On po prostu ma coś, czego inni nie mają. Jako pierwszy seryjnie produkowany samochód SQ7 jest wyposażony w pokładową sieć elektryczną o napięciu 48 woltów. Służy ona do wspierania prądem sprężarki, gdy silnik pracuje na bardzo niskich obrotach. W praktyce oznacza to, że super-SUV Audi z czterolitrowym turbodieslem o mocy 435 KM nie wie, co to turbodziura.
![]() |
![]() |
To polubisz | Tego nie |
ŚWIETNA DYNAMIKA Już przy 1000 obrotów masz 900 Nm momentu obrotowego. Wsiadasz i od razu jedziesz. Od razu szybko. |
GŁOŚNIKI W WYDECHU Silnik robi wrażenie osiągami, ale żeby rasowo brzmieć, potrzebuje głośników. Niby normalne, ale niesmak pozostaje. |
Gdy uruchomić ośmiocylindrowy silnik i nacisnąć pedał gazu, SQ7 zachowuje się jak niezwykle mocne auto elektryczne – od razu dysponuje potężnym momentem obrotowym. Dzięki temu osiąga setkę w czasie poniżej 5 sekund, a podczas jazdy zwykłymi drogami ma taki zapas mocy, że wyprzedzanie innych aut staje się czynnością machinalną, którą kierowca załatwia w ułamkach sekund. Silnik nie jest przy tym wcale głośny, w ogóle trudno się zorientować, że to diesel, już prędzej można pomyśleć, że jakaś amerykańska V-ósemka.
Ekstraporcja prądu jest też potrzebna do pracy systemowi przeciwdziałającemu przechyłom nadwozia. Wraz z seryjnymi amortyzatorami o zmiennej sile tłumienia sprawia on, że potężny SUV jest niezwykle komfortowy. System kierowania czterema kołami oraz sportowy mechanizm różnicowy (obydwa w opcji) pozwalają SQ-siódemce mknąć po zakrętach lekko jak baletnica, tym bardziej że układ kierowniczy działa bardziej bezpośrednio niż w zwykłym Q7.
![]() |
![]() |
S, jak sport w wypadku tego Q7 na pewno nie jest na wyrost. Setka w 4,8 sekundy | 435 KM, 8 cylindrów i (wg producenta) 7,2 l/100 km |
OK, nie są to aż takie wrażenia jak podczas jazdy gokartem, ale na pewno zaskakująco lepsze, niż można by się spodziewać po tak wielkim i ciężkim aucie. Miłą niespodzianką jest też zużycie paliwa, które podczas testowej jazdy wyniosło nieco mniej niż 10 l/100 km.
Roman Skąpski
redaktor "auto motor i sport"
NASZYM ZDANIEM
SUV, który „robi setkę” poniżej 5 s? Dobre auto dla zasobnych ojców rodzin, którzy lubią poszaleć w zakrętach. SQ7 (w przeciwieństwie do SQ5) będzie wyposażany tylko w silnik Diesla.
Dane producenta | AUDI SQ7 4.0 TDI QUATTRO |
Cena | 421 800 zł |
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Rodzaj silnika | turbodiesel, V8 |
Pojemność skokowa | 3956 cm3 |
Moc maksymalna w przedziale obrotów |
435 KM 3750-5000/min |
Maksymalny moment obrotowy w przedziale obrotów |
900 Nm 1000-3250/min |
Rodzaj napędu | na cztery koła; 8-stopniowa przekładnia automatyczna |
OSIĄGI | |
0–100 km/h | 4,8 s |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
ZUŻYCIE PALIWA | |
Średnie | 7,2 l/100 km |
Emisja CO2 | 189 g/km |
NADWOZIE | |
5-drzwiowy, 5- lub 7-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 5069 x 1968 x 1741 mm, rozstaw osi 3000 mm, masa własna 2270 kg, pojemność bagażnika 890/2075 l, pojemność zbiornika paliwa 85 l. |