Audi Q4 e-tron: Elektryczna czwórka - TEST

Po potężnym e-tronie oraz jego wersjach Sportback i GT przyszedł czas na czwarty elektryczny model Audi. Q4 e-tron jest bardziej kompaktowy niż one i dużo tańszy.

Audi Q4 e-Tron Fot. Roman Raetzke

Przewaga dzięki technice – to mające 40 lat hasło reklamowe może dzisiaj nieco ciążyć Audi. Marka nie spieszyła się bowiem z autami elektrycznymi, zresztą tak, jak wielu innych producentów. Audi jednak, prezentując w 2018 roku masywnego SUV-a e-trona, przynajmniej w obrębie koncernu Volkswagena stało się pionierem w dziedzinie aut elektrycznych z akumulatorem wysokonapięciowym. Teraz idzie za ciosem – po drogim modelu GT na rynek wjeżdża bowiem bardziej przystępny cenowo, choć nietani Q4 e-tron. To pierwsze Audi skonstruowane na modułowej platformie MEB przeznaczonej wyłącznie do budowy modeli elektrycznych. Inna rzecz, że Q4 e-tron debiutuje po elektrycznych VW ID.4 oraz Skodzie Enyaq iV.

Audi Q4 e-tron - Pierwszy raz 

Podczas pierwszej jazdy mamy okazję zapoznać się z 4,6-metrowym autem w jego standardowej wersji nadwoziowej oraz z nieco niższym Sportbackiem. Ten drugi pojawi się w sprzedaży trochę później, z bogatszym wyposażeniem seryjnym, taką samą ilością miejsca z tyłu (jedynie przestrzeń nad głowami pasażerów jest w nim odrobinę mniejsza) i w nieco wyższej cenie.
Najtańszy konwencjonalny Q4 e-tron kosztuje 195 100 zł, czyli o ponad 110 000 zł mniej niż dłuższy od niego o 30 cm SUV e-tron (308 400 zł). Nawet droższa wersja Q4, czyli e-tron 40 (z akumulatorem 82 kW zamiast 55 kW), jest dużo tańszy niż SUV i pozwala zakosztować jazdy elektrycznym modelem Audi za dużo mniejsze pieniądze niż dotąd.

Audi Q4 e-TronFot. Roman Raetzke
Funkcje pokładowe uruchamia się poprzez ekran dotykowy, ale do obsługi klimatyzacji służą tradycyjne przyciski
Audi Q4 e-TronFot. Roman Raetzke
Z tyłu jest dużo miejsca, tylko stóp nie da się wsunąć pod fotele z przodu


Inaczej niż w wypadku elektrycznych VW, miłośnicy Audi mający chrapkę na karmione „prądem” Q4 nie muszą zmieniać przyzwyczajeń estetycznych. Nowy model wygląda jak typowe Audi, pomijając bardzo krótki przedni zwis nadwozia. Miłą zabawką jest możliwość indywidualnego wyboru przez kierowcę kształtu światła do jazdy dziennej – korzystając z lekko wychylonego ku kierowcy ekranu dotykowego, można zdecydować się na jedną z czterech jego form.
Opcjonalny 11,6-calowy ekran dotykowy (seryjny ma przekątną 10,1 cala) oraz monitor umieszczony za kierownicą, na którym są wyświetlane zegary, dominują na starannie wykonanej tablicy rozdzielczej i nadają kabinie
Q-czwórki nowoczesny, cyfrowy styl. Nie tylko one zresztą – na czteroramiennej kierownicy umieszczono podświetlane pola dotykowe służące do obsługi różnych funkcji pojazdu. Z kolei nowy wyświetlacz head-up działający w technologii rzeczywistości rozszerzonej pokazuje na przedniej szybie najistotniejsze informacje oraz wskazania systemu nawigacyjnego. Strzałki zdają się wisieć w powietrzu 10 metrów przed autem, na skrzyżowaniach „skręcają” zaś w kierunku, w którym zgodnie ze wskazaniami nawigacji powinien podążać kierowca. Szkoda tylko, że strzałki te są zbyt małe.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

REKLAMA

Audi Q4 e-TronFot. Roman Raetzke

Audi Q4 e-tron - Adaptacyjne zawieszenie 

Bardziej przydatnym opcjonalnym elementem wyposażenia okaże się raczej zawieszenie z amortyzatorami adaptacyjnymi. Dzięki niemu Q4 jest zwinny w zakrętach i jednocześnie odporny na wstrząsy powodowane przez nawierzchnie o złej jakości. Do kabiny nie przedostają się żadne niepożądane odgłosy, nic więc nie mąci ciszy towarzyszącej pracy silnika elektrycznego.
Jest on umieszczony przy tylnej osi i w modelu Q4 e-tron 40 osiąga moc 150 kW, czyli 204 KM. W zupełności wystarcza ona do sprawnego poruszania się ponaddwutonowym autem. Z danych fabrycznych wynika, że rozpędzenie się do 100 km/h zajmuje tej wersji elektrycznego Audi 8,5 sekundy, z kolei prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do zaledwie 160 km/h. Q4 nie jest więc mistrzem prędkości, za to dzięki sporemu wychyleniu przednich kół może się poszczycić bardzo małą średnicą zawracania, dużo mniejszą niż znacznie od niego krótszy Audi A1.
Akumulator wysokonapięciowy potrafi zgromadzić tyle energii, żeby wystarczyło jej do przejechania 520 km (według WLTP); Q4 e-tron 40 zużywa ją w ilości 17,3 kWh na 100 km. Do uzupełniania zapasu służy znajdujący się w wyposażeniu seryjnym przewód Mode 3, jest również ładowarka pokładowa o mocy 11 kW.

Audi Q4 e-TronFot. Roman Raetzke
Akumulator gromadzący 82 kWh energii można ładować prądem przemiennym z ładowarki o mocy 11 kW lub stałym z mocą 125 kW

 

Dane producenta AUDI Q4 E-TRON 40
Cena 219 100 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika elektryczny
Moc maksymalna 150 kW (204 KM)
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
310 Nm
b.d.
Zespół akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynowanej energii 82 kWh
Rodzaj napędu na tylne koła
Przeniesienie napędu jednostopniowe o stałym przełożeniu
OSIĄGI
0–100 km/h 8,5 s
Prędkość maksymalna 160 km/h
ZUŻYCIE ENERGII
Średnie 17,3 kWh/100 km
Emisja CO2 0 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4588 x 1865 x 1632 mm, rozstaw osi 2764 mm, masa własna 2125 kg, pojemność bagażnika 520/1490 l.

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA