[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Audi RS Q8: Multitalent | TEST

Silnik V8 4.0, moc 600 KM i setka w 3,8 sekundy. Audi RS Q8 w pełni wykorzystuje na drodze swoje nieprzeciętne możliwości, ale jest też zdolne do spokojnej jazdy.

Audi RS Q8 Sylwetka przypominająca linią nadwozie coupé i dwie potężne końcówki wydechu pozwalają domyślić się, że RS Q8 to SUV o nieprzeciętnych możliwościach
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 93 300 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Zapłon mieszanki kolejno w cylindrach 1-3-7-2-6-5-4-8 sprawia, że benzynowy silnik charakterystycznie drga, przyprawiając miłośników tego typu jednostek o przyjemny dreszcz. To m.in. odróżnia go od wysokoprężnej V-ósemki z Audi SQ8. Układ napędowy RS Q8, najmocniejszego modelu z literą Q, jaki kiedykolwiek wyszedł spod skrzydeł Audi Sport, wyposażono w 48-woltową instalację elektryczną – żeby oszczędzać paliwo. Zasila ona niewielki silnik elektryczny połączony paskiem z wałem korbowym silnika, który działa też jak prądnica, odzyskuje energię podczas hamowania i gromadzi ją w akumulatorze litowo-jonowym. Energii elektrycznej nie wystarczy, by silnik w pojedynkę napędzał auto, ale wspomaga V-ósemkę, co pozwala oszczędzić do 0,8 litra benzyny. A jeszcze nie uwzględniliśmy systemu start/stop i funkcji dyskretnie wyłączającej cztery cylindry przy mniejszym obciążeniu silnika podczas jazdy na wyższym biegu.

Audi RS Q8 - przyspieszenie, osiągi

Tyle że Audi RS Q8 nie po to ma potężny czterolitrowy silnik, żeby kierowca nie korzystał z jego pełnej mocy. Mocne wciśnięcie pedału gazu wystarcza, by do dyspozycji mieć moment obrotowy o wartości 800 Nm, a po chwili moc 600 KM. Jeszcze ułamek sekundy na ręczną zmianę przełożenia, chociaż skrzynia automatyczna sama zmienia biegi błyskawicznie, i zaczyna się zabawa. A gdy 2,4-tonowy SUV rozpędza się do setki w 3,8 sekundy, a do 200 km/h w ciągu 13,7 s, zabawa jest naprawdę przednia.

Układ kierowniczy działa z dużą precyzją – m.in. dzięki temu i dzięki układowi czterech skrętnych kół potężny SUV jest bardzo zwinny w zakrętach
Sportowe, ale wygodne fotele trzymają pasażerów w żelaznym uścisku Na ekranie można śledzić przeciążenia działające na auto

Przyznajemy, że takie osiągi w wypadku ciężkiego SUV-a nie mają większego sensu. Ale właśnie to jest wspaniałe. I wspaniała jest robota inżynierów, którzy taki samochód stworzyli. Wspomnimy tylko, że Północną Pętlę RS Q8 pokonał w 7,42 minuty.
Jak to możliwe? Możliwe, jeśli do konstrukcji wykorzysta się wszystko, co służy dynamice jazdy. Potężny SUV ma więc pięciowahaczowe aluminiowe zawieszenie każdego z kół, pneumatyczne elementy resorujące, amortyzatory o zmiennej sile tłumienia, system czterech skrętnych kół, napęd na cztery koła z mechanicznym, centralnym mechanizmem różnicowym i aktywny mechanizm różnicowy (torque vectoring) przy tylnej osi, żeby odpowiednio różnicować moment napędowy przekazywany do poszczególnych kół.

REKLAMA

REKLAMA

Audi RS Q8 - przeczy prawom fizyki

Tak wyposażone RS Q8 zdaje się nie przejmować prawami fizyki. Ma niesamowite przyspieszenie, zakręty połyka bez emocji, za to szybko i niezwykle łatwo się rozpędza, wbijając pasażerów w wygodne sportowe fotele. Żeby z nich nie wypadli, w mocnym uścisku trzymają ich oparcie, boczki siedzisk i pas bezpieczeństwa. Pasażerowie o wrażliwych żołądkach mają nietęgą minę, ale na twarzach tych, którzy kochają szybką jazdę widać uśmiech od ucha do ucha.

RS Q8 da sobie radę nawet w lekkim terenie; jest też w stanie pociągnąć 3,5-tonową przyczepę
Znakomita widoczność z wnętrza, potężny silnik, najwyższa jakość wykonania i materiałów – wszystko to sprawia, że kierowcy i pasażerom stale towarzyszy świadomość podróżowania autem wyjątkowym. SUV-em z elementami coupé, który w kolejnych, coraz ciaśniejszych zakrętach zachowuje się tak, jakby zrzucił kilkaset kilogramów. Takie wrażenie powstaje m.in. za sprawą systemu czterech skrętnych kół – dzięki niemu RS Q8 jest tak zwinny, jakby miał mniejszy rozstaw osi niż ma w rzeczywistości.
Ale to auto wszechstronne, więc równie dobrze nadaje się do rekreacyjnej jazdy, podczas której silnik pracuje na niskich obrotach, a komfortowe zawieszenie przyjemnie kołysze pasażerów. Kierowca także może trochę się odprężyć, bo wspiera go około 30 systemów asystujących, a ze światem zewnętrznym łączą rozbudowane multimedia. Jazda w terenie? Proszę bardzo – prześwit można regulować w zakresie 90 mm, krótkie zwisy nadwozia i napęd 4x4 też przydają się poza asfaltem. To się chyba nazywa multitalent.

Dane producenta Audi RS Q8
Cena 637 500 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, V8 turbo
Pojemność skokowa 3996 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
600 KM
6000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
800 Nm
2200/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 8-biegowa przekładnia automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 3,8 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 13,7-14,1 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP) 311-321 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 5012 x 1998 x 1694 mm, rozstaw osi 2998 mm, masa własna 2390 kg, poj. bagażnika 605/1755 l, poj. zbiornika paliwa 85 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA