Wystarczy rzut oka na specyfikację SQ8, żeby zrozumieć, co Audi miało na myśli. Technika zastosowana w tym modelu to absolutnie najnowocześniejsze rozwiązania, jakimi dzisiaj dysponuje marka. Wśród nich jest silnik 4.0 V8, czyli najmocniejszy diesel w Europie, wspierany przez dwie turbosprężarki oraz napędzaną elektrycznie sprężarkę mechaniczną. Ponadto Audi SQ8 ma pneumatyczne zawieszenie regulujące tłumienie przy każdym kole z osobna, stały napęd na cztery koła ze sportowym mechanizmem różnicowym zapewniającym perfekcyjną trakcję, elektronicznie sterowane stabilizatory zapobiegające przechyłom nadwozia, instalację elektryczną o napięciu 48 woltów zasilającą wspomniane sprężarkę i silniki sterujące stabilizatorami. Wyliczając dalej – są też układ skrętnych kół tylnej osi, hamulce z ceramicznymi tarczami oraz wzmacniacz dźwięku umieszczony przy układzie wydechowym. Audi SQ8 bez grama przesady jest więc jednym z najbardziej zaawansowanych technicznie SUV-ów na świecie. Czy nagromadzenie high-techowych rozwiązań dało spodziewany efekt i SQ8 to również jeden z najlepiej prowadzących się SUV-ów?
![]() |
|
![]() |
![]() |
Audi SQ8 - Zwinny, choć nie wygląda
W samochodzie tej klasy nie ma miejsca na skromność – wnętrze SQ8 wygląda jak przeszczepione z limuzyny A8
SUV Audi jest potężny – jego karoseria ma długość 5 m, jest szeroka na 1,95 m (2,2 m z lusterkami!), a masa auta z dodatkowym wyposażeniem przekracza 2,5 tony. Na drodze SQ8 zajmuje tyle miejsca, co mały czołg. Wnętrze także robi wrażenie – wielkie są fotele, kierownica, dźwignia zmiany biegów i ekrany, potężna jest maska widziana przez ogromną szybę. Pierwsza myśl: taki kloc nie może dawać frajdy z jazdy.
Jednak po uruchomieniu SQ8 odczucia się zmieniają. Do uszu kierowcy dociera mieszanka odgłosów pracy dużego silnika wysokoprężnego z dominującym głębokim pomrukiem wydobywającym się z tyłu auta. Basy są wytwarzane przez głośnik, a ponieważ umieszczono go w wydechu, rasowe dźwięki słyszą także przechodnie. Całość brzmi naturalnie i nienachalnie, więc kiedy już wszystkie auta będą korzystać z takich rozwiązań, życzylibyśmy sobie, żeby działały tak jak w Audi.
Druga sprawa – tzw. sportowy fotel. Jest opcjonalny, ale warto wydać na niego każdy grosz, bo szerokość oparcia i siedziska można w nim zmienić tak, by boczki idealnie opinały tułów. Efekt jest rewelacyjny, bo kierowca niemal na sztywno połączony z autem, w zakręcie może skupić się na jeździe, a nie na walce o utrzymanie się w fotelu.
Na zwrotność i szybkość reakcji na komendy wydawane przez kierowcę mają wpływ układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu i system skrętnych kół tylnej osi. Wychylają się one nieznacznie (maksymalnie o 5 stopni), ale to wystarczy, żeby wielki SUV podczas szybkiej jazdy zachowywał się stabilnie, a w trakcie pokonywania zakrętów był niesłychanie zwinny. Układ ten przydaje się również na co dzień, bo skręcając tylne koła w kierunku przeciwnym do przednich, system sprawia, że samochodem manewruje się tak, jakby miał mniejszy rozstaw osi niż ma naprawdę, co jest bardzo pomocne na przykład podczas parkowania. Zbiór tych cech powoduje, że Audi SQ8 – szeroki, długi i ciężki model – prowadzi się jak samochód o rozmiar mniejszy.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Hamulce z ceramicznymi tarczami i cztery końcówki układu wydechowego to przekaz, który zrozumie każdy – tu chodzi o osiągi |
Komentarze