BMW 3 GT: pierwszy test w Polsce, to beemka dla zuchwałych!

Gdyby pojawiła się jeszcze kilka lat temu, świat mógłby nie zrozumieć sensu jej istnienia. Ale dziś świat jest inny i BMW 3 Gran Turismo ma szansę stać się hitem. W teście wersja 320d GT.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 122 000 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Numer 28. "Trójka" Gran Turismo to dwudziesty ósmy model w ofercie BMW i przy okazji najlepszy przykład rozdrobnienia rynku na kawałki naukowo zwane niszami. Tak chce klient - więc tak klient ma.

Technicznie rzecz biorąc, „trójka” GT jest oczywiście hatchbackiem, ale wymiary auta i linie nadwozia – oraz sama idea hatchbacka serii 3, który do tej pory nie mieścił się w wyobrażeniu o BMW – są takie, że GT ląduje gdzieś między sedanem i kombi z jednej strony, a X3 z drugiej. Nadwozie jest wyższe w porównaniu z kombi (o 8 cm), ale też znacznie dłuższe (aż o 20 cm), przez co sylwetka Gran Turismo jest bardzo smukła i z bardzo długim przodem ma świetne proporcje. Charakterystycznymi elementami są lekko odsłonięte „nerki” na osłonie chłodnicy oraz szerokie tylne lampy.

Układy jezdny i napędowy pochodzą prosto od „trójki” i są zwyczajnie kuloodporne – zero wad

Wnętrze - po prostu premium

Jeśli na kogoś działa samozachwalanie BMW (dla niepoznaki zwane marketingiem), według którego w kabinie „trójki” GT jest „atmosfera jak w loży”, to pewnie właśnie tak będzie się czuł. Do nas przemawia, że wnętrze auta jest znakomicie zaprojektowane od strony stylizacyjnej – z minimalistyczną konsolą środkową, wolno stojącym ekranem, wykończeniem, które po stronie pasażera sprawia wrażenie jakby poszczególne materiały stanowiły osobne, przenikające się warstwy oraz bardzo atrakcyjną kolorystyką. Wszystko to razem pokazuje, co oznacza określenie „premium”. Z zewnątrz, dolna linia szyb niby nie przebiega nisko, a sama przeszklona przestrzeń jest dość wąska, jednak do kabiny wpada bardzo dużo światła – to również wpływa na owo ulotne coś, co określa się jako klimat wnętrza.

Typowo dla BMW, cała „konsola” to mały zestaw przełączników zgrupowanych wokół sterownika systemu iDrive na tunelu środkowym i bardzo rozbudowane menu – rozbudowane, ale jednocześnie zapewniające szybki dostęp do wszystkich funkcji.

Wyższy, dłuższy i większy

Pod względem technicznym Gran Turismo to oczywiście niemal w stu procentach „trójka”, jednak kierowca siedzi wyżej – być może właśnie z tego powodu w subiektywnym odczuciu GT jest w połowie drogi do SUV-a. W porównaniu z sedanem i kombi, Gran Turismo ma aż o 11 cm dłuższy rozstaw osi – i większość tych centymetrów przypada na miejsce w tylnej części kabiny. Nie mieliśmy pod ręką do porównania limuzyny serii 5, ale na nasze oko w „trójce” GT z tyłu jest więcej miejsca. Z nadwoziem typu hatchback idą w parze jego klasyczne zalety – duży, 520-litrowy bagażnik (o 40 l większy niż w „trójce”), którego pojemność można powiększyć do 1600 l.

Silnik 2.0 D plus 8-biegowy automat

Egzemplarz testowy był napędzany ultrapopularnym, dwulitrowym turbodieslem, rozwijającym 184 KM i maksymalny moment obrotowy 380 Nm; silnik miał do pary ośmiobiegowy automat. Ten ostatni wymaga dopłaty 9 lub 10 tys. zł (razem z droższą wersją pojawiają się łopatki przy kierownicy), ale mimo tej ceny jest absolutnie wart polecenia, nie marnuje bowiem osiągów silnika i nie podnosi jego apetytu. Pod względem dynamiki oraz zużycia paliwa Gran Turismo trzyma standard, jaki w tej klasie wyznacza klasyczna "trójka", chociaż wyższa o 140 kg masa własna hatchbacka sprawia, że przyspieszenie do setki okazuje się w jego wydaniu o 0,6 s gorsze. Silnik bardzo szybko reaguje na gaz, a dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu w większości sytuacji na drodze dysponuje przyjemnym zapasem osiągów – to kolejny argument przemawiający za automatyczną przekładnią.

Roman Popkiewicz
redaktor auto motor i sport

Naszym zdaniem:

Ciekawe, że „trójkę” Gran Turismo znacznie łatwiej zaakceptować niż większą „piątkę” GT. Naszym zdaniem to wcale nie dlatego, że ta druga od kilku lat „przeciera szlak” i „ma trudniej, bo jest inna”. Nie – to raczej dowód na to, w jak wielkim stopniu wszyscy oceniamy samochody oczami. Seria 3 GT po prostu ma coś, czego nie ma (a w każdym razie nie ma w takim stopniu) „piątka” GT – chodzi zwyczajnie o urodę.

Średnie zużycie paliwa wyniosło podczas testu 6,9 l/100 km (o 0,2 litra więcej niż w wypadku limuzyny serii 3) i jak na auto tej wielkości i o tych osiągach – ten wynik zasługuje na 10 punktów na 10. W jeździe miejskiej BMW 3 GT robi wszystko, by zmniejszyć spalanie – system start/ stop wkracza do akcji niemal natychmiast po rozpoczęciu jazdy, a tryb Eco Pro, który spowalnia reakcje silnika – przez co do jazdy w trasie niekoniecznie byśmy go polecali – w miejskich korkach jest jak najbardziej na miejscu i pozwala zmniejszyć zużycie paliwa o kolejnych kilka działek; poziom 8,5 l/100 km jest jak najbardziej realny.

Z charakteru spokojniejszy

Na drodze charakter GT jest nieco złagodzony, w typie spokojnej limuzyny. Podobnie jak wersja czterodrzwiowa, „trójka” GT jest niesamowicie stabilna, a jej układ jezdny znakomicie dba o to, by każde koło w każdej chwili miało jak najlepszy kontakt z nawierzchnią. Właściwości jezdne są jednak nieco „zrelaksowane” – na zasadzie „dobrze się oprzyj i ciesz jazdą” zamiast „złap kierownicę i czuj każdy szczegół zachowania auta.” Komfort resorowania jest bardzo dobry, chociaż chwilami tłumienie nierówności potrafi być sztywne – wtedy można się zorientować, że właściwości jezdne mają tu silny priorytet. Natomiast zestrojenie układu jezdnego czyni z hatchbacka BMW znakomitego długodystansowca.

Ekran head-up i sportowe fotele

GT nie jest niestety tanie – w porównaniu z klasyczną „trójką” kosztuje o 15 tys. zł więcej (i o 4 tys. zł mniej niż X3). Ceny startują z poziomu 152 tys. zł za 320i GT i 163 tys. zł za 320d GT i jak pokazuje przykład egzemplarza testowego, który kosztował okrągłe 260 tys. zł, górnej granicy właściwie nie ma. Z listy dodatków najbardziej przemawiają do nas tzw. sportowe fotele (2400 zł), pełny system iDrive (10 tys. zł) i wyświetlacz head-up (4300 zł, znakomity do systemu nawigacji), a z rzeczy „pięknościowych” – 19-calowe obręcze kół z ogumieniem mieszanym (opony 225/45 z przodu i 255/40 z tyłu). Pod wieloma względami GT jest modelem bardziej dla BMW nietypowym niż SUV-y. Auto jest bardzo atrakcyjne wizualnie – i to nie przez swoją „inność”, a raczej dlatego, że jest zgrabne i proporcjonalne, po prostu. Taka „trójka” dla odważniejszych.

Dane techniczne

Data publikacji 08/2013
Silnik Rodzaj: turbodiesel, R4 Umieszczenie: wzdłużnie z przodu Rozrząd: dohc, 4 zawory na cylinder
Moc kW (KM) 184
Przy obrotach (/min) 4000
Pojemność skokowa [cm3] 1995
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 380
Przy obrotach (/min) 1750-2750
Maksymalne obroty (obr/min) 4800
Rodzaj paliwa ON
Przeniesienie napędu Na tylne koła
Skrzynia biegów 8-biegowa automatyczna
Wielkość przełożeń 4,17/3,14/2,11/1,67/1,29/1,00/0,84/0,67:1
Bieg wsteczny 3,30:1
Przełożenie przekł. głównej 2,81:1
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback
Układ jezdny Zawieszenie przednie: kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne, stabilizator Zawieszenie tylne: układ wielowahaczowy, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator Układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektromechaniczne, 2,75 obrotu kierownicą
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane, średnica b.d.
Hamulce z tyłu tarczowe wentylowane, średnica b.d.
Układy wspomagające ABS, DSC
Rozmiar kół i opon Continental SportContact 5, 225/50 R18 8 J x 18
Koło zapasowe brak (opony typu run-flat)
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,28
Powierzchnia czołowa [m2] 2,31
Dł/szer/wys [mm] 4824/1828/1508 mm
Rozstaw osi [mm] 2920
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1541/1586
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,6/11,4
Poj. zbiornika paliwa [l] 57
Masa własna [kg] 1691
Dopuszczalne obciążenie [kg] 454
Poj. bagażnika [l] 520/1600
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (w mieście) [l/km] 5,9
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) [l/km] 4,4
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) [l/km] 4,9
Norma emisji spalin Euro 6
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 1899
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,89/0,63
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1110/1580
Gwarancja podzespoły (lata) 2
Gwarancja lakier (lata) 3
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Cena modelu testowanego (zł) 260 496
Wyposażenie wersji testowanej Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, boczne oraz kurtyny, układy ABS i DSC, klimatyzacja automat., radioodtwarzacz CD/MP3 (z gniazdem AUX), kierownica wielofunkcyjna, komputer pokładowy, system start/stop, system odzysku energii hamowania, samoczynnie uruchamiany tylny spoiler, obręcze z lekkich stopów 17’’.
0-30 km/h (s) 1,3
0-50 km/h (s) 2,7
0-80 km/h (s) 5,6
0-100 km/h (s) 8,3
0-120 km/h (s) 11,7
0-130 km/h (s) 13,8
0-160 km/h (s) 21,9
0-180 km/h (s) 29,7
400 m (km/h)/(s) 15,9
Prędkość maksymalna (km/h) 226
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 5,0
Maksymalne (l/100 km) 8,8
średnie podczas testu (l/100 km) 6,9
zasięg (km) 826
Poziom hałasu w trybie pracy D przy 80 km/h 66
Poziom hałasu w trybie pracy D przy 100 km/h 67
Poziom hałasu w trybie pracy D przy 130 km/h 70
Maksymalny przy kickdownie 72
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 78
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 98
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 127
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 160 km/h 156
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 37,1
Wyposażenie dodatkowe System nawigacji GPS 10 438 zł Tzw. sportowe fotele 2402 zł Wyświetlacz head-up 4280 zł Automatyczna przekładnia 9389 zł Automat. przekładnia, wersja sportowa z łopatkami przy kierownicy 10 263 zł Reflektory biksenonowe 4280 zł Panoramiczny dach 6551 zł System ostrzeg. o zmianie pasa ruchu 2447 zł Pakiet Advanced Parking kamery cofania i boczne, samościemniające lusterka, czujniki park. przód/tył 9406 zł Skórzana tapicerka 7948 zł Obręcze z lekkich stopów 18’’/19’’ 3712/4149 zł Lakier metalizowany 3668 zł

PODSUMOWANIE

BMW Seria 3 - 320d Gran Turismo

Ocena:
4.5
(, )
Korzysta ze znakomitej techniki najlepszego modelu w klasie, jest duża, ma bardzo przestronną kabinę i znakomite układy jezdny oraz napędowy. Świetnie wpisuje się w miejsce między „trójką” kombi a X3. Jeśli na to miejsce zerkali klienci, seria 3 GT ma wszystkie odpowiedzi na ich pytania. Nie jest jednak tania, a dobrze wyposażona – wręcz droga.
Nadwozie
atrakcyjna stylizacja
bardzo wysoka jakość wykonania
bardzo dobry dostęp do wnętrza
ograniczona widoczność do tyłu podczas cofania
Napęd
bardzo dynamiczny silnik
znakomity automat
bardzo dobre osiągi
znakomity system start/stop
przy większym obciążeniu wyraźny hałas silnika
Bezpieczeństwo
bardzo dobre hamulce
świetnie zestrojony ukł. ESP
Komfort
bardzo wygodne fotele
świetny układ klimatyzacji
dobry komfort resorowania
znakomity system informacji, nawigacji i rozrywki
Właściwości jezdne
znakomite właściwości jezdne
bardzo wysoka stabilność
bardzo precyzyjny układ kierowniczy
Eksploatacja
niskie zużycie paliwa
ługie okresy między przeglądami
wysokie ceny dodatków (w wypadku niektórych bardzo wysokie)
tylko 2 lata gwarancji na podzespoły

amis

Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA