REKLAMA

Audi RS 6 Avant - 2 zalety i 2 wady | TEST

Nowe Audi RS 6 to kombi kompletne. Nie oznacza to jednak tego, że nie ma słabych punktów. Oto, co nam się w nim spodobało, a co spodobało się trochę mniej.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 93 300 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Ten samochód, w sierpniowym wydaniu „amis”, które do kiosków trafi 10 lipca, zestawiliśmy z dwoma innymi modelami, które mimo że są ultramocne, to można z nich korzystać na co dzień. Mowa o BMW M8 Gran Coupe i Porsche 911 Turbo S Cabrio.

Audi RS 6 Avant

Audi RS 6 Avant - 3,6 s i 305 km/h

Tymczasem tu i teraz na warsztat bierzemy Audi RS 6. Szybka charakterystyka – pod maską silnik 4.0 V8 biturbo, moc maksymalna 600 KM, moment obrotowy 800 Nm, setka w 3,6 s i prędkość maksymalna, jeśli zdejmiemy kaganiec (a kosztuje to 71 950 zł, bo w pakiecie są jeszcze ceramiczne hamulce, dynamiczny układ kierowniczy z tylną osią skrętną i sportowy mechanizm różnicowy), 305 km/h. I pierwszą zaletą, nie mogło być inaczej, są oczywiście osiągi, a raczej fakt, w jak przystępny sposób są one podane. W codziennej jeździe, kiedy muskamy pedał gazu, RS 6 zupełnie nie sprawia wrażenia auta o takich możliwościach. O komforcie jazdy będzie za chwilę, ale w sumie, w normalnym ruchu człowiek czuje się w RS 6 praktycznie jak w dowolnym A6 z TDI pod maską. Wystarczy jednak rozluźnić staw skokowy, by świat za szybko stał się mało wyraźny. Kombi nabiera prędkości nie wiadomo kiedy.

Audi RS 6 Avant - pogoda nie ma znaczenia

RS 6 sprawia wrażenie, że te spektakularne osiągi są dostępne w każdych warunkach pogodowych, np. w deszczu, w którym przyszło nam przejechać dużą część testowego dystansu. Podczas startu z funkcją launch control elektronika tylko na ułamek sekundy „dusi” silnik, by za chwilę RS 6 odpychał się od asfaltu czterema kołami w sposób iście fenomenalny. Na mokrej nawierzchni trzeba jednak uważać, bo szerokie opony po pierwsze łatwo wpadają w aquaplaning, a po drugie wysoka masa auta robi swoje. W szybszych łukach samochód może gwałtownie stracić przyczepność i zanim elektronika ujarzmi potwora ten zdąży się „przesunąć się” o kilkadziesiąt centymetrów. Wciskanie gazu, przy wyjściu z łuku i bez włączonego systemu stabilizacji przeważnie kończy się spektakularnym poślizgiem. Natomiast na suchym RS 6 jest bardzo przewidywalne, przyczepne i stabilne nawet przy wysokiej prędkości.

Audi RS 6 Avant

 

REKLAMA

REKLAMA

Audi RS 6 Avant - moment na zastanowienie

W tym momencie musimy przejść do pierwszej wady, a raczej delikatnej rysy na całym obrazie osiągów RS 6. Nawet na suchym asfalcie i przy dobrych warunkach po wciśnięciu gazu silnik przy niższych obrotach ma moment zawahania, zanim zacznie dostarczać na koła potężną siłę napędową. Natomiast, kiedy wskazówka obrotomierza minie 4000 obr/min moment obrotowy wciska w fotel nawet przy prędkościach, o których lepiej nie pisać.

Audi RS 6 Avant

Drugą zaletą RS 6 jest niewątpliwie komfort jazdy. Przy spokojnym tempie silnik mruczy niemal bezgłośnie, resorowanie, mimo 22-calowych obręczy aluminiowych, jest skuteczne, Audi ewidentnie nie chciało przesadzić z twardością zawieszenia. Wszystkie „efekty specjalne” w postaci ryczącego wydechu czy twardszych nastawów układu kierowniczego można „odblokować’ wybierając odpowiedni tryb jazdy lub wciskając przycisk RS na kierownicy.

Audi RS 6 Avant

Audi RS 6 Avant - konserwatywne wnętrze

I tym sposobem przechodzimy do drugiej słabości RS 6, mianowicie niezwykle konserwatywnego wnętrza. Oczywiście są w nim ekrany, które reagują na dotyk i w dodatku działają na zasadzie haptyki (pod palcem czuć wibracje, gdy coś wciśniemy), ale zbyt w nim mało, jak na nasz gust, sportu. Oczywiście jakość kabiny zachwyci najbardziej wymagających, przeszycia z alcantary robią świetne wrażenie, tak jak spasowanie. Natomiast weźmy choćby wspomniany przycisk RS na kierownicy, którym można „uwolnić” dwa najostrzejsze, przez siebie skonfigurowane tryby jazdy. Nie jest on w żaden sposób wyróżniony i ginie pośród pozostałych przycisków od sterowania obsługą głosową czy radiem. Można go nie zauważyć. A to byłaby wielka strata.

Audi RS 6 Avant

RS 6 Avant w zadziwiający sposób łączy sportowe osiągi z praktycznością na co dzień i jeden, mały, plastikowy przycisk na kierownicy tego nie zmieni.

Dane techniczne Audi RS 6 Avant

Dane producenta Audi RS 6 Avant
Cena 589 000 zł (600KM)
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, V8 turbo
Pojemność skokowa 3996 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
600 KM
6000-6250/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
800Nm
2050-4500/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 8-biegowa automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 3,6 s
Prędkość maksymalna 305 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 12,3-12,9 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP) 280-292 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowe, 5-miejscowe kombi, długość x szerokość x wysokość 4995x 1951 x 1460 mm, rozstaw osi 2929 mm, masa własna 2150 kg, poj. bagażnika 550/1680 l, poj. zbiornika paliwa 73 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA