[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.0

Audi R8 V10 Performance Quattro - 620 KM na asfalcie

Audi zrobiło chyba najszybszy face lifting roku. Sprawdzamy 620-konne R8 V10 Performance, które po zmianach jeszcze groźniej wygląda i jeszcze ostrzej zachowuje się na torze.

Nie ma wątpliwości – Audi R8 zawsze było szybkie, a mimo to częściej służyło swoim właścicielom do szpanowania na ulicach miast niż do szaleństw na torze. Najnowszy face lifting może to jednak zmienić. Najbardziej widoczna nowość to trzy wloty powietrza nad osłoną chłodnicy. Firmowi spece od marketingu twierdzą, że to nawiązanie do modelu Sport Quattro. Może, tyle że praktycznego znaczenia w nowym R8 te otwory nie mają. Ponieważ zamiany we wnętrzu też są w zasadzie tylko dekoracyjne (nowe ozdobne panele i materiały), przechodzimy od razu do rzeczy. Czyli do jazdy.
Tuż za plecami kierowcy i pasażera znajduje się 5,2-litrowa V-dziesiątka, która mimo że wytwarzaną przez siebie moc przepuszcza przez filtr cząstek stałych, i tak ma 620 koni, czyli o 10 KM więcej niż miało poprzednie R8 Plus.

Dzięki napędowi 4x4 granica ryzyka, jakie podejmuje kierowca przesuwa się coraz dalej i dalej

REKLAMA

Audi R8 V10 Performance Quattro - osiągi

Gdy sadowimy się w opcjonalnych ciasnych kubłach R-ósemki, nad torem zbierają się czarne chmury. Przycisk startera po staremu znajduje się na kierownicy, ale włącznika sterującego przepustnicami w układzie wydechowym się nie znajdzie, bo nowe R8 automatycznie nimi steruje.
Wolnossący silnik budzi się do życia, oznajmiając to donośnym dudnieniem. Nie zdejmując rąk z kierownicy wciskamy przycisk systemu Drive Select, wybieramy pokrętłem tryb Performance przeznaczony do jazdy po suchej nawierzchni i wyjeżdżamy z boksu. Jeszcze tylko krótki przystanek, żeby włączyć launch control i już V-dziesiątka wspina się do 4500 obrotów na minutę.
Bez jakiejkolwiek gry wstępnej Audi R8 wyrywa na tor, w idealnych warunkach przyspieszenie do setki zajmuje mu 3,1 sekundy. Po drodze, gdzieś około 8700 obr/min, dwusprzęgłowa skrzynia, po poleceniu wydanym łopatką przy kierownicy, załącza drugi bieg.

Przycisk startera znajduje się na kole kierownicy, łopatki do zmiany biegów – za nim

Ciasne sportowe fotele wykończono starannie  najlepszymi materiałami

Nieznający turbosprężarek, wolnossący silnik V10 wspaniale dudni już w chwili uruchomienia

Mimo że opcjonalne opony Michelin Cup 2 założone na 20-calowe koła prawie wcale nie zdążyły się rozgrzać, czteronapędowe R8 już w pierwszy lewy zakręt za prostą startową wchodzi zwinnie i jak po sznurku. To dlatego, że nie tylko zawieszenie, ale też opcjonalny układ kierowniczy Dynamic Audi zestroiło tak, by działały jeszcze precyzyjniej. Chociaż standardowo układ kierowniczy ma zmienne przełożenia, to w trybie Performance zafundowano mu stałe – 14:1. I dobrze się to sprawdza.
Supersportowe auto bardzo zwinnie pokonuje kolejne zakręty, także te naprawdę ciasne, i detalicznie informuje swojego kierowcę, czy koła przedniej osi nie tracą przyczepności. Nie możemy się jednak oprzeć wrażeniu, że 1,6-tonowa R-ósemka jest o numer za duża na tor Ascari. Bandy znajdują się tutaj bardzo blisko asfaltu, a w razie zbyt spontanicznej szarży po prostu nie ma gdzie uciec.
Dzięki napędowi na cztery koła osobista granica ryzyka, jakie kierowca jest skłonny podjąć, przesuwa się w odnowionej R-ósemce coraz dalej i dalej. Wyczynowe opony i układ hamulcowy z ceramicznymi tarczami nawet po wielu okrążeniach toru, które zaliczamy jedno po drugim bez przystanku, nie noszą śladów zużycia. Fading albo podsterowność w krytycznych sytuacjach? Nic z tych rzeczy. I za to należy się R-ósemce szacunek.

Zmiany w zawieszeniu i układzie kierowniczym sprawiły, że R8 jest jeszcze zwinniejsze na torze

Dane producenta AUDI R8 COUPE V10 Performance Quattro
Cena nie znana
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, V10
Pojemność skokowa 5204 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
620 KM
7900/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
580 Nm
6500/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 7-bieg. przekładnia dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 3,1 s
Prędkość maksymalna 331 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie b.d.
Emisja CO2 b.d.
NADWOZIE
2-drzwiowe, 2-miejscowe coupé, długość x szerokość x wysokość 4426 x 1940 x 1240 mm, rozstaw osi 2650 mm, masa własna 1595 kg, pojemność bagażnika 112 l, pojemność zbiornika paliwa 83 l.

Zobacz także: tak wygląda Audi RS 5 po face liftingu

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij