Audi S1 wyglądem mocno różni się od zwykłego A1. Ma dwukolorowe nadwozie, zmienione zderzaki (przedni z pokaźnymi wlotami powietrza, tylny z dyfuzorem), potężny i pięknie wyeksponowany układ wydechowy, 17- lub 18-calowe koła oraz designerską lotkę nad tylną szybą. We wnętrzu dominują dwa sportowe fotele („kubły” są płatne dodatkowo). Całość gustownie przyprawiono tuningowymi dodatkami, m.in. metalowymi nakładkami na pedały, kierownicą o niewielkiej średnicy i niezwykłej urody gałką dźwigni zmiany biegów.
S1 to manifest osiągów i umiejętności. Sercem auta jest dwulitrowy silnik turbo o mocy 231 KM, co przy masie samochodu wynoszącej 1315 kg pozwala uzyskać świetne osiągi (0-100 km/h w 5,8 s). Siła napędowa (370 Nm) jaką wytwarza silnik jest dostępna w szerokim przedziale obrotów (1600-3000). Dlatego żeby można było łatwiej okiełznać S-jedynkę, wyposażono ją w napęd na cztery koła (sprzęgło typu Haldex). Wymusiło to przekonstruowanie zawieszenia tylnej osi. Zamiast belki skrętnej zastosowano zawieszenie wielowahaczowe.
Na marginesie, S1 to jedyne auto w tej klasie z napędem na obie osie. Dzięki niemu przyczepność podczas ruszania czy pokonywania zakrętów jest fantastyczna. Małe Audi standardowo wyposaża się w amortyzatory o zmiennej sile tłumienia; to kierowca decyduje o sztywności zawieszenia. W S1 zastosowano też bardziej wydajne hamulce.
Wadą samochodu jest słabe wyczucie układu kierowniczego, kiedy kierownica znajduje się w środkowym położeniu. Za to działanie układu okazuje się w praktyce bardzo bezpośrednie (2,5 obrotu kierownicy od lewej do prawej strony). Audi S1 to wynalazek wart prawie każdych pieniędzy.
Dane producenta | Audi S1 |
Cena | jeszcze nie ustalona |
Silnik i przeniesienie napędu | |
Rodzaj napędu | benzynowy, R4 turbo |
Pojemność skokowa | 1984 cm3 |
Moc maks./przy obrotach | 231 KM/6000 obr/min |
Maks. moment obr./przy obrotach | 370 Nm/1600-3000 obr/min |
Przeniesienie napędu | na cztery koła; 6-biegowa przekładnia mechaniczna |
Osiągi | |
0–100 km/h | 5,8 s |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Zużycie paliwa | |
Średnie | 7,2 l/100 km |
Emisja CO2 | 166 g/km |
Nadwozie | |
3-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 3975 x 1740 x 1417 mm, rozstaw osi 2469 mm, masa własna 1315 kg, pojemność bagażnika 210 l, pojemność zbiornika paliwa 45 l. |
Naszym zdaniem
Michał Hutyra - redaktor „auto motor i sport”
Jazda Audi S1 daje więcej frajdy niż VW Golfem GTI, chociaż w Niemczech obydwa auta kosztują tyle samo.
To polubisz - odgłos wydechu
W trybie sportowym bulgocze na całe gardło. Jadąc z rodziną można go nieco przyciszyć i cieszyć się komfortem.
Tego nie - ukryty włącznik
Słaby pomysł – przycisk systemu Drive Select (pozwala spersonalizować auto) umieszczono pod panelem klimy.
Michał Hutyra
amis