REKLAMA

BMW 540d xDrive: Z ligi mistrzów - TEST

BMW 5 z najmocniejszym, 3-litrowym dieslem jest jak Bayern Monachium z zeszłego sezonu – nie wykazuje słabych stron i w każdej kategorii zgarnia wszystko, co jest do zgarnięcia.

BMW 5 Fot. Jacek Hanusz
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 159 000 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Porównanie do piłki nożnej jest na miejscu, bo przecież i Bayern, i BMW pochodzą z tego samego miasta. Seria 5 to model, który niedawno przeszedł lifting polegający na kosmetyce nadwozia. Wygładzono niektóre powierzchnie, powiększono „nerki”, które mają teraz jednoczęściowe obramowanie, zmieniono stylizację reflektorów i tylnych lamp. Jeśli musielibyśmy użyć jednego słowa do opisu tak odświeżonej „piątki”, zdecydowalibyśmy się na określenie „elegancka”. W kabinie zaktualizowano wszystko, co można było zaktualizować, dołożono kilka ciekawych aplikacji i nowe systemy bezpieczeństwa. Jest wśród nich m.in. układ kierujący auto do krawędzi pasa ruchu, co pomaga utworzyć korytarz ratunkowy na zakorkowanej autostradzie. Wprowadzono także cyfrowe zegary, niestety o wiele mniej czytelne od tych w modelu sprzed face liftingu. Mimo to pod względem intuicyjności i łatwości obsługi „piątka” wciąż prezentuje mistrzowski poziom. Warto również odnotować, że od teraz jej system multimedialny dogaduje się ze smartfonami, które mówią językiem Android.

REKLAMA
BMW 5Fot. Jacek Hanusz
We wnętrzu zaktualizowano m.in. system nawigacji, pojawiły się też cyfrowe zegary znane z innych modeli
BMW 5Fot. Jacek Hanusz
Nowość – wśród aplikacji znalazł się rejestrator jazdy. Obraz nagrywa kilka kamer – przednia oraz te w lusterkach bocznych

 

REKLAMA

REKLAMA

BMW 540d xDrive - 48 voltów

Prawdopodobnie najważniejszą informacją z dziedziny technologii jest ta, że wszystkie „piątki” z silnikami cztero- i sześciocylindrowymi są wyposażone w 48-woltową instalację. To z jednej strony sprawia, że zużycie paliwa jest niższe, a z drugiej daje lekkiego, elektrycznego „kopa” w postaci 11 KM wytwarzanych przez alternator. W czasie toczenia się auta silnik wyłącza się już przy prędkości kilkunastu km/h i w razie potrzeby bardzo płynnie ponownie się uruchamia. Jednak nawet bez tych sztuczek 3-litrowy diesel nie byłby paliwożerny. Szybka jazda autostradą kończy się zużyciem do 9 l/100 km, natomiast na zwykłych drogach trudno spalić więcej niż 7 l/100 km. W parze ze świetną ekonomią idzie dynamika, którą zapewnia 700 Nm momentu obrotowego. W codziennej jeździe wygląda to tak, że wskazówka obrotomierza nie przekracza 2000 obr/min, bo zapas siły napędowej już przy niskich obrotach pozwala bezstresowo przyspieszać, a nawet wyprzedzać. Tradycyjnie diesle BMW nie mają nic przeciwko pracy na wyższych obrotach, ale w praktyce rzadko się z nich korzysta. Układ jezdny „piątki” nie idzie na żaden kompromis, a mimo to gwarantuje odpowiednią ostrość przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu komfortu. Po prostu – liga mistrzów.

BMW 5Fot. Jacek Hanusz
„Nerki” w odświeżonej Serii 5 są szersze i wyższe, a światła do jazdy dziennej mają wzór litery „L”
BMW 5Fot. Jacek Hanusz
20-calowe obręcze kół są częścią pakietu M za... 65 tys. zł. Mają zbawienny dla komfortu profil 40

 

Dane producenta BMW 540D xDRIVE
Cena 304 700 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika turbodiesel, R6
Pojemność skokowa 2993 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
340 KM
4400/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
700 Nm
1750-2250/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 8-biegowa przekładnia automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 4,6 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 6,1 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
160 g/km
NADWOZIE

4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan, długość x szerokość x wysokość 4963 x 1868 x 1497 mm, rozstaw osi 2975 mm, masa własna 1925 kg, poj. bagażnika 530 l, poj. zbiornika paliwa 66 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA