Audi RS 7 performance - smak potęgi

Audi RS 7 performance potrafi więcej niż typowy samochód sportowy i nie kryje się ze swoją siłą. Komfort jest jedynie dodatkiem.

Audi RS 7 performance
Dwa owale skrywają cztery prawdziwe końcówki wydechów. W wersji performance wydech i dyfuzor mogą mieć tylko czarny kolor
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 269 200 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Po mocnym wciśnięciu gazu przekładnia nie redukuje biegu. Nie musi, bo fala momentu obrotowego sprawia, że auto w okamgnieniu nabiera prędkości. Robi to tak gwałtownie, że kierowca głową uderza w zagłówek, szwy pikowanej tapicerki odciskają mu się na plecach, a obraz w bocznych szybach błyskawicznie rozmywa.

605 KM i 750 Nm pozwalają przyspieszyć do setki w 3,7 s!

Można by pomyśleć, że tak przyspiesza każde mocne auto, ale tutaj nie chodzi o start od zera RS 7 performance rozpędza się w taki sposób, gdy gaz wciskamy do spodu przy 100 km/h. Do prędkości z dwójką z przodu auto gna, jakby ograniczenia tego świata nie robiły na nim wrażenia.

Audi RS 7 performance
Szersze progi, 21-calowe aluminiowe obręcze kół oraz lakierowane na czarny połysk obramowanie szyb i kratka osłony chodnicy – to wyróżniki wersji performance

Audi RS 7 to sportowo stylizowany liftback, który wyglądem przypomina coupé z dwiema parami drzwi. I z której strony patrzeć, wygląda niekonwencjonalnie. Pod karoserią kryje się silnik znany również z RS 6 – benzynowy 4.0 V8, który ma moc 560 KM i 700 Nm momentu obrotowego. Ale Audi ma też w cenniku wzmocnioną wersję tej jednostki, w RS 7 performance osiąga ona moc o 45 KM większą oraz ma zwiększony do 750 Nm moment obrotowy(z funkcją overboost), ale dostępny w węższym zakresie obrotów (2500–5500/min) niż w zwykłym RS 7.

Audi RS 7 performance
Silnik 4.0 V8 biturbo w wersji performance otrzymał zastrzyk mocy i momentu – 45 KM i 50 Nm

Ten mocny silnik połączono z 8-stopniową skrzynią tiptronic, która zmienia przełożenia szybko i nie szarpie podczas „zapinania” kolejnych biegów. Doceniamy też, że w trybie manualnym (obsługa dźwignią lub łopatkami przy kierownicy) to kierowca decyduje, kiedy chce zmienić bieg – skrzynia nie ingeruje, nawet wtedy, gdy obroty silnika odbiją się od ogranicznika. Każde mocne wciśnięcie gazu sprawia, że powyżej 3000 obr/min z wydechu wydobywa się niskotonowy pomruk (pod ciśnieniem spalin otwierają się ruchome klapy). Nie jest to przeraźliwie głośny ryk, ale basowe mruknięcie, które odbija się echem od fasad kamienic.

Audi RS 7 performance
Z tyłu miejsca na nogi i wokół głowy jest dużo, ale małe okna i szerokie przednie fotele ograniczają widoczność

Na sportowej, spłaszczonej u spodu kierownicy zamontowano m.in. przycisk „drive select”. Dzięki niemu można wybrać jeden z trybów pracy samochodu (różne ustawienia m.in. zawieszenia, układów napędowego, kierowniczego i wydechowego). Tryb Comfort pozwala cieszyć się stosunkowo płynną i komfortową jazdą, tryb Auto sam na bieżąco dobiera do stylu jazdy parametry samochodu – wystarczy mniej niż sekunda, żeby wszystkie podzespoły RS 7 performance zmieniły swoją charakterystykę, np. w momencie szybkiego przyspieszania.

Audi RS 7 performance

W trybie Dynamic natomiast samochód staje się dokładnie taki, jaki być powinien – bardzo agresywny i wyczulony na każdy dotyk pedału gazu oraz ruch kierownicą. Utwardza się również standardowe pneumatyczne zawieszenie RS 7, które podczas jazdy w mieście jest ultraniewygodne. Sprawdza się jednak w zakrętach, ponieważ auto ważące dwie tony w ogóle nie przechyla się na boki, co jest bardziej niż zaskakujące.

Audi RS 7 performance
Za ceramiczne tarcze hamulcowe trzeba zapłacić 46 360 zł. Przy tej masie auta – warto

Moment obrotowy silnika jest przekazywany stale do czterech kół (napęd quattro). Układ rozdziela siłę napędową w proporcjach 60% na tylną oś, 40% na przednią. W razie potrzeby nawet 100% siły napędowej może trafić na jedną oś za sprawą samoblokującego się centralnego mechanizmu różnicowego.

Audi RS 7 performance
lementy z włókna węglowego, w które wpleciono ledwo widoczne  niebieskie nici, wyglądają imponująco

To, oraz sportowy mechanizm różnicowy tylnej osi (dostępny w pakiecie RS Dynamic Plus z ceramicznymi tarczami hamulcowymi i ogranicznikiem prędkości do 305 km/h) umożliwia poślizg kół tylnej osi. Przy umiejętnym wykorzystaniu dużej mocy Audi RS 7 performance banalnie łatwo daje wprowadzić się w poślizg (ESP ma tryb Sport, ale można je też całkowicie wyłączyć) i równie łatwo z niego wyprowadzić. Uśmiech na twarzy kierowcy gwarantowany.

Audi RS 7 performance
W erze wirtualnych kokpitów analogowe wskaźniki i wyświetlacz między nimi to rozwiązanie dość klasyczne

Audi RS 7 performance to duży i ekskluzywny liftback wyposażony niemal jak luksusowa limuzyna. Jednak bardziej niż do spokojnej jazdy zachęca do częstego korzystania z mocy silnika – rozpędzi się do 100 km/h w 3,7 s, a po 11,5 s łamie barierę 200 km/h. A jeśli choć raz odpuścisz gaz, jadąc na przykład w tunelu (w trybie Dynamic) i usłyszysz wydobywające się z wydechu gromkie wystrzały, będziesz chciał słyszeć je ciągle. Bo pikantny charakter tego samochodu uzależnia.

Dane producenta AUDI RS 7 PERFORMANCE
Cena 596 300 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, V8 biturbo
Pojemność skokowa 3993 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
605 KM
6100-6800/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
750 Nm
2500-5500/min
Rodzaj napędu na cztery koła; 8-bieg. przekładnia automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 3,7 s
Prędkość maksymalna 305 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 9,5 l/100 km
Emisja CO2 221 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 4-miejscowy liftback, długość x szerokość x wysokość 5012 x 1911 x 1419 mm, rozstaw osi 2915 mm, masa własna 1930 kg, pojemność bagażnika 535 l, pojemność zbiornika paliwa 65 l (jako opcja – 75 l).
Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA