REKLAMA

BMW 2 Gran Coupe M235i xDrive - czy jeździ lepiej niż wygląda? | TEST

Trudno uwierzyć, że producent sprytnie wynajdujący kolejne nisze tym razem tak długo zwlekał. Wśród kompaktowych sedanów rządził niepodzielnie Mercedes, ale jego konkurent właśnie wystawił nowego zawodnika – BMW 2 Gran Coupé.

BMW 2 Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 144 400 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Najpierw ustalmy fakty. Pierwszy – BMW 2 Gran Coupé, chociaż ma wiadomą cyfrę w nazwie, tak naprawdę jest bliżej spokrewnione z nową Serią 1 niż z modelem 2 Coupé. Z „jedynki” pochodzą silniki, płyta podłogowa oraz praktycznie całe wnętrze. Fakt drugi – 2 Gran Coupé nie jest hatchbackiem (tak jak jego większy krewny – 4 Gran Coupé), lecz sedanem. Wreszcie po trzecie – i to wniosek całkowicie subiektywny – na żywo ten samochód robi lepsze wrażenie niż na zdjęciach.

BMW 2 Gran Coupe M235i xDrive - Zupełnie nowa stylizacja

Seria 2 Gran Coupé dzieli świat na tych, którzy ją krytykują i tych, którzy  z ciekawości pójdą do salonów

To, że technicznie „dwójka” Gran Coupé bazuje na BMW 1 nie oznacza, że styliści po prostu obniżyli „jedynce” dach, zamontowali drzwi bez ramek szyb i zrobili z niej sedana. Tak naprawdę obydwa modele z elementów zewnętrznych mają wspólną jedynie maskę silnika. Cała reszta – reflektory, osłona chłodnicy, zderzaki – są nowe. Nowe jest też „spojrzenie” 2 Gran Coupé. Reflektory w stosunku do „nerek” umieszczono nieco wyżej niż w Serii 1 i wyraźnie wyżej niż we wszystkich pozostałych modelach BMW. Dlatego 2 Gran Coupé od przodu wygląda, jakby groźnie marszczyło brwi. Bezramkowe drzwi z kolei pozwoliły konstruktorom obniżyć dach o całe
14 mm i wizualnie rozciągnąć nadwozie bez zwiększania jego długości. Najbardziej kontrowersyjnie „dwójka” GC wygląda z tyłu i jeśli ktoś powie, że z tej strony samochód wydaje się nieco za ciężki, to nie będziemy się spierać, podobnie jak wtedy, gdy ktoś stwierdzi, że podobają mu się niespotykane w innych modelach wąskie lampy zachodzące na boki nadwozia. Ocena stylizacji to bardzo subiektywna sprawa, a BMW mimo dobiegających zewsząd głosów krytyki wydaje się nie przejmować i po prostu robi swoje. W Monachium pomyślano widocznie, że im większe poruszenie, tym więcej zaciekawionych klientów wybierze się do salonów.

BMW 2Materiały prasowe
Fotele zapewniające dobre podparcie, wysoka jakość wykonania, znakomita ergonomia obsługi – na co nie spojrzeć, jakość i obsługa wnętrza 2 Gran Coupé są na wysokim poziomie. Jedynie zegary okazują się mało czytelne
BMW 2Materiały prasowe
BMW 2Materiały prasowe
W systemie multimedialnym zainstalowano aplikacje, np. pocztę e-mail i kalendarz; obok – klasyka BMW, czyli wciąż niezawodne pokrętło systemu iDrive

Deska rozdzielcza, ekran multimediów, cyfrowe zegary, elementy obsługi w postaci pokrętła do obsługi systemu iDrive i reszta przycisków są w BMW „jedynce” i w 2 Gran Coupé takie same. Większych różnic (poza jednym wyjątkiem) nie widać także w tylnej części kabiny. Obydwa modele mają identyczny rozstaw osi i zapewniają identyczną ilość miejsca na stopy i kolana (wystarczającą, ale nie ponadprzeciętną w tej klasie). W jednym i drugim samochodzie miejsce na środku kanapy jest raczej nieprzydatne, bo szeroki tunel w podłodze sprawia, że nie ma jak postawić stóp i siedzi się tam bardzo niewygodnie. „Dwójka” wyraźnie ustępuje „jedynce” tylko pod względem miejsca nad głową – zabraknie go wszystkim o wzroście ponad 175 cm. Nie mieliśmy pod ręką głównego konkurenta 2 Gran Coupé, czyli Mercedesa CLA Coupé, ale jeśli nas pamięć nie myli, w Mercedesie z tyłu jest pod każdym względem ciaśniej. Nieźle wypada bagażnik, który od tego w Serii 1 jest o 50 litrów pojemniejszy, ma podwójną podłogę i haczyki; można go powiększyć, składając oparcie kanapy (standardowo w proporcjach 40:20:40).
Pod względem obsługi 2 Gran Coupé nie ma słabych punktów poza krytykowanymi już przez nas w innych modelach (np. w „trójce”) cyfrowymi wskaźnikami. Nie są czytelne, a w dodatku nie można na nich wyświetlać klasycznych, okrągłych zegarów. Między nimi może się oczywiście pojawiać mapa nawigacji, mogą się też tam znaleźć inne informacje dotyczące jazdy, ale podstawowej kwestii to nie zmienia – żeby zorientować się, z jaką prędkością jedziemy, potrzeba dłuższej chwili. Świetny jest za to wyświetlacz head-up prezentujący na szybie, na wysokości wzroku, niezbędne informacje takie jak prędkość, znaki z ograniczeniem czy wskazówki nawigacji.

BMW 2Materiały prasowe
Miejsca na nogi wystarcza, ale każdy o wzroście ponad 175 cm będzie podpierał dach głową

REKLAMA

REKLAMA

BMW 2Materiały prasowe

BMW 2 Gran Coupe M235i xDrive - Na drodze wszystko jak trzeba

Ostre, gdzie trzeba, komfortowe, gdy trzeba – BMW 2 Gran Coupé jeździ we własnej lidze

Jeśli układ jezdny 2 Gran Coupé ma jakąś słabą stronę, to przepraszamy, ale najwyraźniej 100 km przejechanych po krętych drogach i autostradzie nie wystarczyło, żeby ją zauważyć. W stosunku do „jedynki” – i to przyznawał w rozmowie szef projektu 2 Gran Coupé – postawiono na nieco wyższy komfort, a nie na ostrość. Jak się okazuje, z bardzo dobrym skutkiem. Tam, gdzie BMW 1, zwłaszcza z tzw. sportowym zawieszeniem, tłumi nierówności drogi zbyt twardo, 2 Gran Coupé idzie na kompromis. Nawet wersja M235i z utwardzonym zawieszeniem, i nawet przy włączonym trybie Sport, nie wstrząsa mocno pasażerami na drogach złej jakości. 2 Gran Coupé zachowuje przy tym wszystkie zalety „jedynki”. Nie boi się nagłej zmiany obciążenia kół ani mocnego zacieśniania skrętu, seryjny w M235i mechanizm różnicowy typu torsen przy przedniej osi tak rozdziela siłę napędową, że niemal fizycznie czuć, jak zmiany momentu obrotowego między przednimi kołami powodują „wsysanie” samochodu do wewnętrznej krawędzi zakrętu. Układ kierowniczy – w M235i standardem jest tzw. układ kierowniczy z adaptacyjnym wspomaganiem – nie jest tak wrażliwy na choćby niewielkie ruchy kierownicą w okolicy jej środkowego położenia jak w Serii 3, za to pozwala tak samo jak w „trójce” precyzyjnie ustawiać auto na drodze. Siadając nisko w fotelu i chwytając grubą kierownicę, nie masz wątpliwości, że na drodze 2 Gran Coupé będzie Twoim sprzymierzeńcem.

BMW 2Materiały prasowe
Drzwi bez ramek – dzięki nim styliści mogli obniżyć dach o kilkanaście milimetrów. Szyby z tyłu opuszczają się tylko do połowy
BMW 2Materiały prasowe
W bagażniku o pojemności 430 litrów przewidziano podwójną podłogę, którą można postawić „na sztorc”
BMW 2Materiały prasowe
Standardem w M235i są 18-calowe koła, ale za dopłatą można mieć o cal większe; bardziej wydajny układ hamulcowy jest seryjny

BMW 2 Gran Coupe M235i xDrive - silniki i dynamika

Oferta silników do BMW 2 Gran Coupé jest skromna – można wybierać między jednym dieslem (2.0/190 KM) i dwoma silnikami benzynowymi, czyli 3-cylindrowym, 140-konnym 1.5 lub 306-konnym 2.0. Do pierwszych jazd BMW udostępniło tylko wersje z mocniejszą jednostką benzynową i dieslem. Tego drugiego opiszemy krótko – w kategorii silników wysokoprężnych o pojemności około dwóch litrów należy mu się złoty medal. Jest oszczędny, świetnie wyciszony, lubi każdy zakres obrotów i znakomicie jak na diesla reaguje na wciskanie pedału gazu.
Więcej emocji wywołuje oczywiście wersja M235i xDrive. Jej silnik 2.0 turbo wchodzi na obroty jakby od niechcenia, maksymalny moment obrotowy osiąga już przy 1750 br/min i utrzymuje go do 4500 obr/min, co na zwykłej drodze oznacza, że o dobre, a nawet bardzo dobre osiągi nie trzeba się specjalnie starać. Oczywiście popędzony w górny zakres obrotów nie traci oddechu aż do maksymalnych 6600 obr/min.
W zwykłych warunkach – czyli na suchym asfalcie i prostej drodze – M235i korzysta tylko z napędu na przednie koła, ale wystarczy nawet nie tyle poślizg, ile jego cień, a do roboty biorą się od razu tylne koła. Dzięki temu podsterowność można wywołać jedynie naprawdę mało roztropnym zachowaniem w stylu: „wciskam gaz i patrzę co dalej”.
2 Gran Coupé właśnie pojawiło się w salonach, a czy, oceniając go, rację mają krytycy czy BMW – dowiemy się niebawem.

BMW 2Materiały prasowe
Żeby 2 Gran Coupé nie zbliżyło się zanadto wielkością do „trójki”, ma długość 4,5 m – aż o 18 cm mniejszą niż karoseria BMW 3
Dane producenta BMW 2 GRAN COUPÉ M235I xDRIVE
Cena 214 700 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa 1998 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
306 KM
5000-6250/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
450 Nm
1750-4500/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 8-biegowa automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 4,9 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 7,1 l/100 km
Emisja CO2 162 g/km
NADWOZIE
4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan, długość x szerokość x wysokość 4526 x 1800 x 1420 mm, rozstaw osi 2670 mm, masa własna 1645 kg, poj. bagażnika 430 l, poj. zbiornika paliwa 50 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA