REKLAMA

BMW 218i Gran Coupe kontra Mercedes CLA 180: Luksus w wersji kompaktowej

Można odnieść wrażenie, że na świecie istnieją już tylko SUV-y i auta im pokrewne, ale to mylne wrażenie. BMW 218i Gran Coupé oraz Mercedes CLA 180 to odmiany klasycznych kompaktów. W teście luksusowe sedany przypominające coupé.

BMW 2 Gran Coupe_Mercedes CLA Fot. Achim Hartmann

Nie będziemy długo opowiadać, tylko od razu podziękujemy za to, że wciąż jeszcze są na świecie auta z klasycznym nadwoziem typu sedan – jak Mercedes CLA i BMW Gran Coupé. A już się baliśmy, że w działach stylistycznych firm samochodowych projektuje się wyłącznie SUV-y.
My jednak największą radość mamy wtedy, gdy za kierownicą testowych aut możemy usiąść nisko. Szczęśliwie nasz kręgosłup nie domaga się jeszcze, by do auta wsiadać bez zginania pleców. Mamy też staromodne pojęcie o tym, co świadczy o statusie kierowcy – dla nas wciąż w dobrym tonie jest mieć w garażu eleganckiego sedana, bo takie auto zawsze budzi podziw. Poza tym bardzo cenimy sobie, gdy środek ciężkości samochodu znajduje się nisko, frajda z jazdy krętymi drogami nie ma sobie wtedy równych.
Po przetestowaniu mnóstwa aut wysokich, jakby poruszały się na szczudłach, przesiadka piętro niżej jest w istocie – z punktu widzenia przyjemności prowadzenia – wejściem na wyższy poziom. Tylko nieznaczne ruchy kierownicą, błyskawiczne, pojawiające się jak z rękawa przyspieszenie, łatwość pokonywania zakrętów, której nie mącą przechyły nadwozia – takie rzeczy mogą rozświetlić najbardziej pochmurny dzień. Tak, lubimy siedzieć w aucie nisko nad asfaltem, nie zamierzamy od niego uciekać gdzieś na wyżyny, bo dla nas droga nie jest zagrożeniem, lecz pokusą. Dotyczy to i CLA, i Gran Coupé. Mimo że obydwa modele mają niezbyt mocne silniki, przyjemniej się do nich wsiada, niż z nich wysiada.

BMW 2 Gran CoupeFot. Achim Hartmann
Gran Coupé uwielbia zakręty, mimo to koła nie zawsze zachowują w nich przyczepność


Jeden i drugi samochód jest raczej duży (długość ich nadwozi wynosi ok. 4,6 m), a jednak każdy waży mniej niż 1,5 tony. SUV-y Mercedesa i BMW tej samej długości są zazwyczaj o kilkaset kilogramów cięższe. Inna rzecz, że jest w nich więcej miejsca dla pasażerów i na bagaż; bo też gorset nadwozia czterodrzwiowego coupé, jak często nazywa się auta w rodzaju CLA i Gran Coupé, jest ciaśniejszy. To zresztą jedna z cech stanowiących o ich luksusowym charakterze – świadomie takich aut nie tworzy się pod kątem funkcjonalności, lecz stawiając na wyrafinowaną stylistykę. CLA i Gran Coupé nie kupuje się, bo trzeba, tylko dlatego, że się chce. A także dlatego, że właściciela stać na wyłożenie stosunkowo dużych pieniędzy na auto ze stosunkowo małym wnętrzem. Takie, które można urządzić naprawdę elegancko – opcje w rodzaju tablicy rozdzielczej pokrytej (sztuczną) skórą czy duże ekrany zastępują w nich twardy plastik typowego kompaktu.

Mercedes CLAFot. Achim Hartmann
Mercedes okazuje się zwinny, a jego nadwozie nie przechyla się nawet podczas szybkiego pokonywania zakrętów

REKLAMA

REKLAMA

BMW 218i Gran Coupe kontra Mercedes CLA 180 - Z przodu wygodniej

Patrząc na te auta, trudno uwierzyć, że CLA pochodzi od Mercedesa A, a Gran Coupé od BMW „jedynki”. To dlatego, że ich nadwozia znacznie wydłużono. Bagażnik Mercedesa jest przez to obszerniejszy, ten w BMW ma niższą krawędź i podłogę składaną w połowie długości. Poza tym w znajdującym się pod nią schowku zmieści się więcej drobiazgów, co zaliczamy na plus w kategorii „funkcjonalność”. To samo dotyczy obsługi systemu iDrive za pomocą kontrolera, lepszego niż touchpad stosowany w CLA. Za to system obsługi w Mercedesie komunikujący się z kierowcą miłym damskim głosem bezbłędnie realizuje wszystkie życzenia.
Jeśli komuś wydaje się, że z powodu niskiego nadwozia w testowanych samochodach pasażerom brakuje nieco miejsca nad głowami, ten ma rację. Tyle że dotyczy to tylko tylnych miejsc. Wygodniej będzie na nich długonogim pasażerom BMW. Za to wyprofilowanie oparć w Mercedesie sprawia, że jego siedzenia są wygodniejsze niż w Gran Coupé. Mimo to jeśli ktoś jest wysokiego wzrostu, lepiej żeby usiadł z przodu, dotyczy to obydwu aut.
Jeśli chodzi o przednie fotele, to wolimy te w testowanym BMW 128i w wersji Sport Line – aż się proszą, żeby sprawdzić je na naszej ulubionej krętej drodze. Szkoda tylko, że dojazd do niej wiedzie przez miasto ze skrzyżowaniami i światłami, które psują zabawę. Na czerwonym silnik BMW posłusznie się wyłącza, żeby na zielonym znowu wspiąć się na obroty.
Trzycylindrowa jednostka budzi się do życia tak żwawo, że może wręcz przestraszyć kierowcę. Nie, peany na temat jej temperamentu byłyby przesadą, ale na pewno niczego jej nie brak, a podczas pracy wydaje z siebie jedynie przytłumiony odgłos.
Co innego czterocylindrowy silnik Mercedesa CLA 180 – budzi się do życia spokojniej, łagodniej nabiera obrotów, a swój wysiłek wyraża donośniejszym dźwiękiem, niż można by sobie życzyć w aucie tej marki. Rzut oka pod maskę wyjaśnia dlaczego – Mercedes postanowił zaoszczędzić na materiale wygłuszającym, a to raczej nie najlepszy pomysł. Na szczęście inne odgłosy powstające podczas jazdy udało się lepiej wytłumić, bo przy umiarkowanej prędkości aparatura pomiarowa pokazała, że CLA jest o cztery decybele cichszy niż Gran Coupé.

BMW

Gran Coupé należy formalnie do rodziny „dwójek” BMW, ale technicznie jest odmianą „jedynki”. I dlatego ma przedni napęd

BMW 2 Gran CoupeFot. Achim Hartmann
BMW 2 Gran CoupeFot. Achim Hartmann
Gdy trzycylindrowy silnik wejdzie na wysokie obroty, mocno wstrząsa nadwoziem BMW „dwójki”
BMW 2 Gran CoupeFot. Achim Hartmann
Kanapa z tyłu jest raczej twarda, pozytywnie zaskakuje wystarczająca ilość miejsca na nogi
BMW 2 Gran CoupeFot. Achim Hartmann
A jednak funkcjonalność też ma znaczenie: oparcia kanapy można złożyć prawie równo z podłogą bagażnika

REKLAMA

BMW 218i Gran Coupe kontra Mercedes CLA 180 - Zwinne i komfortowe

Stąd blisko już do utartego schematu, według którego Mercedes to samochód komfortowy, cichy i spokojny, z którego można najwyżej pomachać na pożegnanie znikającemu za zakrętem BMW. Tym bardziej że wersja Sport Line budzi uzasadnione oczekiwania co do zwinności Gran Coupé. I rzeczywiście, auto zachowuje się tak, jakby przygotowywało się do mistrzostw świata w jeździe w slalomie na czas.
To, co na autostradzie ocenialiśmy krytycznie jako lekką nerwowość w środkowym położeniu kierownicy, na krętej drodze staje się zaletą BMW i zamienia w umiejętność błyskawicznego skrętu. Można dzięki niej mknąć krętą drogą, wykonując tylko niewielkie ruchy kierownicą. Radość trwa, dopóki nie wzrośnie prędkość jazdy i nie zmaleje przyczepność kół przedniej osi tak, że nie są one już w stanie spełniać ochoczo poleceń wydawanych kierownicą. Koła wyjeżdżają wtedy w zakręcie poza obraną linię przejazdu, a układ kierowniczy informuje o tym dość powściągliwie. Już raczej zdradza lekkie wpływy układu napędowego, gdy 218i znowu się uspokoi i na wyjściu z zakrętu zacznie przyspieszać.
Co innego zestrojenie zawieszenia – BMW dopracowało się w ostatnich latach wysokiego poziomu komfortu. W Gran Coupé amortyzatory bardzo sprawnie dają sobie radę z nierównościami drogi, mimo że nie są to amortyzatory o zmiennej sile tłumienia. Wydają się dość sztywne, ale to z kolei zapobiega nieprzyjemnemu kołysaniu się auta. W Mercedesie z opcjonalnymi adaptacyjnymi amortyzatorami odrobinę takiego kołysania można wyczuć na autostradzie. Poza tym na zwykłej drodze Mercedes poruszający się na 18-calowych kołach daje pasażerom odczuć, kiedy droga nie jest idealnie gładka.

Mercedes

Odmian Klasy A jest wiele: hatchback, sedan, shooting brake, a tutaj tzw. czterodrzwiowe coupé

Mercedes CLAFot. Achim Hartmann
Mercedes CLAFot. Achim Hartmann
Cztery cylindry pracują bardziej równomiernie niż trzy, ale pracujac pod obciążeniem 1,3-litrowy silnik staje się głośny
Mercedes CLAFot. Achim Hartmann
Oparcia kanapy w CLA lepiej podpierają plecy pasażerów, za to mniej jest z tyłu miejsca na nogi
i nad głowami siedzących tam osób
Mercedes CLAFot. Achim Hartmann
Z powodu wysokiego progu bagażnika walizki w CLA trzeba podnosić wysoko. Także tutaj oparcia nie składają się równo z podłogą

REKLAMA

REKLAMA

BMW 218i Gran Coupe kontra Mercedes CLA 180 - Szybciej i lżej

Inżynierom Mercedesa udało się za to bardzo skutecznie wyeliminować przechyły nadwozia w zakrętach. CLA pokonuje jeden po drugim po optymalnej linii przejazdu, zdecydowanie przyspiesza na wyjściu, za pośrednictwem kierownicy przekazuje informacje, ile jeszcze zostało rezerwy, żeby podkręcić zabawę. Widać to podczas przeprowadzonych przez nas na torze testów dynamiki jazdy, które pokazują, że Mercedes pokonuje zakręty z nieco większą prędkością. Jednak niezależnie od pomiarów podobać się może to, że CLA konsekwentniej niż Gran Coupé trzyma się obranej linii przejazdu w zakręcie i z większą lekkością przyspiesza, gdy z niego wyjeżdża.
Moment obrotowy o 20 Nm wyższy niż w Mercedesie okazuje się dla 218i zaletą głównie w sprincie od zera do 100 km/h. Powyżej tej prędkości żwawszy wydaje się CLA 180, bo jego krzywa mocy nie przestaje rosnąć już przy ok. 4500 obr/min, jak dzieje się w BMW 218i. Trzeba jednak stwierdzić, że żadne z aut nie grzeszy nadzwyczajnym temperamentem, ich silniki mają przecież moc około 140 KM. Ale przynajmniej zużycie paliwa jest w BMW i Mercedesie w miarę rozsądne i w zasadzie takie samo (średnio w teście 7,5 i 7,4 l/100 km). Obydwa auta potrafią być też naprawdę oszczędne – naszą standardową trasę pomiarową pokonały z wynikiem 5,5 (Mercedes) i 5,7 l/100 km (BMW).

TAKI PRESTIŻ

BMW Gran Coupé i Mercedes CLA są krewnymi BMW 1 i Mercedesa klasy A. I są od nich (w podstawowych wersjach) o 16 tys. zł i prawie 29 tys. zł droższe. Chciałoby się powiedzieć, że to dopłata za większy luksus, tyle tylko, że nie chce do niego pasować fakt, iż Gran Coupé ma tylko 1-strefową klimatyzację, a za składane lusterka w CLA trzeba płacić ponad 1900 zł ekstra. Sorry, taki mamy luksus.

Roman Skapskiauto motor i sport
Roman Skapski

 

BMW 2 Gran Coupe_Mercedes CLAauto motor i sport

REKLAMA

Większe różnice widać pod względem bezpieczeństwa. Nieco tylko bogatszy zestaw systemów asystujących oraz większe możliwości w dziedzinie oświetlenia, do tego krótsza droga hamowania dają pięć punktów więcej Mercedesowi. Gdy doliczyć do nich sześć kolejnych punktów przewagi w kategorii właściwości jezdnych – zdobytych dzięki układowi kierowniczemu, który daje większe pojęcie o przyczepności kół, a także dzięki większej zwinności, mniejszej średnicy zawracania i lepszemu utrzymywaniu kierunku jazdy na wprost – okaże się, że Mercedes wygrywa ten test. Jednak różnica jest tak niewielka, że z czystym sumieniem możemy polecić: wybierzcie auto, które bardziej wam się podoba. Przecież w sedanach chodzi przede wszystkim o design.

BMW 2 Gran Coupe_Mercedes CLAFot. Achim Hartmann
W autach z niskim nadwoziem środek ciężkości znajduje się niżej, a to poprawia stabilność
i zapewnia większą zwinność w zakrętach – jeden z uroków klasyki

 

BMW 2 Gran Coupe_Mercedes CLAauto motor i sport

 

BMW 2 Gran Coupe_Mercedes CLAauto motor i sport

 

NASZA OCENA

1. Mercedes CLA zdobywa nad Gran Coupé przewagę pod względem bezpieczeństwa
– ma nieco bogatsze wyposażenie z tej dziedziny i sprawniej hamuje. Drugi atut to znakomite prowadzenie. Jedno i drugie wystarcza, żeby z niewielką przewagą wygrać ten test.

2. BMW Mimo że Gran Coupé musi się obejść bez amortyzatorów o zmiennej sile tłumienia nierówności, na kiepskich nawierzchniach radzi sobie lepiej niż Mercedes. Jego zachowanie podczas jazdy nie jest jednak takie, jakiego można się spodziewać po rasowym BMW – układ kierowniczy daje zbyt małe pojęcie o tym, co dzieje się na styku kół z asfaltem, a przednim kołom brakuje niekiedy przyczepności.

Cena za punkt: Podzielenie ceny auta przez liczbę punktów zdobytych przez niego w teście i porównanie z rywalem pozwala odpowiedzieć na pytanie, który model zapewnia lepszy stosunek ceny do jakości. W naszym teście zwycięzcą w tej konkurencji jest Mercedes z wynikiem 431 zł za punkt. Rezultat BMW to 446 zł/pkt.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA