Audi S3: Ponad standard - TEST

Najnowsze Audi S3 jest szybkie. Wrażenie robi moc 310 KM i przyspieszenie do setki w 4,8 sekundy. Jednak styl, w jakim auto uzyskuje osiągi, pozostawia niedosyt.

Audi S3 Fot. Paweł Krzyśków
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 91 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Po zajęciu miejsca za kierownicą od razu poczujemy się jak w każdym Audi. Dodatkowe wyposażenie testowanego egzemplarza jest warte 100 tys. zł, czyli mniej więcej tyle, ile kosztuje najtańsze A3. Ze względu na dodatki ułatwiające eksploatację autu bliżej więc do większych modeli Audi. Nie zmienia tego fakt, że zamiast trzech ekranów dotykowych w S3 są dwa, bo do obsługi klimatyzacji zastosowano tradycyjny panel. Wentylację wnętrza można obsługiwać także poprzez ekran centralny. System multimedialny, typowo dla Audi, można konfigurować na wiele sposobów, ale równocześnie jego obsługa nie sprawia żadnych problemów. Jest przemyślany, więc poszukiwanie odpowiednich funkcji nie trwa długo. Np. gdy zwiększymy poziom głośności, pojawi się pasek z ikonką ustawień – w ten sposób mamy szybki i intuicyjny dostęp do korekty wszystkich parametrów dźwięku, dodajmy, że dźwięku dobrej jakości. W opcji jest dostępny sprzęt audio firmy Bang & Olufsen.

REKLAMA
Audi S3Fot. Paweł Krzyśków
Miejsce pracy kierowcy jest nowoczesne i uporządkowane. Kierownica nie jest spłaszczona u dołu i bardzo dobrze leży w dłoniach
Audi S3Fot. Paweł Krzyśków
Żeby zmienić tryb jazdy, trzeba sięgnąć do przycisku umieszczonego pod panelem klimatyzacji
Audi S3Fot. Paweł Krzyśków
Na tor: stoper pokaże nie tylko czas aktualnego okrążenia, ale także statystyki okrążeń przejechanych wcześniej
Audi S3Fot. Paweł Krzyśków
Pasażer może obsługiwać sprzęt audio wielofunkcyjnym przyciskiem jak z dawnych odtwarzaczy MP3

Audi S3 - Na komforcie 

Ilość miejsca wewnątrz okazuje się wystarczająca i typowa dla samochodów tej klasy. Ze względu na napęd na cztery koła, którego elementy zajmują nieco więcej miejsca, pojemność bagażnika wynosi 325 zamiast 380 litrów dostępnych w A3 z napędem na przednią oś. Fotele nie są zbyt twarde, ale dobrze podpierają ciało z boku. Audi założyło, że klientom będzie zależeć głównie na komforcie.
Z zewnątrz S3 nie jest sportowo stylizowane. Jego charakter zdradza przede wszystkim mniejszy prześwit i pakiet Edition one, w którego skład wchodzą między innymi czarne i „karbonowe” dodatki stylistyczne, 19-calowe obręcze kół i unikatowy żółty lakier. To wystarcza, żeby inni kierowcy zwrócili uwagę na S-trójkę.
Pierwsze przejechane metry od razu zdradzają, że mamy do czynienia z samochodem usportowionym, ponieważ układ kierowniczy wymaga użycia pewnej siły. Można nawet odnieść wrażenie, że jest zbyt słabo wspomagany w trybie komfortowym, w którym silnik i skrzynia biegów reagują niespiesznie na polecenia kierowcy, a zawieszenie z regulacją tłumienia nierówności dość skutecznie ogranicza wyczucie nawierzchni. Wystarczy jednak przełączyć się na tryb dynamiczny, a komputer będzie utrzymywać wyższe obroty i redukować biegi adekwatnie do poleceń wydawanych pedałem gazu. Dodatkowe usztywnienie układu kierowniczego zapewni wtedy szybką reakcję na każdy ruch kierownicą, co przy momencie obrotowym o wartości 400 Nm dostępnym już od 2000 obr/min pomaga precyzyjnie utrzymywać zadany tor jazdy. S3 nie wymaga od kierowcy dużych umiejętności. Na drodze jest stabilne – nie jest to auto dla osób lubiących wyzwania w postaci jazdy bokiem. Siły powstające podczas startu wciskają kierowcę w fotel, wywołując uśmiech na twarzy. Dźwięk silnika jest jednak wzmacniany sztucznie i pochodzi z głośników. Oczywiście, możemy skonfigurować ostre reakcje silnika, skrzyni biegów i zawieszenia, wyłączyć sztuczne podbicie jednostki spalinowej i wsłuchiwać się wyłącznie w pracę układu wydechowego. Jest dyskretna i ma lekko basowe brzmienie. Podczas odejmowania gazu słychać nawet niewielkie strzały. Można więc mieć pewien niedosyt emocji.

Audi S3 - Sama świadomość 

Z pewnością znajdą się jednak osoby, którym wystarczy sama świadomość posiadania ponadprzeciętnie szybkiego auta ze znaczkiem czterech kół. S3 stwarza możliwość szybkiego przemieszczania się bez zwracania uwagi otoczenia grzmotem układu wydechowego. I właśnie taki, zdaniem Audi, powinien być szybki kompakt klasy premium. Klienci z łatwością zaakceptują fakt, że częste wykorzystywanie możliwości silnika zostanie okupione zużyciem paliwa określonym liczbą dwucyfrową. Oczywiście uzyskanie 8 l/100 km jest jak najbardziej możliwe, jeśli jednak ktoś świadomie decyduje się na zakup samochodu o mocy ponad 300 KM, to zużycie benzyny nie będzie miało dla niego istotnego znaczenia.

Audi S3Fot. Paweł Krzyśków
Szara skórzana tapicerka z żółtymi przeszyciami wchodzi w skład pakietu Edition one
Audi S3Fot. Paweł Krzyśków
Dwulitrowa jednostka benzynowa z łatwością nabiera obrotów dzięki 400 Nm dostępnym już od 2000 obr/min

 

Dane producenta AUDI S3 SPORTBACK
Cena 197 300 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa 1984 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
310 KM
5450/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
400 Nm
2000/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 7-biegowa dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 4,8 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 8,0–8,3 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
182–188 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4351 x 1816 x 1438 mm, rozstaw osi 2630 mm, masa własna 1505 kg, poj. bagażnika 325 l, poj. zbiornika paliwa 55 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA