Audi S3 Limousine: Coś się jeszcze tli – TEST

Jeśli marzysz o Audi RS3, ale jego cena przekracza twoje możliwości S3 może być dla ciebie za mało sportowe. Ale jeśli poszukujesz usportowionego kompaktowego sedana do codziennej jazdy to jest szansa, że Audi S3 okaże się dobrym kompromisem.

Audi S3 Szczepan Mroczek
Audi S3
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 91 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Choć wszyscy fascynujemy się najmocniejszymi odmianami modeli najlepiej przy wyborze pomyśleć też o potrzebach, a nie tylko wrażeniu jakie samochód będzie wywoływał na ulicy. Audi RS3 ma obłędnie rozdęte błotniki i przyspiesza do setki w 3,8 s., ale trzeba się pogodzić z niższym komfortem jazdy, który w codziennej jeździe może doskwierać. Poza tym kosztuje w wersji Limousine 292 tys. zł, czyli prawie o 1/3 więcej od S3 Limousine. Znaleźliśmy jeszcze jeden istotny dla fanów sportowych doznań argument przemawiający za S3: RS3 ma dwie rury wydechowe, a S3 aż cztery. I nie jest to ostatni atut Audi S3.

REKLAMA

Audi S3Szczepan Mroczek
Audi S3

Audi S3 – Nowe nie znaczy lepsze

Wsiadam za kierownicę S3 i od razu czuję się jak w domu. Ergonomia znakomita, fotele wygodne, zegary czytelne, a obsługa intuicyjna. Jak to w Audi od lat bywa trudno się do czegoś przyczepić. Za punkt honoru postawiłem sobie wyszukanie minusów we wnętrzu najnowszego S3. Nie trwało to długo. Audi zastąpiło niezwykle wygodne i znane od lat, umieszczone w prawej części tunelu środkowego, pokrętło głośności - dotykowym „pokrętłem”. Nowe rozwiązanie jest zdecydowanie mniej wygodne w użyciu. Wymaga więcej uwagi i nie jest tak precyzyjne. Ale chyba jeszcze bardziej frustrował mnie fakt, że po każdym uruchomieniu silnika muszę dezaktywować funkcję „line assist”. Przecież jeśli irytuje mnie ingerencja tego wciąż niedoskonałego systemu to nie zmieniam zdania codziennie i nie trzeba mnie o to pytać każdego poranka. Na domiar złego dezaktualizacja systemu wymaga aż 3 ruchów. Na szczęście pozostałe rozwiązania, no może poza przytępionym refleksem multimediów, zadziałały na mnie kojąco. Wnętrze Audi S3 wygląda elegancko, a pod względem praktyczności i jakości wykonania prezentuje najwyższy poziom w klasie kompaktowej. Po kilku dniach okazało się również, że z czasem coraz bardziej je doceniam.

Audi S3Szczepan Mroczek
Audi S3

Audi S3 – Przyjemna lekkość

Po ruszeniu okazuje się Audi prowadzi się z przyjemną lekkością i tym samym nie męczy nawet podczas wielogodzinnych podróży. Generalnie S3 świetnie nadaje się do codziennej jazdy. Ma komfortowe zawieszenie, wnętrze jest wystarczająco przestronne i świetnie wyciszone a multimedia serwują rozrywkę na wysokim poziomie. Napęd na cztery koła, zapewnia niemal niezmienione osiągi bez względu na to czy pada deszcz, a poza tym pozwala dotrzeć do ukrytego za górami celu również zimą. Jedynie koła to obiekty szczególnej troski. 19-calowe felgi z oponami o profilu 35 są narażone na uszkodzenia i powodują, że na nierównościach zawieszenie potrafi załomotać. Zaskoczeniem może być też wielkość bagażnika (325 litrów), która nie różni się od tej z hatchbacka.

Audi S3Szczepan Mroczek
Audi S3

Audi S3 – Imponujące rury

Pod maską S3 kryje się czterocylindrowy dwulitrowy silnik, który produkuje 310 KM i 400 Nm. Pozwala to na osiągnięcie setki w 4,8 s. Od 2 tys. obrotów S3 dynamicznie przyspiesza, ale kiedy powstrzymamy nieekologiczne zapędy prawej stopy konsumuje od 7 do 10 litrów na setkę w zależności od tego czy poruszamy się w mieście czy poza nim. Cztery słusznych rozmiarów rury wydechowe wywołują więcej emocji wyglądem niż dźwiękiem. Audi S3 pod względem dźwięku należy do grupy najsubtelniejszych usportowionych kompaktów na rynku.
Podobnie wygląda sprawa w przypadku napędu. S3 nie jest ulicznym chuliganem, który wymachuje tyłem na zawołanie, szerząc postrach w dzielnicy. W tym wypadku połączenie sedana i napędu 4x4 uspokaja prowadzenie. Tylna oś jest dołączana w razie potrzeby. Oznacza to, że próżno szukać w S3 charakterystyki prowadzenia Golfa R lub Focusa RS, które driftują z łatwością znaną z samochodów napędzanych na tylne koła. Audi S3 nie zostało stworzone do takich wybryków. To bardziej stateczny model, którym na przejażdżkę po Europie możesz zabrać całą rodzinę.

Audi S3Szczepan Mroczek
Audi S3

Audi S3 – Jeśli nie masz 18 lat

Poza detalami, które podniosły nam ciśnienie Audi S3 okazuje się starannie przemyślanym, konstrukcyjnie bardzo dojrzałym autem, które ma szanse spodobać się szerokiej grupie klientów.  Audi S3 kosztuje ok. 200 tys. zł. Jeśli brakuje ci w nim emocji za tę kwotę możesz kupić bardziej agresywnego Golfa R lud dołożyć prawie 100 tys. i kupić pięciocylindrowe RS3 o mocy 400 KM. Ale jeśli nie masz już 18 lat i potrzebujesz wygodnego samochodu do codziennej jazdy, ale wciąż tli się tobie miłość do sportowych samochodów to wyjątkowo solidnie dopracowane i komfortowe Audi S3 może być dobrym rozwiązaniem.

Audi S3Szczepan Mroczek
Audi S3
Dane producenta Audi S3
Cena 203 800 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4
Pojemność skokowa 1984 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
310 KM
5450/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
400 Nm
2000-5450/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 7-bieg. przekładnia dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 4,8 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 7,8 l
Emisja CO2 177 g/km
NADWOZIE
4-drzwiowe, 5-miejscowy sedan, długość x szerokość x wysokość 4504 x 1816 x 1415 mm, rozstaw osi 1630 mm, masa własna 1505 kg, pojemność bagażnika 325 l, pojemność zbiornika paliwa 55 l 

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

Zobacz także:
REKLAMA