Trudno uwierzyć, że tak mały samochód (4,19 m długości i 1,34 m wysokości), wyglądający jak cukierek na kołach, ma silnik o mocy 400 KM i dzięki napędowi 4x4 (dołączanemu), potrafi rozpędzić się do 100 km/h w 3,7 sekundy.
Trzeba tylko skorzystać z systemu Launch Control – wystarczy wcisnąć gaz i hamulec naraz, a gdy obroty silnika dojdą do 5 tys/min, puścić hamulec, a auto wystrzeli do przodu jak z procy. Pod krótką maską znalazł się dobrze znany pięciocylindrowy silnik 2.5 z turbosprężarką – ale teraz jest lżejszy i mocniejszy o 60 KM.
Współpracuje z dwusprzęgłową przekładnią S-tronic, która żwawo zmienia biegi i reaguje na muśnięcie łopatki przy kierownicy bez chwili zawahania. Na drodze kierowca czuje się jakby jechał mocnym gokartem – zawieszenie jest ultratwarde (nawet w trybie Comfort), wydech głośny, układ kierowniczy bezpośredni, a szybkość, z jaką zmienia się za oknem krajobraz – zatrważająca.
![]() |
![]() |
TO POLUBISZ | TEGO NIE |
CYFROWE ZEGARY W trybie sportowym, gdy silnik dojdzie do obrotów, przy których powinniśmy zmienić bieg, obrotomierz błyska na czerwono. |
SPŁASZCZONA KIEROWNICA Spłaszczenie u dołu kierownicy sprawia, że podczas przekładania rąk w zakręcie trudno jest pewnie złapać jej wieniec. |
Natomiast na torze wyścigowym czuć wyraźnie, że to przedni napęd gra pierwsze skrzypce, a tylne koła pomagają, gdy tylko przednia oś straci przyczepność. Dzięki temu łatwo pojechać tym autem bardzo szybko.
W bojowych warunkach okazuje się jednak, że ceramiczne hamulce (opcja) nie wytrzymują tempa (pedał robi się „miękki”), kierownica stawia zbyt mały opór, a fotel nie otula kierowcy wystarczająco ciasno – jednak sportowy wydech z dwiema owalnymi końcówkami gra tak wybitny koncert, że jesteśmy w stanie przymknąć oko na kilka drobnych wad tego auta.
Dane producenta | AUDI TT RS |
Cena | 318 300 zł |
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Rodzaj silnika | benz., R5 turbo |
Pojemność skokowa | 2480 cm3 |
Moc maksymalna w przedziale obrotów |
400 KM 5850-7000/min |
Maksymalny moment obrotowy w przedziale obrotów |
480 Nm 1750-5850/min |
Rodzaj napędu | na cztery koła; 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa |
OSIĄGI | |
0–100 km/h | 3,7 s |
Prędkość maksymalna | 280 km/h |
ZUŻYCIE PALIWA | |
Średnie | 8,2 l/100 km |
Emisja CO2 | 192 g/km |
NADWOZIE | |
3-drzwiowe, 2+2-miejscowe coupé, długość x szerokość x wys. 4190 x 1830 x 1340 mm, rozstaw osi 2505 mm, masa własna 1440 kg, pojemność bagażnika 305 l, pojemność zbiornika paliwa 55 l. |
WARTO WIEDZIEĆ
Kacper Mucha
redaktor "auto motor i sport"
Co łączy Ferrari 599, Astona Martina V12 Vantage i Porsche 911 Carrerę S? Wszystkie muszą uznać wyższość Audi TT RS w sprincie do 100 km/h – 3,7 sekundy to niesamowity wynik.