REKLAMA

BMW 220d xDrive Gran Coupe: podróż w dobrym stylu – TEST

BMW Serii 2 Gran Coupe jest modelem nietuzinkowym. W pierwszym zetknięciu sprawia wrażenie zbyt zwyczajnego, jak na BMW, po bliższym poznaniu i kolejnych kilometrach zyskuje jednak nasze uznanie. W teście BMW 220d xDrive Gran Coupe.

BMW 220d xDrive Gran Coupe fot. Michał Szymaczek
BMW 220d xDrive Gran Coupe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 109 000 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Prawdziwe BMW ma mieć napęd na tylne koła i mocny benzynowy silnik, prawda? Taka opinia pokutowała jeszcze do niedawna, ale czasy się zmieniają. Dzisiaj na przykład Seria 1, a także jej rozwinięcie – Seria 2, mają w standardzie napęd na przednią oś, a pod maską nie rzędową „szóstkę”, a zaledwie trzy benzynowe cylindry o pojemności 1,5 litra. Czy świat się z tego powodu skończył? Nie. A czy tak krytykowana przez zagorzałych fanów zmiana w napędzie spowodowała odpływ klientów? Też nie, bo statystyki sprzedaży pokazują, że to wcale nie wydaje się być dla klientów problemem. Mało tego, kiedy BMW wprowadzało pierwsze auto z napędem na przód, opublikowano wyniki sondażu przeprowadzonego wśród posiadaczy dotychczasowych modeli i okazało się, że bardzo wielu z nich, jeśli nie większość, nie miało pojęcia, że ich auto jest tylnonapędowe.

BMW 220d xDrive Gran Coupefot. Michał Szymaczek
BMW 220d xDrive Gran Coupe

Wróćmy jednak do obiektu naszego testu – BMW Serii 2 Gran Coupe. Model jest już na rynku od kilku miesięcy, dlatego na temat nadwozia napisano już chyba wszystko. Przypomnę tylko, że auto było mocno krytykowane za bezkształtną sylwetkę i zaburzone proporcje tyłu. Pamiętam, że widząc „dwójkę” Gran Coupe na pierwszych zdjęciach, też miałem podobne wrażenie, ale teraz, kiedy zobaczyłem auto na żywo i spędziłem z nim kilka testowych dni, muszę przyznać, że te negatywne odczucia prysły jak zły czar. Nie żebym stał się wielkim fanem tego sedana udającego coupe, ale na pewno nie powiem o nim, że jest brzydki. Zwłaszcza w tym niebieskim kolorze i w wersji wyposażenia M Sport.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

BMW 220d xDrive Gran Coupe – sedan dla... dwojga

Rodzina kompaktowych BMW jest dziś bogata, jak nigdy wcześniej. Do Serii 1 w wersji hatchback dołączyła cała gama modeli z dwójką w nazwie – trzydrzwiowe coupe i dwudrzwiowe cabrio, minivan Active Tourer i nieco większy Gran Tourer. A teraz jeszcze czterodrzwiowe coupe, będące tak naprawdę sedanem – Gran Coupe. Co ważne, Seria 2 Gran Coupe ma najwięcej wspólnego z Serią 1 – auta dzielą gamę silników, płytę podłogową czy deskę rozdzielczą. Styliści postarali się jednak możliwie mocno zróżnicować oba modele. Do tego stopnia, że inne są w nich nie tylko reflektory czy grill oraz ich wzajemne rozmieszczenie, ale w Gran Coupe zastosowano eleganckie rozwiązanie w postaci bezramkowych drzwi.

BMW 220d xDrive Gran Coupefot. Michał Szymaczek
BMW 220d xDrive Gran Coupe

Przy długości 4,5 metra ten kompaktowy sedan oferuje sporo miejsca z przodu i niemały bagażnik o pojemności 430 litrów (o 30 l mniej niż w konkurencyjnym Mercedesie CLA, od którego BMW jest po prostu mniejsze). Z kolei z tyłu, o ile na kolana miejsca jest w sam raz, to pasażerom o wzroście około 180 cm nisko opadająca linia dachu zabiera przestrzeń nad głową. A do tego siedzisko tylnej kanapy zostało ulokowane możliwie nisko, przez co pozycja jest dla siedzących tam mało komfortowa.

BMW 220d xDrive Gran Coupefot. Michał Szymaczek
BMW 220d xDrive Gran Coupe

W ogóle BMW Serii 2 Gran Coupe na dłuższą metę okazuje się być autem idealnym dla dwóch osób. Dlaczego? Po pierwsze przednie fotele – w naszym przypadku sportowe, ze zintegrowanymi zagłówkami – są bardzo wygodne i świetnie trzymają ciało, czego nie można powiedzieć o miejscach z tyłu. Po drugie do tyłu ciężko jest w ogóle wsiąść. Powodem jest nieduży otwór drzwi oraz wspomniana niska linia dachu i poziom kanapy. A dorzucając jeszcze trzy grosze w tym temacie – przy wysiadaniu z tylnego rzędu łatwo pobrudzić nogawki na ponadprzeciętnie szerokim progu.

BMW 220d xDrive Gran Coupefot. Michał Szymaczek
BMW 220d xDrive Gran Coupe

No i dostęp do bagażnika, skądinąd całkiem pojemnego, jest utrudniony przez klapę typową dla sedana. Gdyby BMW Serii 2 Gran Coupe rzeczywiście było bardziej "coupe" i unosiło także tylną szybę, byłoby na pewno lepiej, to znaczy bardziej praktycznie.

BMW 220d xDrive Gran Coupefot. Michał Szymaczek
BMW 220d xDrive Gran Coupe

REKLAMA

REKLAMA

BMW 220d xDrive Gran Coupe – kierowca jak król

Deska rozdzielcza BMW Serii 2 Gran Coupe jest kopią tej z Serii 1. Kokpit skoncentrowany jest na kierowcy, który czuje się dopieszczony nie tylko świetnymi materiałami, ale i grubą (nawet nieco za grubą) kierownicą oraz doskonałą ergonomią rozmieszczenia przycisków i pokręteł sterowania systemem infotainment.

BMW 220d xDrive Gran Coupefot. Michał Szymaczek
BMW 220d xDrive Gran Coupe

Zbyt wiele dobrego nie można powiedzieć o ponad 10-calowym ekranie wirtualnych zegarów, dlatego że konfiguracja wyświetlanych informacji jest mocno ograniczona i nie jest możliwe na przykład uzyskanie widoku okrągłych wskaźników. A przez to kuleje czytelność wskazań. Sytuację ratuje dobry, sporej wielkości i czytelny wyświetlacz head-up na przedniej szybie.

Na pochwałę zasługują za to multimedia, których ekran ma maksymalnie 10,25 cala i wysoką rozdzielczość, a także bardziej niż zadowalającą szybkość działania. Ale nie tylko to, bo BMW, wbrew obecnym trendom, pozostawiło całkiem sporo przycisków i pokręteł, przez co poszukiwanie właściwych ustawień jest znacznie ułatwione.

BMW 220d xDrive Gran Coupefot. Michał Szymaczek
BMW 220d xDrive Gran Coupe

BMW 220d xDrive Gran Coupe – świetny diesel, komfort limuzyny

Przejdźmy do napędu, bo to bardzo mocna strona tego samochodu. Testowany egzemplarz napędzany jest 2-litrowym dieslem, który generuje moc 190 KM przy 4000 obr./min i moment obrotowy 400 Nm w zakresie 1750-2500 obr./min. Pod względem kultury pracy i elastyczności, a także zdolności płynnego rozwijania mocy, ta jednostka może wyznaczać rywalom standardy. Dość powiedzieć, że na sprint do „setki” potrzeba raptem 7,3 sekundy, w czym pomaga kapitalny napęd na cztery koła xDrive oraz płynnie działająca i harmonijnie zestopniowana 8-biegowa przekładnia automatyczna, z możliwością zmiany przełożeń łopatkami przy kierownicy.

BMW 220d xDrive Gran Coupefot. Michał Szymaczek
BMW 220d xDrive Gran Coupe

Jak prowadzi się BMW 220d xDrive Gran Coupe? Aksamitnie. To dobre słowo. Bo charakterystyka napędu i zawieszenia została tu tak dobrana, żeby auto było możliwie komfortowe, jak na sedana przystało, ale przy tym dawało ową „radość z jazdy”, obecną w haśle reklamowym marki. I tak rzeczywiście jest, za co duże ukłony dla bawarskich inżynierów. Na nierównościach auto niemalże płynie, nie przenosząc do kabiny zbędnych informacji o stanie nawierzchni, mimo opon o stosunkowo niskim profilu. Z kolei w szybko pokonywanych zakrętach dużo przyjemności daje precyzyjny i bezpośredni układ kierowniczy oraz układ zawieszenia, w którym czuć geny marki, choć w tym modelu nie chodzi o wyczynową jazdę.

BMW 220d xDrive Gran Coupefot. Michał Szymaczek
BMW 220d xDrive Gran Coupe

W tym wszystkim świetnie odnajduje się silnik Diesla. Jak wspomniałem, jego parametry pozwalają na dynamiczną jazdę i elastyczność, jakiej może pozazdrościć wiele konkurencyjnych konstrukcji, a to wszystko okupione jest naprawdę przyzwoicie niskim spalaniem. W naszym teście, na dystansie ponad 700 km, średnie zużycie oleju napędowego to 7,0 l/100 km, w tym większość to podróż w trasie, drogą ekspresową, w mocno zimowych warunkach, a także około 100 km po mieście, w czasie ataku zimy. Na trasie, przy zachowaniu przepisowej prędkości 120 km/h, udało się bez problemu zejść poniżej 6 l/100 km.

BMW 220d xDrive Gran Coupefot. Michał Szymaczek
BMW 220d xDrive Gran Coupe

No dobrze, ale ile to wszystko kosztuje? Bazowy wariant z silnikiem 220d wyceniony jest na 157 tys. złotych. Ale doposażenie auta we wszystkie dobra, jakie miał nasz testowy egzemplarz, w tym pakiet M Sport ze sportowymi fotelami i wzmocnionymi hamulcami, napęd na cztery koła xDrive, genialnie brzmiące audio harman/kardon i wiele innych, podnosi cenę do okolic 220 tys. złotych.

 

Dane producenta BMW 220d xDrive Gran Coupe
Cena od 184,9 tys. zł (M Sport, xDrive)
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika turbodiesel, R4
Pojemność skokowa 1998 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
190 KM
4000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
400 Nm
1750-2500/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 8-biegowa automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 7,3 s
Prędkość maksymalna 225 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie WLTP 4,9 l/100 km
Emisja CO2 WLTP 129 g/km
NADWOZIE
4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan, długość x szerokość x wysokość 4526 x 1800 x 1420 mm, rozstaw osi 2670 mm, masa własna 1505 kg, poj. bagażnika 430 l, poj. zbiornika paliwa 50 l.

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA