Chyba na żadnej z premier BMW w ostatnich dziesięciu latach, z modelami M włącznie, nie widziałem takiego poczucia pewności siebie. BMW jest za każdym razem przekonane, że oto prezentuje najlepszy samochód świata, ale tym razem jest przekonane bardziej. Można odnieść wrażenie, że przednia szyba nowej "piątki" nie jest wykonana ze szkła i kleju, silnik nie jest z aluminium, żeliwa i magnezu, zderzaki nie są plastikowe, elektronika nie ma krzemu i miedzi, ekran systemu iDrive nie składa się z pikseli, bieżnik opon z gumy, końcówki wydechu nie są pokryte chromem, a lakier to nie są zwyczajne związki chemiczne. Tym razem wszystko jest wykonane z pierwiastka sukcesu.
Chcielibyśmy jakoś wetknąć szpilę BMW za stylizację nadwozia, ale nie bardzo jest jak. Na zdjęciach najnowsza "piątka" może i wygląda jak nadmuchana "trójka" z twarzy przypominająca "siódemkę", na pewno ma mdłą kabinę jak z "siódemki", a już bardzo na pewno jest o kilka rzędów wielkości mniej spektakularna od poprzedniej "piątki". Jest taka, jakbyśmy ją już gdzieś widzieli. Ale na żywym powietrzu, w żywym świetle wygląda znakomicie.
Przód jest niemal idealnie pionowy - na tyle rekini, na ile to pewnie dzisiaj możliwe - z szeroką osłoną chłodnicy wysuniętą do przodu. Anachroniczne, żółtawo zabarwione podświetlenie "anielskich oczu" BMW zostało zgaszone, a w nowej "piątce" zapalają się one nowoczesnym, białym światłem. Nadwozie jest o 6 cm dłuższe, 4 mm niższe i ma fantastyczne proporcje - bardzo długi przód, bardzo krótki przedni zwis i kabinę przesuniętą do tyłu jeszcze bardziej niż w poprzednim modelu. Przez cały bok biegnie ostra krawędź, która im bliżej tyłu, tym grubszy daje cień, sam tył sprawia wrażenie poszerzonego, z masywnym zderzakiem i tylnymi lampami na powrót w kształcie litery L.
BMW 535i
BMW 535i | |
---|---|
Cena | 243 145 zł |
Konkurenci | Audi A6, Mercedes E |
Silnik | benzynowy, R6, 3.0 turbo |
Moc/przy obrotach | 306 KM/5800 obr/min |
0–100 km/h | 6,1 s |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Zużycie paliwa | 8,4 l/100 km |
Emisja CO2 | 195 g/km |
Silnik | pojemność 2979 cm3, maksymalny moment obrotowy 400 Nm przy 1200–5000 obr/min, skrzynia biegów 8A, napęd na tylne koła. |
Nadwozie | 4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan, długość x szerokość x wysokość 4899 x 1860 x 1464mm, rozstaw osi 2968 mm, masa własna 1790 kg, pojemność bagażnika 520 l, pojemność zbiornika paliwa 70 l. |
dane producenta |
Najwyraźniej, chociaż BMW za nic nie chce tego przyznać, wnętrza limuzyn serii 7 i 5 poprzedniej generacji nie przypadły światu do gustu, bo nowa "piątka" to kolejny model, którego kabina to jeden wielki powrót do przeszłości. Wykonanie, jakość i ergonomia są tip-top, konsola jest wychylona w kierunku kierowcy, jak podaje BMW, dokładnie o 6,5 stopnia (całe szczęście, bo 6 byłoby nieco za mało, a 7 - zdecydowanie za dużo), tablica przyrządów wykorzystuje sprytnie zaprojektowany wielofunkcyjny ekran, ale całość wygląda jak z "trójki" poprzedniej generacji, tyle że z grubszą listwą ozdobną i z wielkim ekranem. Najwyraźniej świat jest bardziej konserwatywny niż BMW (i nam również) się wydawało.
Pod względem wyglądu, dotyku, efektów dźwiękowych i zapachu kabina ma słowo komfort wymalowane dookoła i podkreślone szlaczkiem. Fotele (wersja komfortowa, dopłata 10 tys. zł) są doskonałe, pozycja za kierownicą i widoczność jak wyżej. Z przodu jest więcej niż sporo miejsca, a efekty zwiększonego aż o 8 cm rozstawu osi dają się odczuć natychmiast po zajęciu miejsca z tyłu. Dwie osoby posiedzą tu teraz rzeczywiście bardzo wygodnie, na dłuższej trasie rejestrując jedynie zmieniające się za oknami krajobrazy. Nie jest to poziom Skody Superb, ale pod względem ilości miejsca i tak jest całkiem nieźle.
Świetna jest najnowsza wersja systemu iDrive, ze znakomicie zaplanowaną strukturą menu i bardzo intuicyjną obsługą. Pomimo iż menu składa się z wielu pionów, pięter, korytarzy i warstw, skakanie między nimi odbywasię błyskawicznie. Zależnie od wersji, system ma ekran o przekątnej 7 lub 10,2 cala, a jeden z lepszych efektów to ten, że w trybie nawigacji mapy wyglądają jak obrazy z Google Earth. Ulepszony jest nawet taki szczegół jak feedback wielofunkcyjnego kontrolera.