Audi RS 5 Sportback: Emocje na spokojnie - JAZDA

Jest bardzo szybkie i eleganckie, zaskakująco komfortowe i praktyczne. Audi RS 5 Sportback to samochód, w którym wszystko przychodzi bez wysiłku.

Sudi RS5 Sportback Fot. Jacek Hanusz
2,9-litrowy silnik V6 biturbo w każdej sytuacji, niezależnie od obrotów, zapewnia duży zapas mocy
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 91 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Przyspieszenie do setki poniżej 4 s (3,9 s według producenta, nam na wbudowanym stoperze udało się zmierzyć nawet 3,5 s!) to już naprawdę poważny wynik, tymczasem Audi za każdym razem osiąga tę prędkość jakby od niechcenia. Lewa noga na hamulcu, prawa wciska gaz, wskazówka obrotomierza przykleja się do 3000 obr/min, puszczamy hamulec i cztery koła wgryzają się w asfalt, jakby miały kolce, żaden z 600 Nm nie zostaje zmarnowany. Zmiany biegów następują tuż przed 7000 obr/min, chwilę przed uzyskaniem tej wartości żółte i czerwone lampki informują kierowcę, że za chwilę powinien zmienić bieg – jeśli akurat korzysta z trybu ręcznego. Automatyczna przekładnia firmy ZF w trybie Dynamic jest bardzo szybka (w końcu znajdziemy ją też w Panamerze), a samo przyspieszenie bardzo płynne – oto efekt maksymalnego momentu obrotowego rozłożonego od 1900 aż do 5000 obr/min. Nie zrozumcie nas źle, my też z rozrzewnieniem wspominamy wspaniały wolnossący silnik 4.2 V8 z poprzednika, który ujmował i dźwiękiem, i możliwościami. Nie miał jednak tylu niutonometrów, ile nowa „V6”, która dzięki nim zapewnia solidny zapas osiągów niezależnie od prędkości i wybranego biegu. W rozwijaniu mocy ta jednostka jest tak skuteczna, że aż nudna, jej możliwości kończą się gdzieś przy 7000 obr/min. Być może w czasach galopujących cen paliwa niektórym spodoba się też to, że w trasie (niekoniecznie podczas jazdy w trybie full eko) może ona potrzebować mniej niż 10 l/100 km, a gdy za punkt honoru weźmiemy sobie wyprzedzenie wszystkiego, co rusza się przed nami, raczej trudno będzie przekroczyć 16 l/100 km.

Sudi RS5 SportbackFot. Jacek Hanusz
Wnętrze, można powiedzieć klasyczne, wciąż z pokrętłami, a do tego sporą porcją alcantary
Sudi RS5 SportbackFot. Jacek Hanusz
Stoper to jeden z bardziej przydatnych gadżetów, wskazanie wykorzystania mocy i momentu obrotowego – wręcz przeciwnie
Sudi RS5 SportbackFot. Jacek Hanusz
W taki oto graficzny sposób Audi pokazuje, jaką temperaturę mają ciecze chłodzące podzespoły

Audi RS 5 Sportback - Bulgot to już przeszłość 

Naturalne jest też to, że głęboki bulgot „V8” w poprzednim modelu, który przy wyższych obrotach przeradzał się w heavymetalowy łomot, to już przeszłość. Ale spokojnie, nie wszystko stracone – subiektywnie RS 5 brzmi bowiem lepiej niż... RS 6. Po części to efekt widocznych z zewnątrz, otwieranych w sportowym trybie jazdy klapek w wydechu, dzięki którym wyraźniej słychać parsknięcia silnika przy zmianach biegów na wyższe. Sam dźwięk jednostki napędowej przy niższych obrotach jest głęboki i stonowany. W poprzedniku nawet po krótkiej jeździe czułeś jak wszystko ci w głowie pulsuje (i super!), z tego wysiadasz, jakbyś właśnie jechał Golfem – nowe RS 5 jest po prostu wygodniejsze i bardziej przyjazne na co dzień.
Tym bardziej że poprzednik nigdy nie doczekał się odmiany Sportback. Ma ona pięcioro drzwi i pięć miejsc oraz sporo przestrzeni w kabinie i w bagażniku, do którego zmieściliśmy weekendowy ekwipunek 3-osobowej rodziny, łącznie z wózkiem typu gondola i łóżeczkiem turystycznym. Do jakości wykończenia wnętrza nie można mieć zastrzeżeń (poza plastikowymi łopatkami do zmiany biegów, które sprawiają wrażenie tanich), podobnie jak do obsługi, która wciąż odbywa się za pomocą klasycznych pokręteł i przełączników. Wskaźniki cyfrowe dają wiele możliwości konfiguracji, system jest szybki i tylko żal, że ekran dotykowy tak łatwo zbiera odciski palców. Pozycja za kierownicą może nie jest najbardziej sportowa, ale wygodna nawet na dłużej, kierownica obszyta alcantarą świetnie leży w dłoniach, na jej ramionach znalazły się także przyciski RS1 i RS2, za pomocą których można szybko wywołać ulubione ustawienia auta.

Sudi RS5 SportbackFot. Jacek Hanusz
Tzw. sportowe fotele to standard w RS 5, innych na liście opcji brak. Pikowana skórzana tapicerka z czerwonymi przeszyciami kosztuje nieco ponad 5000 zł

Wracamy na drogę. W trybie Comfort skrzynia zmienia biegi jeszcze przed 2000 obr/min, zawieszenie z amortyzatorami o zmiennej sile tłumienia łagodnie tłumi nierówności, a potencjał silnika wprawdzie czuć, ale na gaz jednostka napędowa reaguje łagodnie.
Inaczej jest po wybraniu trybu Dynamic. Każda zmiana biegu oznacza szarpnięcie, zawieszenie nagle zaczyna wynajdywać nierówności, których nie widać gołym okiem, a silnik nawet po muśnięciu gazu zachowuje się, jakby potraktowano go batem.

Sudi RS5 SportbackFot. Jacek Hanusz
2,9-litrowy silnik V6 biturbo w każdej sytuacji, niezależnie od obrotów, zapewnia duży zapas mocy

Audi RS 5 Sportback - Chętniej skręca

Wisienką na torcie jest oczywiście firmowy produkt Audi, czyli stały napęd quattro z tylnym, tzw. sportowym, mechanizmem różnicowym (ten drugi w pakiecie RS Dynamic za niecałe 35 tys. zł). W normalnych warunkach przesyła on siłę napędową w stosunku 40/60 (przód/tył), ale w skrajnych sytuacjach może posłać do 85% na przednią oś i do 70% na tylną. Dzięki mniejszemu silnikowi (i lżejszym materiałom w ogóle) RS 5 dużo łatwiej się prowadzi i chętniej skręca. Doskonała trakcja oznacza, że dużo wcześniej można wciskać gaz bez ryzyka, że przód zacznie wyjeżdżać na zewnątrz zakrętu. Siła napędowa na tylnej osi pozwala natomiast wcześniej ustawić auto w kierunku wyjścia z zakrętu i dzięki temu szybciej przyspieszyć. Może Audi RS 5 nie jest tak ekscytujące w czasie szybkiej jazdy jak konkurenci z Monachium i ze Stuttgartu, ale zdecydowanie łatwiejsze w prowadzeniu. Kiedy kierowca przesadzi, pojawia się bowiem podsterowność, którą eliminuje odjęcie gazu.
RS 5 Sportback równie szybko nabiera też wartości. Gdy pojawiło się w sprzedaży rok temu kosztowało niecałe 430 tys. zł, potem zdrożało do 436 tys., a dziś jego cena to prawie 447 tys. zł.

Sudi RS5 SportbackFot. Jacek Hanusz
W końcówkach wydechu zamontowano klapki, które otwierają się w sportowych trybach i sprawiają, że dźwięk jest bardziej rasowy

 

Dane producenta AUDI RS 5 SPORTBACK
Cena 446 900 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, V6 turbo
Pojemność skokowa 2984 cm3
Moc maksymalna
w przedziale obrotów
450 KM
5700-6700/min
Maksymalny moment obrotowy
w przedziale obrotów
600 Nm
1900-5000/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 8-biegowa przekładnia
automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 3,9 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 8,7-8,8 l/100 km
Emisja CO2
200 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4783 x 1866 x 1399 mm, rozstaw osi 2826 mm, masa własna 1795 kg, pojemność bagażnika 465 l, pojemność zbiornika paliwa 58 l.
Zobacz także:
REKLAMA