Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.3
BP BP

Audi Q3 – trzeci SUV Audi

Gra w tej samej lidze co Toyota RAV4, Ford Kuga czy bratni Volkswagen Tiguan, jest jednak od nich o 20% droższe. Audi Q3 to najnowszy SUV z Ingolstadt, który chce zagrozić bezpośredniemu konkurentowi - BMW X1.

Audi Q3 Widziane od przodu Audi Q3 odróżnia się od większego brata – Q5. Z tyłu obydwa są do siebie podobne

 

Na pierwszy rzut oka Q3 jest bardzo podobny do większego Q5. Tylna część nadwozia - niemal identyczna. Dość poważnie różnią się przodem oraz linią boczną, a do tego Q5 jest dłuższe o 25 cm. Z rozstawem osi równym 2,6 m Q3 może pochwalić się stosunkowo przestronnym wnętrzem, w którym dość wygodnie będą podróżować cztery dorosłe osoby. Wygoda pasażerów tylnej kanapy mocno jednak zależy od wzrostu osób siedzących z przodu - gdy mierzą powyżej 1,8 metra i zechcą przesunąć fotel, miejsca na nogi pasażerom na kanapie może zabraknąć. Miłym zaskoczeniem jest pojemność bagażnika, która wynosi 460 l. Jeśli zamiast standardowego zestawu naprawczego zdecydujemy się na koło dojazdowe, bagażnik będzie nieco płytszy. Maksymalnie po złożeniu oparcia tylnej kanapy można uzyskać nawet 1365 l. To więcej niż w niejednym kombi klasy średniej. Ergonomia, jakość wykonania, zastosowane materiały, jak to w Audi - znakomite.

Q3 skierowane jest w zasadzie do ludzi w każdym wieku. Młode rodziny znajdą w nim przestrzeń i atrakcyjną linię nadwozia, singlom daje możliwość realizowania pasji i aktywnego spędzania czasu, natomiast osobom starszym dogadza łatwym dostępem do wnętrza dzięki wysoko umieszczonym fotelom.

Oprócz wersji podstawowej ze znanym i sprawdzonym silnikiem 2.0 TDI o mocy 140 KM, wszystkie pozostałe wyposażone są w napęd na cztery koła. Ponieważ Q3 dzieli technikę z bratnim VW Tiguanem, zastosowano w nim identyczny napęd z dołączanym tyłem, który jest realizowany poprzez sprzęgło wielopłytkowe typu haldex. Nazewnictwo pozostało jednak tradycyjne dla Audi - Quattro, zamiast Volkswagenowego 4Motion. Sam napęd jest skuteczny w działaniu, choć w sytuacjach podbramkowych denerwuje jego opóźnione działanie. Wyraźnie czuć moment włączenia do "akcji" tylnej osi, a wynika to wyłącznie z faktu, że aby skierować moment obrotowy na tył, musi się zacząć uślizgiwać przód auta. Audi nie ukrywa więc, że nie ma aspiracji, aby wysyłać Q3 na bezdroża. Zwiększony prześwit ma zapewnić wygodę wsiadania i dobrą widoczność, a napęd na cztery koła - bezpieczeństwo.

Oprócz podstawowego diesla, paletę silników stanowią dwie jednostki benzynowe 2.0 TFSI o mocy 170 lub 211 KM oraz mocniejsza odmiana dwulitrowego TDI o mocy 177 KM. Najmocniejsze z nich, czyli 211-konny silnik benzynowy oraz 177-konny diesel są standardowo sprzężone z siedmiobiegową skrzynią DSG. W przyszłym roku pojawi się topowa wersja z 2,5-litrowym, 5-cylindrowym biturbo o fantastycznym brzmieniu i mocy 310 KM. Jednostka ta konstrukcyjnie zbliżona jest do tej w Audi TT RS.

 

AUDI Q3 2.0 TDI

AUDI Q3 2.0 TDI
Cena148 540 zł
KonkurenciBMW X1, Citroën C Crosser
Silnikturbodiesel, R4, 2.0
Moc177 KM/4200 obr/min
0–100 km/h8,2 s
Prędkość maksymalna212 km/h
Zużycie paliwa6,9 l/100 km
Emisja CO2156 g/km
Silnikpojemność skokowa1968 cm3, maks. moment obrotowy 380 Nm w przedziale 1750–2500 obr/min, skrzynia biegów 7DSG, napęd na cztery koła.
Nadwozie5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, dług. x szer. x wys. 4385 x 1831 x 1590 mm, rozstaw osi 2603 mm, masa wł. 1585 kg, poj. bagażnika 460/1365 l, poj. zb. paliwa 64 l.

Na drodze Q3 niczym nie zaskakuje. Jest wręcz poprawnie nudny. Ma precyzyjny układ kierowniczy (choć sama kierownica mogłaby pracować z większym oporem), zawieszenie z tak dobraną charakterystyką tłumienia nierówności, by zapewniała wprost idealny kompromis pomiędzy sportem a komfortem. Za drobną dopłatą (930 zł) możliwe jest zamówienie systemu Audi Drive Select, który umożliwia spersonalizowanie samochodu według własnych potrzeb. Wśród dostępnych ustawień zmieniających pracę zawieszenia, skrzyni biegów, przekładni kierowniczej, pedału przyspieszenia, a nawet układu klimatyzacji i ustawienia świateł możliwe są cztery tryby: dynamic, comfort, efficiency oraz auto.

Już podstawowe wyposażenie Q3 zawiera klimatyzację manualną, system ESP z asystentem ruszania na wzniesieniu, system start/stop, który pomaga zmniejszyć zużycie paliwa, pełne wyposażenie elektryczne (szyby, lusterka, centralny zamek), komputer pokładowy, szesnastocalowe aluminiowe obręcze kół, radio CD MP3, skórzaną kierownicę - słowem, wszystko to, co do życia jest niezbędne. Lista płatnych dodatków jest długa i obfituje w systemy poprawiające bezpieczeństwo oraz komfort.

Cena najtańszego Audi Q3 z 2-litrowym TDI, który zapewnia wystarczające osiągi, a przy tym niewiele pali (średnio 5,5 l/100 km) wynosi 124 140 zł, a z sensownym pakietem Prime - zawierającym automatyczną klimatyzację, reflektory biksenonowe, lepsze radio, czujniki parkowania, deszczu i zmierzchu oraz alarm - 133 450 zł. Nie jest to mało, jednak BMW X1 - bezpośredni rywal Audi Q3, z cennikiem startującym z niemal identycznego poziomu - może się już czuć zagrożone. Podobnie ma się sytuacja z bardziej pospolitymi przedstawicielami klasy SUV, ponieważ doposażone do poziomu Audi kosztują niewiele mniej.

Pytanie tylko, ilu potencjalnych nabywców Audi nie ulegnie pokusie, aby zapłacić o 9900 zł więcej i stać się posiadaczem większego Q5. Pierwsze auta pojawią się na polskich drogach w październiku, jednak zamówienia na nie można składać już dziś.

Tekst Michał Hutyra
Amis 9/2011

Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 126 400 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 (5)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij