Nowy SUV Audi, w porównaniu z modelem Q7 (zobacz wrażenia z jazdy modelem SQ7), jest wyraźnie niższy, trochę szerszy i nieco krótszy. Zmniejszono przedni i tylny zwis nadwozia, a taki zabieg zawsze wychodzi na dobre urodzie samochodu. Niepowtarzalny wygląd Q8 zawdzięcza też szerokim nadkolom, w których zmieszczą się koła nawet 22-calowe. Z kolei do sylwetki przypominającej coupé pasują bezramkowe okna, w tych z tyłu szyby można opuścić jednak tylko do połowy – w drzwiach nie było po prostu na nie więcej miejsca.
Ponieważ rozstaw osi, tak jak w Q7, wynosi niemal trzy metry, kabina jest więcej niż przestronna. Pasażerowie o wzroście nawet 1,9 m mogą siedzieć z tyłu wyprostowani, nie zabraknie im też miejsca na nogi. Dzieloną na trzy części kanapę można przesuwać o 10 cm oraz regulować kąt pochylenia oparcia. Wąskie siedzisko pośrodku z tyłu nie jest zbyt wygodne, ale na pewno Q8 jest komfortowym czteroosobowym samochodem. Bagażnik ma jednak mniejszy niż model Q7. Do Q-ósemki nie można zamówić dwóch dodatkowych foteli.
Zobacz też: cennik nowego Audi Q8
Trzylitrowy diesel V6 o mocy 286 KM bez problemu rozpędza prawie 2,2-tonowy samochód. W pracy wspiera go 8-stopniowa automatyczna skrzynia biegów, bardzo sprawnie i szybko zmieniająca przełożenia. Wrażenie robi nie tylko siła tej jednostki, ale też to, jak cicho pracuje. Podczas przyspieszania na wyższych biegach V6 potrzebuje jednak krótkiej chwili na zaczerpnięcie oddechu. Być może to dlatego, że nasz test odbywał się w górach na bardzo dużej wysokości.
W przedziale prędkości od 55 do 160 km/h silnik zaskakująco często przechodzi w tzw. tryb żeglowania (odłącza się od skrzyni biegów). Gdy kierowca ponownie wciśnie gaz, V6 bez najmniejszego szarpnięcia znowu bierze się do pracy. To oraz odzyskiwanie energii hamowania pozwalają zaoszczędzić do 0,7 l paliwa na 100 km. Do mocnego silnika pasuje opcjonalny układ skrętnych czterech kół, przy mniejszych prędkościach zwiększający zwinność auta, a przy większych – stabilność. Q8 nie przechyla się mocno w zakrętach, a kierowca nie ma problemu z zapanowaniem nad autem.
Układ kierowniczy jest bardzo bezpośredni, kręte drogi nie są dla Q8 żadnym wyzwaniem
Audi Q8 wyposażono w 39 układów asystujących, a system multimedialny ma niezliczoną ilość funkcji. Niemal wszystkie uruchamia się za pomocą ekranu dotykowego; w sumie w samochodzie znajdują się trzy duże wyświetlacze. Nad bezpieczeństwem pasażerów czuwa pięć radarowych czujników, laserowy skaner i kilka kamer. A ponieważ high-tech musi kosztować – cena Audi Q8 50 TDI wynosi 369 000 złotych.
Zobacz też: wrażenia z jazdy 650-konnym Lamborghini Urusem!
Komentarze