oparcie w Audi trzeba zapłacić 1220 zł. Z tyłu jest podobna ilość miejsca, co w BMW, ale nawiewów powietrza dla siedzących tam pasażerów nie przewidziano. Tapicerka z tkaniny łączona ze skórą kosztuje 1950 zł i oferuje się ją tylko do wersji Sport

Audi Q2 - bardziej komfortowe

Sportowe zestrojenie zawieszenia ma też pewne wady. Na studzienkach w jezdni czy na drogach o marnej nawierzchni X2 wstrząsa pasażerami bardziej niżby chcieli. W porównaniu z nim Audi Q2 z pakietem Sport i z amortyzatorami o zmiennej sile tłumienia (za 3890 zł) lepiej sobie radzi w takich warunkach. Zwłaszcza w trybie „komfort” najmniejszy SUV Audi sprawniej neutralizuje nierówności drogi, w tym podczas szybkiej jazdy szczeliny w poprzek niej (np. na styku płyt), za to w zakrętach przechyla się mocniej niż BMW.

 

Najmniejszy SUV Audi sprawniej neutralizuje nierówności drogi niż X2, za to w zakrętach przechyla się mocniej niż BMW

 

Nawet podczas jazdy w trybie sportowym Audi okazuje się wystarczająco komfortowe, ale pod względem „sportowych” umiejętności nie dorównuje X-dwójce. Układowi kierowniczemu brakuje precyzji, poza tym Q2 zaskakująco wcześnie zaczyna być podsterowne; pasażerowie siedzą w nim wyżej.

Jeśli jednak droga jest prosta, Q2 – lżejsze o 83 kg – zyskuje nad BMW przewagę. Jego 150-konny diesel nie tylko jest cichy, ale też z większą werwą pozwala mknąć SUV-owi Audi do przodu. Na przykład do prędkości 130 km/h Q2 rozpędza się w ciągu 15 sekund, podczas gdy X2 z silnikiem o takiej samej mocy potrzebuje na to o 1,1 sekundy więcej. Zaletą Audi jest i to, że wyposażono je seryjnie w dwusprzęgłową 7-biegową przekładnię, która zmienia biegi szybko i bez szarpnięć; kierowca testowego BMW musi się natomiast zmagać z niezbyt płynnie pracującą mechaniczną skrzynią biegów. Na razie w ofercie BMW do modelu X2 xDrive18d nie oferuje się skrzyni automatycznej ani dwusprzęgłowej.

Tak czy owak, dwulitrowy silnik BMW pracuje cicho, a dzięki m.in. katalizatorowi SCR spełnia najnowszą, surową normę emisji spalin Euro 6d Temp. Różnic między testowanymi autami nie widać natomiast pod względem zużycia paliwa. Obydwa czterocylindrowe silniki potrzebowały podczas testu średnio około 7 litrów oleju napędowego na 100 km. Na specjalnej 275-kilometrowej trasie przeznaczonej do pomiarów zużycia paliwa obydwa samochody osiągnęły wynik poniżej 6 l/100 km.

BMW X2

AUDI Q2

BMW ma seryjne m.in. znakomite fotele i stylowe oświetlenie wnętrza Audi Q2 kosztuje mniej i jest skromniej wyposażone – nawet za automatyczną klimatyzację trzeba płacić dodatkowo (2680 zł).

Kompaktowe SUV-y mają na tyle przestronne wnętrza, by wygodnie mogło w nich podróżować czterech pasażerów, nawet o wysokim wzroście. Bardzo udana jest stylistyka wnętrz, przy czym ta w X2 M Sport X wydaje się jakby bardziej wyrafinowana. Materiały zastosowane w Q2 i X2 są eleganckie, chociaż wstawki z miękkiej tkaniny w drzwiach ma tylko BMW, w Audi w tym miejscu jest twardy plastik. Bardzo udane są fotele X-dwójki – skutecznie przytrzymują ciało, a przy tym rasowo wyglądają, bo pokryto je tapicerką z alcantary i ozdobiono żółtymi szwami. Za to Q2 może się pochwalić cyfrowymi wskaźnikami (za 3160 zł), które można zestawiać według własnych upodobań. Ale tak szczerze: najczęściej kierowca umieszcza tu po prostu mapę nawigacji, wszystko inne to czysta zabawa.

Zobacz też: pojedynek na torze - Lotus, Porsche i... Radical SR3!

REKLAMA

Na drodze i w teście obydwa modele idą niemal łeb w łeb – w przyspieszeniu do setki różnica wynosi tylko niecałą sekundę, a w testowym wyniku jeden punkt

BMW X2 - łatwiejsze w obsłudze

Nowe BMW okazuje się wewnątrz bardziej konserwatywne i ma klasyczne analogowe wskaźniki. Ale to nie wada, bo są bardzo czytelne. Nie do pobicia jak zwykle jest system obsługi za pomocą pokrętła i przycisku w jednym. Działa tak sprawnie i intuicyjnie, że człowiek zapomina o możliwości sterowania funkcjami poprzez dotykowy ekran. Nie tak intuicyjny jest system w Audi, a to dlatego, że zastosowano w nim całkiem sporo przycisków rozproszonych na tablicy rozdzielczej. Liczba dodatków oferowanych do obydwu samochodów jest długa i bogata – od LED-owych reflektorów, których światło podąża za ruchami kierownicy, po system asystujący podczas jazdy w korku, czy rozbudowane systemy multimedialne i nawigacyjne.

Pod względem pojemności bagażników i możliwości różnego kształtowania wnętrza lepiej wypada X2, bo jest dłuższe – jego bagażnik ma pojemność od 470 do 1355 litrów, a pod podłogą jest miejsce na mniejsze torby. Seryjnie oparcie kanapy w BMW dzieli się na trzy części, co daje większe możliwości dopasowania wnętrza do chwilowych potrzeb; za dopłatą 850 zł fotel pasażera z przodu może mieć oparcie składane do przodu. Na liście dodatków znajduje się nawet siatka oddzielająca kabinę od przedziału bagażowego (850 zł). Bagażnik Audi jest dużo mniejszy – ma od 355 do 1000 litrów pojemności, przy czym 50 litrów zabiera układ napędowy na cztery koła. Za dzielone na trzy części oparcie kanapy trzeba zapłacić 1220 zł, a pod podłogą bagażnika Q2 jest miejsce tylko na opcjonalny subwoofer.

Suma zalet i wad obydwu modeli okazuje się niemal taka sama – na koniec testu różnią się zaledwie jednym punktem. Praktycznie nie ma to znaczenia. Znaczenie ma za to różnica cen testowanych aut w bogatych wersjach wyposażenia, która wynosi aż 43 000 zł na korzyść Audi Q2. Jeśli to komuś przeszkadza, może zdecydować się na podstawowe wersje modeli z silnikami jak te w testowanych modelach – wtedy różnica cen maleje do niespełna 17 000 zł.

Zobacz też: wrażenia z jazdy terenowym Suzuki Jimny

REKLAMA

REKLAMA

NASZA OCENA:
1. BMW X2
Zwinniejsze w zakrętach X2, nawet bez sportowego zawieszenia wygrywa z Q2, chociaż zaledwie jednym punktem. Jest dużo droższe niż Audi.
2. Audi Q2
jest bardziej komfortowe i szybsze niż BMW, ale nie dorównuje mu w zakrętach.
Ma dużo mniejszy bagażnik i mniej wyszukane materiały we wnętrzu.

 

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij