Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Audi S5 i Infiniti Q60 S - dwa szybkie coupe

Audi S5 i Infiniti Q60 S to dwa bardzo szybkie coupe. Jednak, jak się okazuje, przeznaczone są dla całkowicie innych kierowców. Sprawdzamy jak bardzo różnią się z charakteru oba samochody.

Audi S5 Coupe i Infiniti Q60 S Audi S5 Coupe i Infiniti Q60 S

To nie są całkowicie nowe modele w gamie obu producentów. Audi A5 poprzedniej, czyli pierwszej, generacji modelu występowało w odmianie S5 Coupe, tak samo Infiniti Q60 – mimo innej nazwy jest to samochód tej klasy co G37 Coupe. Ale oba to całkowicie nowe generacje, kompletnie nowe konstrukcje i całkiem nowy design. A jednak nie do końca.

O ile w przypadku Infiniti Q60 nie ma wątpliwości, że samochód wygląda inaczej niż poprzednik, tak patrząc na Audi S5 od razu wiemy, że mamy do czynienia z usportowioną wersją modelu A5. To dlatego, że w porównaniu z poprzednim modelem niemal w ogóle nie zmienił się kształt samochodu. Chodzi nam oczywiście o ogólny zarys karoserii, stopień pochylenia dachu czy szeroki i rozszerzający się ku podstawie słupek C. I bardzo dobrze, bo są to elementy które bardzo ceniliśmy w designie poprzednika.

Samochód w większości detali wygląda inaczej od zwykłego A5. Jego karoseria jest stylizowana bardziej sportowo, w oczy rzucają się większe wloty powietrza z wkomponowanymi srebrnymi listwami oraz osłona chłodnicy złożona z podwójnych chromowanych belek. Elementem wyróżniającym S5 są także szersze progi, oznaczenia S5 na przednich nadkolach, grillu i klapie, sportowy wydech z dwiema podwójnymi końcówkami wydechu oraz delikatna listwa na klapie bagażnika. Samochód wygląda dość stonowanie, szczególnie w tak nierzucającym się w oczy kolorze lakieru, ale po chwili przyglądania się widać, że to model ze sportowym potencjałem.

BP
Audi S5 Coupe i Infiniti Q60 S Audi S5 Coupe i Infiniti Q60 S

Inaczej jest w Infiniti Q60. W tym przypadku nie trzeba nawet wytężać wzroku, od razu widać, że to szybki samochód – ma cudownie stylizowaną karoserię, krzykliwy kolor lakieru oraz groźnie zaprojektowane światła z przodu i z tyłu. Samochód wygląda zdecydowanie bardziej ciekawie niż jego poprzednik. Nie bardzo jednak wiemy, czy traktować to jako plus czy jako minus, ale karoseria 405-konnej wersji S, którą widzicie na zdjęciach, nie różni się od słabszej odmiany z silnikiem 2.0t. Jedyna różnicą są oznaczenia S 3.0t i AWD (na przednim nadkolu i pokrywie bagażnika). Trochę mało.

W dodatku, o ile do proporcji nadwozia Audi S5 nie mamy zastrzeżeń, tak tutaj tylna cześć karoserii wygląda nieco cudacznie – to chyba zasługa długiego tylnego zwisu, bardzo mocno opadającej linii dachu i mocno wyprofilowanych nadkoli. Auto prezentuje się… po japońsku, a to chyba najlepsza rekomendacja dla fanów aut z kraju kwitnącej wiśni. Tak czy inaczej wygląda to ciekawie, ale na pewno nie każdemu przypadnie do gustu.

Audi S5 Coupe i Infiniti Q60 S Audi S5 Coupe i Infiniti Q60 S

Audi S5 vs. Infiniti Q60 S – wnętrze

Podobna rozbieżność jest we wnętrzu – Audi S5 stawia na nowoczesny, ale prosty i intuicyjny design, natomiast Infiniti narysowało deskę Q60 w bardzo osobliwy sposób. W S5 króluje wirtualny kokpit, który jest rozwiązaniem jakiego Audi mogą tylko pozazdrościć konkurencji – ekran ma wysoką rozdzielczość, menu rozplanowane jest logicznie, a szybkość działania i reakcji na komendy jest imponująca. Głównym ekranem systemu multimedialnego steruje się natomiast pokrętłem umieszczonym na tunelu środkowym – nie damy się przekonać, że istnieje wygodniejszy sposób na obsługę multimediów.

Dlatego też nie przypasował nam do końca sposób w jaki robi się to w Q60 S – do obsługi systemu multimedialnego wykorzystywane są dwa ekrany zamontowane na środku deski rozdzielczej, oba są dotykowe. Sterujemy na nich różnymi funkcjami: na górnym obsługujemy np. nawigację, na dolnym ustawienia samochodu i aplikacje. Nie wiedzieć czemu mają one różna budowę – górny ma matową matrycę przez co nie odbija światła, ale ma blade kolory, dolny natomiast ma błyszcząca matryce i świetne kolory, ale widać na nim każdy odciska palca, a w słońcu nie zawsze jest czytelny.

Audi S5 Coupe i Infiniti Q60 S Audi S5 Coupe i Infiniti Q60 S

Wygląda to jakby każdy z ekranów zaprojektował inny zespół inżynierów. W Infiniti także jest pokrętło, ale służy głównie do sterowania mapami nawigacji i nie działa tak szybko jak w Audi. Obsługa multimediów bywa zawiła, ale spokojnie można się do niej przyzwyczaić.

Audi S5 Coupe i Infiniti Q60 S Audi S5 Coupe i Infiniti Q60 S

Audi S5 vs. Infiniti Q60 S – wrażenia zza kierownicy

Skoro mowa o usportowionych samochodach trzeba wspomnieć o pozycji za kierownicą. Regulacja kolumny kierowniczej jest szeroka w obu modelach, ale już obsługa foteli pozostawia nieco do życzenia. Zarówno w Audi jak i w Infiniti siedzi się zbyt wysoko, ale po raz kolejny okazuje się, że mniejszym złem jest Audi, gdzie siedzi się minimalnie niżej – w Infiniti Q60 S kierowcy wyższemu niż 180 cm niełatwo będzie obrać sportową pozycję za kierownicą.

Na plus Infiniti zapisujemy jednak komfort foteli – są miękkie i dobrze otulają ciało kierowcy. Idziemy o zakład, że w długiej trasie będą znacznie wygodniejsze niż "stołki" w Audi. Patrząc z drugiej strony to jednak Audi S5 ma nieco lepiej wyprofilowane fotele i mające zdecydowanie lepsze podparcie boczne w zakrętach. Ale nie idealne.

Natomiast miejsca dla pasażerów z tyłu nie ma wiele ani w Audi, ani w Infiniti. Na nogi nie ma go w ogóle, ale to w Audi S5 będą w stanie usiąść wyżsi pasażerowie, ponieważ miejsca nad głową w Infiniti Q60 przez nisko opadającą linia dachu jest jak na lekarstwo.

Audi S5 Coupe i Infiniti Q60 S Audi S5 Coupe i Infiniti Q60 S

Oba modele mają system konfiguracji ustawień samochodu w zależności od stylu jazdy. W Audi system drive select pozwala na wybór kilku trybów, w tym sportowego i komfortowego, i co ciekawe, można zmieniać je z poziomu kierownicy wciskając jeden przycisk i nie odrywając od niej rąk. W Infiniti natomiast trzeba skorzystać z suwaka umieszczonego na tunelu środkowym. Q60 ma istotna przewagę nad Audi – elektryczny układ kierowniczy, który nie ma na stałe mechanicznego połączenia między kierownicą, a kołami (komendy przesyłane są do kół za pomocą impulsów elektrycznych). Jest to często krytykowane rozwiązanie, ale w sportowym Q60 S sprawdza się bardzo dobrze.

Sprawia to, że można niemal dowolnie sterować przełożeniem układu kierowniczego. I tak układ kierowniczy możemy ustawić w trybie sport (zwiększy sił opór kierownicy) oraz zwiększyć czułość jego reakcji – w skrajnym ustawieniu nawet minimalny ruch kierownicą skutkuje bardzo mocnym skręceniem kół. Początkowo nie łatwo to wyczuć, ale po kilku minutach jazdy kierowca nie wyobraża sobie lepszego rozwiązania – niemal każdy zakręt i nawrót można pokonywać bez przekładania rąk na kierownicy. Natomiast sportowe nastawy silnika, zawieszenia i skrzyni biegów niewiele zmieniają – samochód pozostaje komfortowo zawieszony, a reakcje skrzyni na kickdown i silnika na wciśnięciu gazu pozostają nieco ospałe.

Więcej zmienia się w Audi, ponieważ różnica między trybem sportowym a komfortowym jest znacząca. W trybie sport wydech warczy bardziej doniośle i wydobywa z siebie wybuchy przy zmianie biegów, silnik reaguje szybciej na wciśnięcie gazu, zawieszenie staje się ultratwarde, a skrzynia S tronic zmienia biegi w mgnieniu oka. Działa to dokładnie tak jak oczekuje tego kierowca. Szkoda tylko, że nawet w trybie komfortowym samochód nie jest tak wygodny jak jego konkurent – Infiniti Q60 S.

Audi S5 Coupe i Infiniti Q60 S Audi S5 Coupe i Infiniti Q60 S

Pod maską Audi S5 pracuje silnik 3.0 TFSI V6 wspomagany turbosprężarką. Generuje on 354 KM, co jest wartością o 21 KM wyższą od poprzednika. Od poprzednika po face liftingu – warto przypomnieć, że pierwsza generacja modelu S5 (przed face liftingirm) miała pod maską wolnossący silnik 4.2 V8...

Teraz silnik generuje także o 60 Nm więcej momentu obrotowego (500 Nm), który ponadto dostępny jest już od 1370 obr/min. Silnik bardzo dobrze reaguje na gaz, a dzięki przekładni tiptronic cały czas pracuje w optymalnym zakresie obrotów, więc w każdej chwili można dynamicznie ruszyć. Dzięki napędowi quattro samochód rozpędza się do 100 km/h juz w 4,7 sekundy! To bardzo dobry wynik.

Napęd na cztery koła quattro wykorzystuje sportowy mechanizm różnicowy tylnej osi, który po ustawieniu go w trybie sport pozwala zrywać przyczepność tylnych kół – nie chodzi o zamaszyste slajdy, bo o takie trudno w aucie 4x4, ale podczas mocnego dodania gazu w zakręcie samochód odwdzięcza się delikatną nadsterownością, a to zawsze sprawia frajdę kierowcy. Ale to oczywiście w trybie sportowym ESP – można go też całkiem wyłączyć – który pozwala na lekkie uślizgi kół, ale w każdej chwili może przejąć kontrolę, jeżeli uzna że uślizg kół jest zbyt duży.

Audi S5 Coupe i Infiniti Q60 S Audi S5 Coupe i Infiniti Q60 S

Pod maską Infiniti Q60 w wersji S także pracuje silnik V6 o pojemności trzech litrów. Jednak ten wspomagany jest przez dwie turbosprężarki, dlatego generuje wyższą moc niż Audi S5 – silnik legitymuje się mocą 405 KM i 475 Nm momentu obrotowego. Ma więc o 25 Nm niższy moment obrotowy niż Audi, w dodatku osiągany jest on nieco wyżej, bo dopiero przy 1600 obr/min, jednak podczas codziennej jazdy różnice te się zacierają.

Jedyne w czym Infiniti ustępuje Audi to ostrość reakcji na wciśnięcie gazu – czuć tutaj bardziej wyraźnie efekt turbodziury. W dodatku Q60 S przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 5 sekund, więc o 0,3 s dłużej. Nie jest to ogromna różnica, lecz jednak. Nie przekonała nas do siebie automatyczna przekładnia. Nie chodzi o to, że jest zła, lecz w porównaniu z automatyczną skrzynią tiptronic z Audi, zbyt wolno reaguje na kickdown i wolniej odczytuje zamiary kierowcy, więc nie zawsze zredukuje bieg w momencie, w którym tego chcemy.

Na wielki plus zasługuje natomiast przyspieszenie Infiniti podczas jazdy z prędkościami autostradowymi. Chcąc wyprzedzić na autostradzie trzeba bardzo się pilnować, bo wskazówka prędkościomierza niebezpiecznie szybko zbliża się do wartości z dwójka z przodu. Niestety nie da się w tym modelu całkowicie wyłączyć ESP, więc nie ma co myśleć o poślizgach. A tego kierowcy spodziewają się po 405-konnym samochodzie z napędem, który w normalnych warunkach przysyła na tylne koła 100% siły napędowej, a tylko w razie potrzeby do 50% ląduje na przednik kołach.

Audi S5 Coupe i Infiniti Q60 S Audi S5 Coupe i Infiniti Q60 S

Audi S5 vs. Infiniti Q60 S – podsumowanie

Konkluzją tego tekstu mógłby zostać lead wprowadzający Was do niego – to szybkie coupe przeznaczone dla różnych klientów. Audi S5 Coupe to świetny samochód, jeżeli jesteście menadżerami w dużej korporacji, ale nie widzi Wam się jazda nudnym służbowym Audi A6 i chcecie „coś z pazurem”. Natomiast Infiniti Q60 S to samochód dla indywidualisty, dla kierowcy, który nie oczekuje, że jego auto będzie we wszystkim najlepsze „na papierze”– chce natomiast wyróżnić się z tłumu i obcować z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi.

Kierowca, który kupi Audi nie zawsze będzie zadowolony z komfortu jazdy, ponieważ model ten inaczej niż np. Audi S4, jest cały czas ustawiony „na sportowo”, jednak w każdej chwili, gdy tylko będzie chciał wykorzystać potencjał silnika nie zawiedzie się na zawieszeniu, skrzyni biegów czy hamulcach – to piekielnie precyzyjny samochód stworzony do połykania zakrętów, także do jazdy na granicy przyczepności opon. Jeszcze nie sportowy, ale ostry i usportowiony w najlepszym znaczeniu tych słów.

Infiniti jest jego przeciwieństwem, to typowe Gran Turismo, bardzo mocne i szybkie, ale nieco gubiące się w tańcu na granicy możliwości opon i umiejętności kierowcy - jest wszak o około 200kg cięższe od S5. To samochód, który zdecydowanie lepiej nada się do błyskawicznego przetransportowania pasażerów na drugi koniec Europy, niż do tego, by każdego ranka urywać sekundy podczas przejazdu z domu do piekarni i z powrotem. I jest przy tym świetnie stylizowany i bajecznie komfortowy.

Dane producenta AUDI S5 COUPE
Cena 308 800 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, V6 turbo
Pojemność skokowa 2995 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
354 KM
5400-6400/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
500 Nm
1370-4500/min
Rodzaj napędu na cztery koła; 8-bieg. przekł. automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 4,7 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 7,5 l/100 km
Emisja CO2 170 g/km
NADWOZIE
2-drzwiowe, 4-miejscowe coupe, długość x szerokość x wysokość 4692 x 1846 x 1368 mm, rozstaw osi 2765 mm, masa własna 1690 kg, pojemność bagażnika 465 l, pojemność zbiornika paliwa 58 l.
Dane producenta Infiniti Q60 S
Cena 276 100 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, V6 twin turbo
Pojemność skokowa 2997 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
405 KM
6400/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
475 Nm
1600-5200/min
Rodzaj napędu na cztery koła; 7-bieg. przekł. automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 5,0 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 9,4 l/100 km
Emisja CO2 210 g/km
NADWOZIE
2-drzwiowy, 4-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4690 x 2052 x 1390 mm, rozstaw osi 2850 mm, masa własna 1860 kg, pojemność bagażnika 342 l, pojemność zbiornika paliwa 80 l.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 184 600 PLN
Dostępne nadwozia: coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Kolejna różnica. W Audi automatyczną skrzynię biegów obsługuje się elektronicznym wybierakiem shift-by-wire, bazującym na rozwiązaniu BMW (monostable). Infiniti ma tradycyjnie działającą dźwignię, której obsługa jest intuicyjna i nie sprawia kłopotów.
    ~Geminiman, 2017-09-20 17:23:40
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij