BMW 2 Coupé: Ostry nie tylko z wyglądu - TEST

Już sam wygląd BMW 2 Coupé pozwala spodziewać się niezwykłych osiągów. Z sześciocylindrowym silnikiem o mocy 374 KM nowy model należy do wyjątkowych w swojej klasie.

BMW 2 Coupe Fot. Tom Kirkpatrick
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 113 700 PLN
Dostępne nadwozia: coupe-2, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Poszerzone nadkola, wybrzuszenie na masce (tzw. powerdome), pod którym kryje się wielki i mocny silnik, groźnie wyglądające chrapy z przodu z regulowanymi żaluzjami – nawet stylistyka nowego BMW 2 Coupé nie pozostawia wątpliwości co do tego, że sportowy duch marki wciąż żyje i ma się dobrze. Wprawdzie brakuje tu potężnej podwójnej „nerki”, jak w BMW „czwórce”, jednak za sprawą wyzywającego designu i kłującego w oczy specjalnego lakieru Thundernight Metallic nowy model bez wątpienia wpisuje się w tradycję ostrych „beemek” w rodzaju 2002 Turbo, pierwszego M3, M123i czy M235i. Przede wszystkim jednak dwudrzwiowy samochód, jako jedyny przedstawiciel licznej rodziny BMW serii 1 i 2, nie został skonstruowany na płycie podłogowej przeznaczonej do aut z przednim napędem, lecz na platformie BMW 3 i 4, która umożliwia zastosowanie napędu na tylne lub na cztery koła oraz zamontowanie silnika sześciocylindrowego.

BMW 2 CoupeFot. Tom Kirkpatrick
Pokryta skórą wielofunkcyjna kierownica, 3-strefowa klimatyzacja i tzw. BMW Live Cockpit z ekranem dotykowym to standardowe wyposażenie wersji M240i

BMW 2 CoupeFot. Tom Kirkpatrick
 Tryby jazdy wybiera się przyciskami obok dźwigni zmiany biegów

BMW 2 Coupé - Sześć cylindrów 

Właśnie takiej jednostki napędowej domagała się jedna trzecia klientów kupujących poprzednią „dwójkę” Coupé. Dlatego wybrany przez nas do pierwszej jazdy topowy model nowej generacji – M240i w równie topowej cenie 249 900 zł – może okazać się całkiem popularny jak na tego typu auta. Trzylitrowy silnik o mocy zwiększonej z 340 do 374 KM jest montowany tylko w połączeniu z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów i tylko w egzemplarzach z napędem na cztery koła. Ortodoksyjni miłośnicy modelu robią więc sobie zapewne nadzieje na przyszłe M2 bez takich dodatków. Automatyczną skrzynię biegów mają też dwie inne wersje BMW 2 Coupé niewyposażane w napęd 4x4. Model 220i ma rzędową „czwórkę” o mocy 184 KM i opatrzono go metką z ceną 149 900 zł – to najtańsza wersja BMW 2 Coupé. Jest jeszcze 220d ze 190-konnym dieslem, kosztujący 163 900 zł. Najmocniejszy pozostaje jednak nasz testowy M240i, model już bardzo bliski dotychczasowego M2 Competition z silnikiem uzyskującym moc 410 KM. Pod względem przyspieszenia do 100 km/h okazuje się nawet od niego o jedną dziesiątą sekundy lepszy – tak w każdym razie twierdzi BMW.

BMW 2 CoupeFot. Tom Kirkpatrick
Fotele zapewniają doskonałe podparcie ciała, pozycja za kierownicą jest bez zarzutu

BMW 2 Coupé - Denerwują cyfrowe wskaźniki

Ważniejsze jest jednak to, że mimo większych rozmiarów i sporej masy auta znakomita pozycja za kierownicą, tzw. sportowe fotele bardzo dobrze przytrzymujące ciało, a także intuicyjna obsługa wszelkich funkcji sprawiają, że kierowca z miejsca czuje jedność z tym samochodem, staje się jego częścią. Mniej podoba się tylko marna widoczność z wnętrza, trzeba się również przyzwyczaić do cyfrowych wskaźników.

REKLAMA

REKLAMA

BMW 2 CoupeFot. Tom Kirkpatrick


BMW 2 Coupé - Szczery uśmiech 

Naciskam przycisk startera, dźwignię skrzyni biegów przesuwam w pozycję D (skrzynią można też sterować za pomocą łopatek przy kierownicy) i czuję jak po pierwszym wciśnięciu pedału gazu turbodoładowany silnik objawia wszelkie cechy klasycznej rzędowej „szóstki”. Jego brzmienie, to jak wspina się na obroty i jak pracuje wywołują szczery uśmiech. Możliwościom jednostki napędowej kroku dotrzymuje zmodyfikowane zawieszenie, znakomitemu zachowaniu na drodze sprzyjają też większy rozstaw kół i osi oraz wyposażenie topowego modelu w 19-calowe koła, blokadę mechanizmu różnicowego i wzmocniony układ hamulcowy. Dzięki większej sztywności nadwozia i znakomitemu rozłożeniu masy nowe Coupé zachowuje się podczas jazdy neutralnie, jest przy tym zwinne w zakrętach, a jego bezpośredni układ kierowniczy pozwala kierować samochodem z dużym wyczuciem i precyzją. W trybie Sport Plus można sprowokować niewielkie poślizgi tylnych kół niewymagające ostrej kontry kierownicą. Mimo dość twardego zestrojenia zawieszenie sprawnie radzi sobie nawet z większymi nierównościami na drodze.

BMW 2 CoupeFot. Tom Kirkpatrick
Topowa „dwójka” Coupé ma 19-calowe koła i tzw. sportowy układ hamulcowy

Inne cechy przydatne w codziennym użytkowaniu BMW 2 Coupé nie są już tak oczywiste. Dodanie kilku centymetrów tu i ówdzie nie zwiększyło wnętrza, które nie należy do przestronnych, zwłaszcza z tyłu. Bagażnik ma pojemność 390 litrów, co jednak nie powinno być problemem – komu zależy na wielkim bagażniku, powinien po prostu wybrać inny samochód. BMW M240i jako kompaktowe Coupé ze znakomitym sześciocylindrowym silnikiem stawia na zupełnie inne wartości. I bardzo dobrze mu to wychodzi.

BMW 2 CoupeFot. Tom Kirkpatrick
Rzędowa szóstka z czterema zaworami na cylinder osiąga 374 KM i moment obrotowy o wartości 500 Nm. To wystarcza, by w 4,3 s rozpędzić auto do setki

 

Dane producenta BMW M240i xDrive Coupe
Cena 249 900 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R6 turbo
Pojemność skokowa 2998  cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
374 KM
5500-6500/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
500 Nm
1900-5000/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 8-biegowa automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 4,3 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 8,8-8,1 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
200-185 g/km
NADWOZIE
2-drzwiowe, 4-miejscowe coupé, długość x szerokość x wysokość 4548 x 1838 x 1404 mm, rozstaw osi 2741 mm, masa własna 1765 kg, pojemność bagażnika 390 l, pojemność zbiornika paliwa 52 l.
Zobacz także:
REKLAMA