[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
2.0

Audi Q3 – przestrzeń przychodzi z wiekiem

Nowe Audi Q3 nie ma nic wspólnego z ciasnym poprzednikiem – jest teraz znacznie bardziej przestronne, pakowne i ma nowoczesne wyposażenie. Jeździmy modelem ze 150-konnym silnikiem Diesla i napędem na cztery koła.

Atletycznie wyrzeźbione ramiona (czyt. nadkola), bardziej poważny wyraz twarzy (zadziorny kształt reflektorów, typowe dla SUV-ów pionowe żebrowania osłony chłodnicy i szeroki zderzak) oraz poukładane wnętrze (przypominające te z „biznesowych” limuzyn Audi) sprawiają, że do nowego Q3 jak do żadnego innego auta pasuje stwierdzenie – samochód „wydoroślał”.

Audi Q3 – duże i bardzo duże

Jednak nie chodzi tylko o design, który każdemu „leży” inaczej, ale o nowocześniejszą technikę, większe gabaryty i bardziej przestronne wnętrze. Samochód jest dłuższy od poprzednika (o 9,7 cm), szerszy (o 1,8 cm), niższy (o 5 mm) i na pierwszy rzut oka wygląda na większy niż jest naprawdę – może się nawet błędnie wydawać, że stanowi konkurencję dla BMW X3 i Mercedesa GLC (dłuższych o 20 cm!), a nie dla tak samo jak on kompaktowych X1 i GLA.

„Cukierkową” karoserię poprzednika zastąpiono taką z ostrymi przetłoczeniami, masywnymi nadkolami i mocno wyprofilowaną maską – teraz Audi Q3 wreszcie wygląda jak SUV, a nie jak karykatura hatchbacka Oparcie kanapy składa się
w proporcjach 40:20:40 – kąt pochylenia każdej jego części można regulować osobno

Większą niż masywna karoseria zaletą nowego Q3 jest przestronne wnętrze, w którym dzięki wynoszącemu 2,68 m rozstawowi osi (aż o 7,8 cm większy niż u poprzednika), swobodnie mogą podróżować cztery osoby, co w dotychczasowym modelu nie było oczywiste. Nawet gdy kierowca jest wysoki, można za nim swobodnie usiąść, bo kolana nie opierają się o fotel i pozostaje wystarczająco dużo miejsca na stopy. Kiedy dodać do tego przestrzeń nad głową i na wysokości ramion, okaże się, że wnętrze nowego Audi również przywodzi na myśl samochody o klasę większe.

Zobacz też: za kierownicą wielkiego Audi Q8

Do wykończenia deski rozdzielczej użyto alcantary (w różnych odcieniach) szarych paneli, chromowanych listew i elementów lakierowanych
na czarno
Wielkość ekranu dotykowego na desce rozdzielczej wynosi 8,8” lub 10,1”, a wirtualnego kokpitu – 10,25” lub 12,3”

Można też oczywiście przesuwać kanapę (o 15 cm), ale nie zwiększy się przez to ilość miejsca na nogi, a jedynie pojemność bagażnika, który i tak jest dostatecznie duży. Ma pojemność 530 litrów (to więcej niż w BMW i Mercedesie), można go otworzyć ruchem stopy pod zderzakiem, ma również niski próg (nie trzeba wysoko dźwigać bagaży), a złożenie oparcia kanapy (powstaje płaska podłoga) zwiększa jego pojemność aż o tysiąc litrów. Fanom pakowania po sam dach z pewnością spodoba się, że pod podłogą przewidziano miejsce na roletę, gdy się ją zdemontuje. W aucie kompaktowym uznawanym za rodzinne, te wszystkie zalety bardzo się przydają.

REKLAMA

REKLAMA

Precyzja wykończenia? Totalna. Jakoś materiałów? Te ultrawysokiej jakości przeplatają się z twardymi tworzywami, np. na dole drzwi i w tunelu środkowym

Audi Q3 – więcej sportu

Podczas jazdy SUV-em spodziewamy się raczej komfortu i większych niż w kompakcie zdolności do jazdy polną drogą, nie sportowych wrażeń. Dlatego tak zaskakuje, że w Audi Q3 to właśnie „usportowione” cechy pchają się na pierwszy plan. Jest tak dlatego, że fotel można opuścić nisko, spłaszczona u dołu kierownica jest ustawiona niemal pionowo i świetnie leży w dłoniach, samochód nie nurkuje podczas hamowania i nie przechyla się w zakrętach, za to zwinnie przeskakuje z łuku w łuk, czym bardzo angażuje kierowcę.

Oczywiście ci bardziej pobudzeni mogą dodatkowo uruchomić sportowy tryb jazdy – wtedy kierownica stawia większy opór, a zawieszenie pracuje jeszcze sztywniej, co dodatkowo zwiększa wrażenia z jazdy. Można też – i takie rozwiązanie polecamy – wybrać tryb komfortowy, włączyć muzykę z systemu Bang&Olufsen (15 głośników) i cieszyć się względnie wysokim komfortem jazdy. Względnie, bo sztywno zestrojone zawieszenie sprawia, że na nierównościach ruchy karoserii są wyraźnie odczuwalne.

Każda odmiana Q3 będzie wyposażona w reflektory LED, ale w opcji znajdą się też bardziej zaawansowane wersje świateł,
np. matrycowe
Audi jest obłożone czujnikami, kamerami i radarami, ale sprytnie wkomponowano je w karoserię i nie rzucają się w oczy

Diesel i „manual”

Jedyny silnik wysokoprężny w Audi Q3 jest oferowany tylko ze skrzynią mechaniczną i napędem na cztery koła, a to połączenie rzadko spotykane w tej klasie aut (od momentu publikacji i ten silnik "wyleciał" z oferty; dziś Audi w Q3 nie oferuje już diesla). Taki silnik rozpędza Audi dość żwawo (słowo dynamicznie byłoby na wyrost), nie zużywa dużych ilości paliwa (w trasie spalił 5,5 l/100 km), ma solidny „dół” (poniżej 2 tys. obr/min bez zadyszki napędza samochód), ale pracuje zaskakująco głośno (nawet podczas jazdy ze stałymi obrotami). W aucie klasy premium kierowcy spodziewają się lepszego wyciszenia.

Dość wysoki moment obrotowy pozwala na płynną jazdę bez ciągłych zmian przełożeń, ale kiedy już trzeba pociągnąć wajchę (dźwignia zmiany biegów jest zaskakująco długa) okazuje się, że mechanizm działa bardzo precyzyjnie i nie ma najmniejszych problemów z wyborem kolejnych przełożeń. Co nie zmienia faktu, że w wygodnym SUV-ie klasy premium wystająca z podłogi dźwignia wygląda groteskowo, jakby żywcem przeniesiono ją z auta terenowego.

A z terenem nowe Q3 – tak jak jego potencjalni nabywcy – nie chce mieć nic wspólnego. Tutaj napęd quattro przydaje się podczas wypadu na narty lub szybkiego ruszania miejsca, bo nie ma znaczenia, jak mocno wciśnie się gaz, napęd 4x4 z wielopłytkowym sprzęgłem skutecznie przeniesie siłę napędową na asfalt, a Q3 wystrzeli przed siebie.

Zobacz też: pojedynek RS-ów – Audi RS 5, Clio R.S.18 i Octavia RS

Naturalną konkurencją dla nowego Audi są BMW X1 i Mercedes GLA, ale obydwa modele najlepsze lata mają za sobą, więc ważniejszymi rywalami będą nowe Volvo XC40 (nie jest tak dopracowane i o sportowych cechach jak Q3) oraz Jaguar E-Pace (lepszy na drodze, mniej przekonujący pod innymi względami). Już nie możemy się doczekać kiedy skonfrontujemy je ze sobą. Na razie trudno porównać choćby ich ceny, bo cennik Audi Q3 nie był znany przed publikacją tego wydania „amis”. Dla przybliżenia – poprzednie Q3 kosztowało 126 tys. zł, BMW to wydatek 132 tys. zł, Volvo 129 tys. zł, a Mercedes 125 tys. zł. Cena Audi będzie pewnie nieco wyższa, bo to nowszy model – czy warto z takiego grona wybrać nowe Q3? Z pewnością bardziej niż dotychczas.

REKLAMA

Dane producenta AUDI Q3
Cena b.d.
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika turbodiesel, R4
Pojemność skokowa 1968 cm3 
Moc maksymalna
przy obrotach
150 KM
3500-4000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
340 Nm
1750-3000/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h 9,3 s
Prędkość maksymalna 211 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie b.d.
Emisja CO2 b.d.
 
Nadwozie: 5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4484 x 1856 x 1616 mm, rozstaw osi 2680 mm, masa własna od 1700 kg, poj. bagażnika 530/1525 l, poj. zbiornika paliwa 60 l.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij