Audi S3 i BMW M135i xDrive: gorące porówanie hot-hatchów

Nowe Audi S3 staje w szranki z BMW M135i - obydwa gwarantują mocne wrażenia, obydwa mają 300-konne silniki. Sprawdzamy, który z nich pisze "sport" przez większe S, a który dba też o komfort pasażerów.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 106 800 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Jest wiosna 1990 roku, dość ciepła zresztą, na torze testowym „auto motor i sport” robi się nawet gorąco. Od emocji. Między pachołkami wyznaczającymi slalom i na wyścigowym torze swoimi możliwościami popisują się dwa sportowe auta, o jakich marzy każdy kierowca – Ferrari 348 tb z nowym silnikiem V8 o mocy 300 KM oraz Porsche 911 Carrera 2, pod którego maską dudni 250-konny bokser. W Carrerze debiutuje też wspomaganie kierownicy. Kierowcy testowi rozpływają się z zachwytu nad sprawnością i prędkością pokonywania zakrętów przez sportowe bolidy. Jest wiosna 2013 roku, cholernie zimna zresztą. Na torze testowym „auto motor i sport” między pachołkami wyznaczającymi slalom grzeją opony dwa sportowe kompakty. Nowe Audi S3 oraz BMW M135i xDrive mają w sobie coś, co sprawia, że ich po prostu pożądasz. A to pragnienie łatwiej spełnić niż sen o Ferrari i Porsche, bo obydwa, chociaż nietanie, kosztują 3,5 raza mniej niż ekstremalny duet Ferrari–Porsche.

Trzeźwo patrząc, S3 i M135i xDrive to jedynie skrojone pod kątem większej dynamiki jazdy wersje zwykłych wielkoseryjnych modeli. Tylko że mają pod maską 300 i 320 KM, czyli tyle samo, a nawet nieco więcej niż Ferrari 348 tb i 911 Carrera sprzed dwudziestu trzech lat.

Audi nie daje rady silnikowi BMW

Rzędowy sześciocylindrowiec to jest po prostu rzędowy sześciocylindrowiec – świetny silnik, nawet jeśli cała dorabiana doń ideologia, jakoby z powodu lepszego wyważenia taka jednostka pracowała bardziej równomiernie niż silnik o czterech cylindrach, przestała mieć dzisiaj znaczenie. Inne współczesne silniki wcale nie powodują większych wibracji.

Silnik S3 wzmacnia swoje brzmienie przepuszczając je przez głośnik, ale nie staje się od tego rzędową szóstką

Zamontowany wzdłuż osi pojazdu sześciocylindrowy trzylitrowy turbo w BMW „jedynce” bez problemu kręci się do 7000 obr/min, a rozpędza auto z takim impetem (4,9 s do setki), że kierowcę zatyka z wrażenia. Z potęgą rzędowej szóstki nie potrafi dać sobie rady czterocylindrowy dwulitrowy silnik turbo montowany w Audi S3, i to mimo że wykonany jest naprawdę świetnie. Na pewno czterocylindrowa, umieszczona poprzecznie do osi auta, jednostka napędowa Audi budzi respekt swoim dźwiękiem. W przegrodę oddzielającą komorę silnika od kabiny pasażerskiej wbudowano tzw. sound actuator, czyli głośnik wzmacniający brzmienie jednostki napędowej. Można go jednak odłączyć – S3 jest wtedy o kilka decybeli cichsze niż silnik BMW M135i. Odrobinę lepiej reaguje też na dodanie gazu. Zaawansowana technika (bezpośredni wtrysk do układu dolotowego i komór spalania, zmienne fazy rozrządu wszystkich zaworów) sprawiają, że silnik S-trójki (doładowywany ciśnieniem o wartości 1,2 bara) chętniej reaguje na dodanie gazu, zapewnia solidny zastrzyk mocy już od najniższych obrotów, a przede wszystkim zużywa o wiele mniej benzyny – 9,6 l/100 km zamiast 10,8 l/100 km, jak w BMW M135i.

BMW M135i xDrive (w wersji z napędem na cztery koła jest droższe od zwykłego M135i o 19 500 zł) z wielopłytkowym sprzęgłem elektromechanicznym okazuje się po prostu za ciężkie. Waga pokazuje 1,6 tony, czyli o 134 kg więcej niż w wypadku Audi S3. Dopiero moc o 20 KM większa niż w Audi sprawia, że liczba KM przypadająca na jeden kilogram masy jest w obydwu samochodach podobna.

BMW jest o włos szybsze

Jednak gratulacje z powodu nieco lepszych przyspieszeń BMW należą się producentowi skrzyni biegów. Firma ZF stworzyła ośmiostopniowy automat, który w trybie „sport plus” pozwala wygospodarować cenne dziesiąte części sekundy przewagi nad Audi. Przełożenia zmienia łagodnie, ale w mgnieniu oka, więc setka na liczniku pojawia się już po 4,9 s. S3 na załatwienie sprawy potrzebuje o cztery dziesiąte sekundy więcej. Mechanizm zmiany przełożeń jego sześciobiegowej przekładni mechanicznej pracuje lekko, a przede wszystkim precyzyjnie. Gdyby testowy egzemplarz był wyposażony w opcjonalną dwusprzęgłową skrzynię biegów (także z launch control), pojedynek na przyspieszenie do 100 km/h zapewne zakończyłby się remisem. Ale granicę 200 km/h obydwa samochody pokonują już prawie w takim samym czasie (Audi – 19,9 s; BMW – 20,0 s).

Obydwa auta pozostają też wierne charakterom swoich marek. BMW „jedynka” stawia na jak najlepsze właściwości dynamiczne – tym lepsze, że auto jest wyposażone w opony Super Sport Michelina, lepiej trzymające się podłoża, więc pozwalające na więcej w zakrętach i sprzyjające krótszej drodze hamowania. Układ kierowniczy BMW jest odrobinę bardziej precyzyjny. Podczas przejazdu w slalomie M135i zachowuje się neutralniej i w mniejszym stopniu „zamiata” tyłem. Za to na drogach o złej nawierzchni, gdy jest obciążony, zapewnia pasażerom solidny masaż tylnej części ciała.

Quattro wyposażone w wielopłytkowe sprzęgło haldex woli pozostawić ekstremalne wrażenia dla kierowców przyszłego RS3, a samo S3 ujmuje starannie wyważonym połączeniem komfortu i zwrotności. Inna rzecz, że układ kierowniczy ze zmiennym przełożeniem przekładni kierowniczej powinien nieco więcej „ważyć” w rękach. Do pewnego stopnia charakter układu kierowniczego, reakcje silnika na gaz oraz jego brzmienie można zmieniać korzystając z funkcji drive-select. W ekstremalnej sytuacji S3 podczas gwałtownej zmiany obciążenia kół wyraźnie, choć nie niebezpiecznie, wyjeżdża tyłem poza obrany tor jazdy.

Jeśli oceniać obydwa samochody tylko przez pryzmat ich sportowych umiejętności, większy respekt budzi BMW. Ale Audi jest bardziej wszechstronne – ma większe wnętrze i jest lepiej wykonane. Tyle że przy zakupie tego rodzaju aut rozsądek nie jest najważniejszy. Dlatego podsumowanie testu Ferrari i Porsche sprzed 23 lat – „obydwa są fascynującymi zabawkami, sprawiającymi że serce zaczyna mocniej bić”– jest aktualne także w przypadku tych samochodów.  

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne S3 2.0 TFSI M135i xDrive
Rodzaj silnika/liczba cylindrówbenzynowy, R4 turbobenzynowy, R6 turbo
Moc kW (KM)300320
Przy obrotach (/min)55005800
Poj. skokowa cm319842979
Maksymalny moment obrotowy (Nm)380450
Przy obrotach (/min)18001300
Przeniesienie napęduna cztery kołana cztery koła
Rodzaj skrzyni biegów6-biegowa przekładnia mechaniczna8-biegowa przekładnia automatyczna
Dł / szer / wys (mm)4254/1777/14014324/1765/1421
Rozstaw osi (mm)25962690
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,1/11,111,5/11,7
Poj. zbiornika paliwa (l)5552
Masa własna (kg)14701604
Dopuszczalne obciążenie (kg)485441
Poj. bagażnika (l)325/1060360/1200
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1485/14051425/1420
Rozmiar oponConti Sport Contact 5, 225/40 R 18YMichelin Pilot Super Sport 225/40 R 18 Y
CO2 (limit) g/km162182
Norma emisji spalinEuro 6Euro 5
OsiągiS3 2.0 TFSIM135i xDrive
0-40 km/h (s)1,41,4
0-80 km/h (s)3,73,5
0-100 km/h (s)5,34,9
0-120 km/h (s)7,06,7
0-130 km/h (s)7,97,9
0-140 km/h (s)9,39,1
0-160 km/h (s)11,912,0
0-180 km/h (s)15,315,3
0-200 km/h (s)19,920,0
Prędkość maksymalna (km/h)250250
Elastyczność S3 2.0 TFSIM135i xDrive
60-100 km/h na IV/V biegu (s)4,3/6,1-/-
Elastyczność S3 2.0 TFSIM135i xDrive
80-120 km.h na V/VI biegu5,8/7,3-/-
Próba jazdy S3 2.0 TFSIM135i xDrive
(Slalom 18 m ) km/h64,6/64,065,0/64,4
Próba jazdyS3 2.0 TFSIM135i xDrive
Test omijania (prędkość. autostradowa)134,7/133,8138,0/137,5
Zużycie paliwaS3 2.0 TFSIM135i xDrive
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( w mieście) l/km9,110,8
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( poza miastem) l/km5,86,1
Zużycie paliwa wg normy NEDC (średnie) l/km7,07,8
Maksymalne (l/100 km)13,114,4
średnie podczas testu (l/100 km)9,610,8
zasięg (km)572481
Droga hamowania (m)S3 2.0 TFSIM135i xDrive
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)36,234,3
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)36,134,9
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)35,033,1
ze 190 km/h na zimno nieobciążony (m)135,0134
Ceny i wyposażenieS3 2.0 TFSIM135i xDrive
Cena modelu testowanego (zł)b.d. zł193 000 zł
Poduszki boczne/kurtynyb.d. złtak
Klimatyzacja dwustrefowab.d. zł3517 zł
Lakier metalizowanyb.d. zł3316 zł
Skórzana tapicerkab.d. zł6983 zł
Obręcze kół z lekkich stopów 18”b.d. złtak
Czujnik parkowania z przodu/z tyłub.d. zł3768 zł
Kontrola trakcjib.d. złtak
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Ocena punktowa (maks. 500)

S3 2.0 TFSI 395 S3 zaspokaja rozmaite potrzeby kierowców – wspaniale przyspiesza, zużywa niewiele benzyny, jego silnik ma świetne sportowe brzmienie (ale nie jest zbyt głośny). Audi potrafi się też popisać dynamiczną jazdą, pamiętając o komforcie pasażerów. Z takiego materiału robi się zwycięzców testu, choć niekoniecznie auta kultowe.
M135i xDrive 388 Rewelacyjny sześciocylindrowy rzędowy silnik w tej klasie aut sam w sobie jest argumentem przemawiającym za zakupem M-jedynki. Jeśli poza tym kierowcy zależy na mocno podkręconych sportowych parametrach auta – M135i na pewno go uszczęśliwi. Mniej spodoba się za to tym, którzy trzeźwo liczą, cenią komfort i przestronność wnętrza.

amis

Zobacz także:
REKLAMA