Pod maską BMW 330e pracują w tandemie dwa silniki – spalinowy (184 KM) i elektryczny (88 KM). Ten drugi, chociaż słabszy, zapewnia spory zastrzyk siły napędowej i to już od chwili startu. Łączna moc zespołu napędowego to 252 KM i 420 Nm, a to gwarantuje nie byle jakie osiągi – pierwsze 100 km/h 330e osiąga już po 6,1 s!
Hybrydowa „trójka” jest zatem BMW z krwi i kości, ale ekologię traktuje bardzo serio. Średnie zużycie paliwa (przez pierwsze 100 km) to zaledwie 1,9 l. Dlaczego przez pierwsze? Bo po wyjęciu wtyczki z gniazdka elektrycznego auto potrafi przejechać na elektronach 40 km, rozpędzając się maksymalnie do 120 km/h. Akumulatory schowane pod podłogą bagażnika nie pozwalają na większe przebiegi, bo są po prostu za małe.
Gdyby były większe, auto stałoby się cięższe, no i droższe. Ucierpiałaby na tym funkcjonalność, bo bagażnik bardziej by się skurczył (już teraz jest mniejszy o 25%). Niepotrzebnie wzrósłby też czas ładowania akumulatorów – teraz trwa to 2 godziny i 12 minut. Gorsze byłyby też właściwości jezdne, które zależą m.in. od rozkładu masy (tu wynosi ona 49:51%).
![]() |
![]() |
To polubisz | Tego nie |
KLIMATYZACJA POSTOJOWA Kiedy auto ładuje się z gniazdka, można zaprogramować temperaturę w jego wnętrzu – latem je schłodzić, a zimą schłodzić. |
NIEWIELKI BAGAŻNIK Jego pojemność to zaledwie 370 l (110 l mniej niż w zwykłym BMW 3). Wszystkiemu winne są akumulatory. |
Jazda 330e to prawdziwa przyjemność, głównie za sprawą błyskawicznej reakcji auta na gaz. Z punktu widzenia kierowcy zmieniło się niewiele – momenty przełączania się pomiędzy silnikami spalinowym i elektrycznym są nie do wyczucia, a dynamika jazdy jest rewelacyjna.
Kierowca może wybrać jeden z trzech trybów jazdy. Max eDrive oznacza poruszanie się wyłącznie na prądzie. W trybie Save Battery akumulator można doładować do 50% podczas jazdy albo przechować zmagazynowaną energię na później. W trybie Auto eDrive komputer sam decyduje o tym, kiedy i z którego silnika ma korzystać. Trzeba przyznać, że ekologii w stylu BMW 330e nie sposób nie polubić.
Dane producenta | BMW 330e |
Cena | od 174 000 zł |
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Rodzaj silnika | benz., R4 turbo, 2.0 + elektr. AC |
Pojemność skokowa | 1998 cm3 |
Moc maks. zespołu hybrydowego | 252 KM |
Maksymalny moment obr. | 420 Nm |
Rodzaj napędu | na tylne koła; 8-biegowa przekł. autom. |
OSIĄGI | |
0–100 km/h | 6,1 s |
Prędkość maksymalna | 225 km/h |
ZUŻYCIE PALIWA | |
Średnie | 1,9 l/100 km |
Emisja CO2 | 44 g/km |
NADWOZIE | |
4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan, długość x szerokość x wysokość 4633 x 1811 x 1429 mm, rozstaw osi 2810 mm, masa własna 1735 kg, ładowność 535 kg, pojemność bagażnika 370 l, pojemność zbiornika paliwa 41 l. |
Warto wiedzieć
Michał Hutyra redaktor "auto motor i sport"
W ciągu najbliższych lat każdy model BMW będzie oferowany w wersji hybrydowej plug-in. Debiut trochę spóźniony, ale przykład „trójki” pokazuje, że BMW potrafiło połączyć znakomite osiągi z oszczędnością paliwa.