Audi S8: Dr Jekyll i Mr Hyde - TEST

Audi S8, niczym bohater powieści Roberta Louisa Stevensona, ma dwa skrajne oblicza. Doskonale spełnia się jako dystyngowany dżentelmen i jako bestia.

Audi S8 Fot. Paweł Krzyśków
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 91 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY


Największa limuzyna Audi w porównaniu z nowszymi modelami konkurentów wygląda dziś na tyle klasycznie, że raczej nie przyciąga zazdrosnych spojrzeń przechodniów. Można to uznać za atut w klasie samochodów, w której wielu klientów ceni jednak dyskrecję. Długość nadwozia wynosząca ponad pięć metrów mimo wszystko budzi szacunek i nie pozostawia wątpliwości, że mamy do czynienia z autem wyjątkowym. Już podczas pierwszego kontaktu, czyli po dotknięciu klamki, Audi dystyngowanie podnosi się o kilka centymetrów, żeby ułatwić zajmowanie miejsc wewnątrz. To zasługa zawieszenia pneumatycznego, które swoimi sztuczkami imponuje jednak przede wszystkim podczas jazdy. System kamer monitoruje nawierzchnię i w chwili zbliżania się do garbu lub spowalniacza natychmiast zwiększa prześwit. Podczas przejazdu przez przeszkodę zawieszenie działa tak, by była ona jak najmniej wyczuwalna przez pasażerów. System nie jest idealny, nie wykrywa wszystkich przeszkód na drodze, ale jeśli już rozpozna garb, to trzeba przyznać, że sposób jego pokonywania robi wrażenie.

REKLAMA
Audi S8Fot. Paweł Krzyśków
Jakość wykończenia wnętrza jest na najwyższym poziomie. Ekranów nie brakuje, schowków mogłoby być więcej
Audi S8Fot. Paweł Krzyśków
Pasażerowie siedzący z tyłu, za pomocą panelu dotykowego, decydują o klimacie, komforcie i rodzaju odtwarzanej muzyki

Audi S8 - Nie usłyszysz w innym aucie  

Z kolejnym wyjątkowym pokazem mamy do czynienia po zajęciu miejsca w środku. Głośniki wysokotonowe wysuwają się z deski rozdzielczej, dając do zrozumienia, że mamy do czynienia z systemem audio najwyższej jakości. W przeciwieństwie do większości systemów multimedialnych, które brzmią przyzwoicie głównie podczas słuchania dynamicznej muzyki popularnej, Audi zapewnia dostęp także do tych dźwięków, których nie usłyszymy w innych autach. Wygłuszenie wnętrza gwarantuje wyjątkową ciszę również przy wyższej prędkości. Z kolei odpowiedni klimat zapewnia układ klimatyzacji, który wita podróżnych pokazem otwarcia środkowych nawiewów powietrza.
Pasażerowie zajmujący miejsca na kanapie mogą liczyć na kolejne udogodnienia. Dyskrecję zapewniają im elektryczne rolety na szybach bocznych i tylnej uruchamiane przyciskiem w drzwiach. W podłokietniku Audi S8 umieszczono wyjmowany panel dotykowy, za pomocą którego można sterować klimatyzacją i sprzętem audio. Liczba funkcji dostępnych na panelu przy tylnych siedzeniach jest jednak ograniczona w stosunku do tego, co można ustawić na tablicy rozdzielczej, ale zakres obsługi jest wystarczający. Żeby złożyć podłokietnik, należy unieść go ręcznie, a wtedy silnik elektryczny dociśnie podłokietnik do kanapy, co jest kolejnym elementem podnoszącym komfort.
Na uwagę zasługuje też system oświetlenia wnętrza. Lampki sufitowe mogą kierować światło we wskazanym kierunku, dzięki temu osoba czytająca na kanapie nie dekoncentruje kierowcy nadmiernym oświetleniem. Jakość podróżowania, jak przystało na tej klasy limuzynę, jest rzeczywiście wyjątkowa.

Audi S8Fot. Paweł Krzyśków
Moc 571 KM i 800 Nm momentu obrotowego zapewniają S-ósemce osiągi typowe dla aut sportowych
Audi S8Fot. Paweł Krzyśków
Tylne koła skrętne zmniejszają średnicę zawracania i poprawiają stabilność w zakrętach

 

REKLAMA

REKLAMA

Audi S8 - 0-100 km/h w 3,8 s

Ale S8 ma także drugie oblicze. Jednym ruchem prawej stopy można przeistoczyć je z komfortowej limuzyny w prawdziwą bestię. Aż trudno uwierzyć, że samochód tej wielkości i o takiej masie jest w stanie zapewnić osiągi na poziomie samochodów o wiele lżejszych i znacznie bardziej sportowych. Deklarowane przez producenta przyspieszenie do 100 km/h wynosi 3,8 sekundy, ale siła, która wciska kierowcę w fotel, wskazuje, że ten czas może być krótszy. Potężny moment obrotowy zapewnia kolosalne przyspieszenie także przy prędkości autostradowej. Czterolitrowy silnik odtwarza symfonię na osiem cylindrów posyłaną w świat przez wspaniale brzmiący układ wydechowy. Największym zaskoczeniem okazuje się zachowanie S-ósemki w zakrętach. Wydawać by się mogło, że limuzyna będzie pokonywała je ospale, ale nic z tych rzeczy. Aktywne zawieszenie zapobiega przechyłom nadwozia, a tylna oś skrętna zapewnia w ciasnych zakrętach zwinność, w którą aż trudno uwierzyć. Oczywiście „maskowaną” masę auta jednak czuć, ale tu z pomocą przychodzą potężne hamulce ceramiczne. Do granic możliwości silnika, zawieszenia i hamulców można się zbliżyć raczej na torze wyścigowym, o ile limuzyną tej klasy w ogóle wypada udać się w takie miejsce.
Ponieważ S8 czeka wkrótce face lifting, chwilowo nie można zamawiać aut produkowanych zgodnie z konfiguracją, jaką chciałby klient, lecz trzeba wybierać spośród tych egzemplarzy, które są już u dealerów. Czy w czasach powszechnej elektryfikacji warto inwestować w samochód z klasycznym silnikiem? Owszem. Prawdziwego brzmienia
V-ósemki może wkrótce zabraknąć.

Audi S8Fot. Paweł Krzyśków
Audi S8Fot. Paweł Krzyśków
Dopłata do hamulców ceramicznych wynosi 50 tys. zł i są to dobrze wydane pieniądze

 

Dane producenta AUDI S8
Cena 605 200 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, V8 turbo
Pojemność skokowa 3996 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
571 KM
6000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
800 Nm
2050-4500/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 8-biegowa przekładnia automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 3,8 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 10,8-10,7 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
246-245 g/100 km
NADWOZIE
4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan, długość x szerokość x wysokość 5179 x 1945 x 1474 mm, rozstaw osi 2998 mm, masa własna 2305 kg, pojemność bagażnika 505 l, pojemność zbiornika paliwa 82 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

REKLAMA