REKLAMA

Audi Q5 Sportback: Wyjść poza niszę - TEST

Samochody tego rodzaju Audi określa mianem Crossover Utility Vehicle. Teraz model z rodziny CUV pojawił się w rodzinie Audi Q5 – Sportback ma być konkurentem BMW X4 i Mercedesa GLC Coupé.

Audi Q5 Sportback Fot. Manuel Hollenbach
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 189 800 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Ośnieżone drzewa wzdłuż drogi, mokry asfalt oraz zalegające gdzieniegdzie na zakrętach i podjazdach błoto pośniegowe pozwalają lepiej poznać właściwości jezdne nowego Q5 Sportbacka. Kręta droga daje możliwość poczucia charakteru auta, które dzięki obniżonemu dachowi wydaje się bardziej dynamiczne niż zwykłe Audi Q5 – i takie jest podczas jazdy.

REKLAMA

Audi Q5 Sportback - Napęd 4x4 i skrzynia DSG

W Audi Q5 Sportback zastosowano prostszą wersję układu 4x4 z dołączanym napędem tylnej osi

Oferowane modele są wyposażane seryjnie w napęd na cztery koła. Wyjątkiem ma być wersja z silnikiem podstawowym, 35 TDI o mocy 163 KM, z napędem przenoszonym na przednie koła, której nie ma na razie w cenniku. W sprzedaży znajdują się benzynowy Q5 Sportback 45 TFSI (265 KM) kosztujący 236 700 zł i diesel 40 TDI za 220 700 zł. My podróżujemy dzisiaj tym drugim modelem, z silnikiem o mocy 204 KM, wyposażonym w 7-biegową przekładnię dwusprzęgłową i napęd quattro ultra. Dla przypomnienia: w zastosowanej tu prostszej wersji napędu na cztery koła w zwykłych warunkach siła napędowa jest przenoszona tylko na przednie koła i tylko w razie potrzeby jest dołączany napęd tylnej osi. W praktyce dzieje się to tak szybko, że kierowca nie zauważa żadnej różnicy w stosunku do stałego napędu 4x4 z mechanizmem różnicowym typu torsen, jaki Audi stosuje np. w modelu SQ5.
Nasze Q5 szybko pnie się w górę krętą drogą, korzystając z momentu obrotowego o maksymalnej wartości 400 Nm. Podjazd pokonuje bez najmniejszego trudu – skrzynia błyskawicznie załącza kolejne biegi, ani razu nie pojawia się potrzeba ręcznej zmiany przełożeń za pomocą dźwigienek przy kierownicy. Zresztą czasy mechanicznych skrzyń biegów i ręcznej zmiany przełożeń odchodzą do przeszłości – także w wypadku Q5 Sportbacka. Jedynie wersja 35 TDI będzie wyposażana seryjnie w „ręczną” przekładnię. We wszystkich pozostałych Audi Q-piątkach pracują przekładnie S tronic (dwusprzęgłowe) lub tiptronic (automatyczne).
Jak wszystkie czterocylindrowe silniki w Audi Q5 Sportbacku, także dwulitrowy TDI ma generator/rozrusznik połączony paskiem z wałem korbowym silnika spalinowego i 12-woltową instalację elektryczną, co oznacza, że auto jest tzw. łagodną hybrydą. Pozwala to m.in. systemowi start/stop wyłączać silnik podczas toczenia się samochodu, z kolei gdy kierowca zechce przyspieszyć, jednostka napędowa załącza się szybciej.

Audi Q5 SportbackFot. Manuel Hollenbach
Sportback 40 TDI jest wyposażany seryjnie w 18-calowe obręcze kół z lekkich stopów, możliwe są też inne rozmiary – do 21 cali


Diesel w testowanym Q5 Sportbacku pracuje harmonijnie i cicho. Poza tym może być wzorem pod względem niskiej emisji szkodliwych substancji, bo spełnia normę Euro 6d ISC FC MAP. Udaje mu się to między innymi za sprawą systemu podwójnego wtrysku czynnika AdBlue, co bardzo skutecznie oczyszcza spaliny z tlenków azotu.
Rozglądamy się po wnętrzu Q-piątki. Trudno odkryć w nim coś nowego, w aucie zamontowano np. system multimedialny trzeciej generacji znany już ze zwykłego Q5. Wiele funkcji uruchamia się w nim za pomocą ekranu dotykowego, na szczęście klasyczne przyciski na kierownicy, a także przyciski i pokrętła służące do obsługi klimatyzacji umieszczone poniżej monitora, ułatwiają codzienne korzystanie z samochodu. Samo menu komputera też zaprojektowano w logiczny, a więc przyjazny użytkownikowi sposób. Jednak także w przypadku tego systemu głębsze wejście w zakamarki menu wymaga dłuższego oderwania wzroku od drogi. Tu z pomocą powinien przyjść głosowy system obsługi multimediów, jednak w testowym egzemplarzu nie zawsze w lot pojmował, co do niego mówiliśmy.

REKLAMA

REKLAMA

Audi Q5 Sportback - Luksusowo i wygodnie

Sportback jest tzw. łagodną hybrydą – odłącza silnik podczas toczenia się, by oszczędzać paliwo

Wnętrze Q-piątki zaprojektowano z myślą o zapewnieniu kierowcy i pasażerom jak największej wygody. Fotele znakomicie przytrzymują ciało, a przy tym zapewniają pełny komfort. W testowanym przez nas egzemplarzu pokryto je skórzaną tapicerką z ozdobnymi szwami – taki luksus kosztuje 11 950 zł. Zresztą, wybierając Q5 Sportbacka, trzeba być przygotowanym na wydatki. We wspomnianej wyżej cenie 220 700 zł za model 40 TDI otrzymuje się auto w linii wyposażenia Advanced, za S Line trzeba zapłacić dodatkowo 7000 zł. Wyposażenia podstawowego, jak w zwykłym Q5, dla modelu Sportback w ogóle nie przewidziano. Być może to sprawia, że nowy model w testowanej wersji jest droższy od zwykłego Q5 z takim samym silnikiem o 15 700 zł. Oprócz skórzanej tapicerki z „ekstrasów” nasz śnieżnobiały egzemplarz miał też adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne za 8520 zł. Dzięki niemu nie tylko sprawniej tłumi nierówności jezdni, ale też umożliwia regulację prześwitu – w sumie to niezła inwestycja.
Mocno obniżający się dach Sportbacka sprawia, że z tyłu w jego wnętrzu pasażerowie mają mniej przestrzeni nad głowami niż w zwykłym Q5. Z danych fabrycznych wynika jednak, że różnica wynosi tylko 16 milimetrów, w praktyce nawet wysocy pasażerowie nie narzekali podczas naszego testu na brak miejsca nad głową. Mniejszy jest bagażnik Sportbacka (1480 litrów w porównaniu z 1520 litrami zwykłej wersji), ale nie ma to praktycznego znaczenia, poza przypadkiem, gdy trzeba przewieźć ładunek o nietypowym kształcie i przeszkodą może się dodatkowo okazać stromo opadający dach.

Audi Q5 SportbackFot. Manuel Hollenbach
Zestaw cyfrowych wskaźników okazuje się czytelny, funkcje systemu multimedialnego wybiera się za pośrednictwem dużego, umieszczonego wysoko ekranu dotykowego i przycisków na kierownicy
Audi Q5 SportbackFot. Manuel Hollenbach
Audi Q5 SportbackFot. Manuel Hollenbach
Bagażnik Q5 Sportbacka po złożeniu oparć foteli ma pojemność 1,5 metra sześciennego; same fotele z tyłu można przesuwać, w testowanym egzemplarzu oko cieszyła skórzana tapicerka ze szwami układającymi się we wzór karo


Oprócz Sportbacka w wersji 40 TDI dostaliśmy też do jazd testowych nowego SQ5 Sportbacka (cena od 351 200 zł). Jego trzylitrowy diesel osiąga moc 341 KM i moment obrotowy o wartości 700 Nm, który za pośrednictwem mechanizmu różnicowego typu torsen jest przenoszony na cztery koła. Sześciocylindrowa jednostka w trybie Sport wydaje mocny, soczysty dźwięk, który słychać także we wnętrzu auta – i bynajmniej nie jest to wada. Ciszej i spokojniej SQ5 porusza się w komfortowym trybie jazdy.
Po dniu spędzonym z nowym Audi możemy stwierdzić, że nieco inny kształt nadwozia Sportbacka nie ogranicza w żaden sposób funkcjonalności tego samochodu – ani w jego kabinie nie brakuje miejsca, ani bagażnik nie jest dużo mniejszy. Q5 Sportback okazuje się więc bardzo wygodnym SUV-em klasy premium z nowoczesnymi silnikami do wyboru i bardzo dobrze działającym układem napędowym na cztery koła. Na pewno jest czymś więcej niż tylko kolejnym niszowym SUV-em zapatrzonym w auta typu coupé.

Audi Q5 SportbackFot. Manuel Hollenbach
Układ napędowy na cztery koła zapewnia wyższe bezpieczeństwo na mokrej jezdni. W Q5 Sportbacku zastosowano wersję układu z „dołączanym tyłem”

 

Dane producenta AUDI Q5 SPORTBACK 40 TDI QUATTRO S TRONIC S LINE
Cena 230 900 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika turbodiesel, R4
Pojemność skokowa 1968 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
204 KM
3800/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
400 Nm
1750/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 7-biegowa dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 7,6 s
Prędkość maksymalna 222 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 6,9–6,3 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
180–165 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4689 x 1893 x 1660 mm, rozstaw osi 2819 mm, masa własna 1900 kg, pojemność bagażnika 510/1480 l, poj. zbiornika paliwa 65 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA