Nie wszyscy marzą o tym, aby pokazywać się za kółkiem coraz bardziej pretensjonalnych SUV-ów czy wielkich limuzyn. W świecie BMW i jedne, i drugie mają zaszczepiony gen sportowca, który sam w sobie nie jest zły, ale nie każdemu do szczęścia potrzebny. Z myślą o takich osobach stworzono "piątkę" GT, czyli samochód do "grande" podróżowania w "grande" warunkach.
Nowy model powstał na bazie największej, klasycznej limuzyny BMW - serii 7 - i wykorzystuje wiele jej podzespołów. 5 GT rozstaw osi ma identyczny jak w serii 7 (imponujące 3,07 m), jest o 1 cm węższe (równie imponujące 1,9 m), o 7 cm krótsze, ale o 8 cm wyższe i nie wygląda klasycznie. W jego sylwetce wszystkiego jest po trochu - długa maska i łagodnie opadający dach jak w coupé, podwyższone nadwozie jak w SUV-ie, pokrywa bagażnika otwierana razem z szybą jak w kombi lub bez szyby. To drugie rozwiązanie, które niepotrzebnie komplikuje i podraża konstrukcję, służy chyba tylko temu, żeby właściciel mógł od czasu do czasu zaimponować znajomym, że ma samochód w stylu sportowego coupé, chociaż czterodrzwiowy.
BMW 5 GT 530d
BMW 5 GT 530d | |
---|---|
Cena | 263 000 zł |
Konkurenci | Audi A6 Avant, Mercedes R |
Silnik | turbodiesel, R6, 3.0 |
Moc/przy obrotach | 245 KM/4000 obr/min |
0-100 km/h | 6,9 s |
Prędkość maksymalna | 240 km/h |
Zużycie paliwa | 6,5 l/100 km |
Emisja CO2 | 173 g/km |
Silnik | pojemność 2993 cm3, 540 Nm w przedziale od 1750 obr/min do 3000 obr/min, skrzynia biegów 8A, napęd na tylne koła. |
Układ jezdny | z przodu podwójne wahacze poprzeczne,kolumny resorujące, stabilizator; z tyłu oś wielowahaczowa z pneumatycznym resorowaniem, stabilizator. |
Nadwozie | 5-miejsc., 5-drzw. hatchback, dług. x szer. x wys. 4998 x 1901 x 1559 mm, rozstaw osi 3070 mm, masa własna 2035 kg, poj. bagażnika 440/1700 l. |
Dane fabryczne |
Na platformie "siódemki" konstruktorzy BMW zbudowali samochód, który góruje nad nią możliwościami aranżacji i przestronnością wnętrza, ale przegrywa pojemnością bagażnika (440 zamiast 500 litrów) - można ją za to powiększyć do 1700 l, wykorzystując składaną i dzieloną w proporcjach 40:20:40 tylną kanapę. Taki podział sugeruje, że wielkim GT pięć osób może podróżować tylko w akcie desperacji. Cztery jadą za to w królewskich warunkach. Niezależnie regulowane zewnętrzne fotele tylnej kanapy można przesuwać, zwiększając tym samym kąt między siedziskiem a oparciem tak, aby podróżowało się w pozycji bardziej zrelaksowanej.
Relaks a nie sportowe doznania mają też zapewniać właściwości jezdne BMW serii 5 GT. Do momentu kiedy kierowca nie obudzi w aucie bestii - wyostrzając działanie wszystkiego, co da się regulować - podwójne wahacze z przodu z klasycznymi kolumnami resorującymi oraz wielowahaczowa oś tylna z pneumatycznym resorowaniem zapewniają bardzo dobre filtrowanie nierówności.
Na osiągi, za które w testowanym egzemplarzu odpowiadał 245-konny diesel, grymasić nie ma co. Do 100 km/h samochód o masie własnej ponad dwóch ton, przyspiesza w 6,9 s i z łatwością rozpędza się do 240 km/h. Podczas ekonomicznej jazdy na trasie zadowala się mniej niż 7 l oleju napędowego na 100 km, co powinno wystarczyć na pokonanie 1000 km bez tankowania. Nie dość, że nietypowa "5" to prawdziwe Gran Turismo, to jeszcze Gran Cruiser. tego o blisko 60 tys. zł tańsze BMW 730d.
Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Mariusz Barwiński