BMW 7 – 7. Niebo?

Dynamika i komfort. Jaki jest przepis na luksusową limuzynę o sportowym zacięciu? Od dawna zna go BMW, a w nowej "siódemce" jeszcze go wzbogaciło mnóstwem nowych wynalazków technicznych.

BMW 7
Nowa "siódemka" idealnie zaświadcza o statusie swojego właściciela.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 420 900 PLN
Dostępne nadwozia: sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Nowa "siódemka" wjedzie na rynek jeszcze tej jesieni - jej sprzedaż rozpocznie się w listopadzie. Będzie dziedziczyć wszystkie geny rodziny luksusowych BMW, z genem zamiłowania do sportowej jazdy na czele, ale nie pozostanie głucha na budzące tyle emocji sprawy ekologii. Z nią właśnie potężne luksusowe limuzyny są szczególnie na bakier. Żeby uspokoić sumienie własne i miłośników przyrody, już za rok od premiery na wystawie samochodowej we Frankfurcie, w 2009 roku BMW wprowadzi "siódemkę" z napędem hybrydowym, łączącym jednostkę benzynową z silnikiem elektrycznym.

Jednak luksusowy liniowiec BMW nawet w czasach galopujących cen paliwa pozwala sobie na pewne rozpasanie - w ofercie pozostanie silnik dwunastocylindrowy. Ten wysublimowany produkt niemieckiej sztuki inżynierskiej będzie oferowany najpóźniej w 2010 roku, głównie z myślą o rynkach azjatyckich i rosyjskim.

Poza tym nowa "siódemka" kieruje się raczej rozsądkiem - auto, które urosło o trzy centymetry na długość, jest lżejsze o 55 kilogramów. Wprawdzie przy łącznej masie 1860 kg (wersja 740i) to jakby z wieloryba ściągnąć porcje tłuszczu w nadziei, że stanie się zgrabną drobinką, ale po trwającym wiele dziesiątków lat przyroście wagi wskazuje wreszcie na właściwy kierunek. W ramach kuracji odchudzającej, dach, drzwi, przednią maskę, błotniki wykonano z aluminium, podobnie jak liczne elementy układu jezdnego. Zawieszenie jest zresztą zupełnie nowe, z przodu zastosowano podwójne wahacze poprzeczne, z tyłu oś zintegrowaną wielowahaczową. Wersje przedłużone (o 14 centymetrów) - 740 Li oraz 750 Li - otrzymają w wyposażeniu seryjnym pneumatyczne resorowanie tylnej osi.

Dla lubiących sportową jazdę przewidziano Dynamic Damping Control. Tutaj amortyzatory dostosowują się zarówno do rodzaju nawierzchni, jak i do stylu jazdy kierowcy. Za pomocą przycisków na konsoli środkowej można dodatkowo wybrać spośród programów Comfort, Normal i Sport, które wpływają na moment zmiany biegów, reakcje na dodawanie gazu oraz siłę wspomagania układu kierowniczego. Dzięki tym pakietom nowa "siódemka" ma być "najżywszym autem w swojej klasie" - jak twierdzi szef projektu, Klaus Draeger.

Podczas manewrowania potężną limuzyną (5072 mm długości w wersji zwykłej i 5212 mm w wydłużonej) oraz przy prędkości do około 60 km/h koła tylne skręcają w kierunku przeciwnym do tego, w jakim poruszają się koła przednie, co znacznie poprawia zwrotność nowej "siódemki". Z kolei przy dużych prędkościach tylne koła skręcają tak samo jak przednie, co zwiększa stabilność samochodu np. podczas wyprzedzania na autostradzie, ponieważ system lepiej niweluje różnice pomiędzy wielkością sił bocznych działających na przednią i tylną oś.

Działanie wszystkich systemów wpływających na stabilność samochodu podczas jazdy jest koordynowane przez system ICM (Chassis Management, czyli zintegrowany system zarządzania zawieszeniem), po to by jak najlepiej dopasować zachowanie auta do aktualnej sytuacji na drodze i do życzeń kierowcy. Jak to działa mogliśmy się przekonać podczas jazdy prototypowym 750Li, który jest niemal identyczny z wersją seryjną nowego BMW. W wersji "Comfort" auto dostojnie połyka wszelkie nierówności, ani na chwilę nie kołysząc ponad miarę nadwoziem. Każde dotknięcie przycisku kontroli dynamiki jazdy w kierunku ustawienia "sport" sprawia, że zawieszenie staje się sztywniejsze, a samochód bardziej zwrotny. Dwutonowe BMW z podziwu godną łatwością i precyzją przejeżdża slalom, udowadniając, że jest nieodrodnym synem familii BMW.

Nawiązanie do tradycji widać także we wnętrzu. Konsola środkowa jest o dziewięć stopni odchylona w stronę kierowcy, po to by "czuł się bezpiecznie w otaczającej go przestrzeni" - wyjaśnia szef designerów "siódemki", Karim Habib. Widoczne szwy, listwy ze szlachetnych gatunków drewna, pokrycie tablicy przyrządów czy podwójnie obramowane nawiewy powietrza mają dowodzić dbałości o detale. To samo dotyczy nowego systemu i-Drive, który teraz został zaopatrzony w cztery przyciski wyboru najczęściej używanych funkcji menu.

Zmiany zaszły także w palecie jednostek napędowych - strategia downsizingu odcisnęła tu swoje piętno. Na przykład model 740i nie ma już pod maską silnika V8, lecz rzędowego szcześciocylindrowca o pojemności skokowej trzech litrów, który dzięki podwójnemu turbodoładowaniu i bezpośredniemu wtryskowi paliwa osiąga moc 326 KM. Następne w ofercie jest BMW 750i, teraz napędzane 4,4-litrowym V8, który ma do dyspozycji 407 KM. Zupełnie nowy jest sześciocylindrowy diesel w 730d, osiągający moc 245 KM oraz moment obrotowy 540 Nm.

DANE TECHNICZNE BMW 750 Li

DANE TECHNICZNE BMW 750 Li

Cenajeszcze nie ustalona
KonkurenciMercedes S, Audi A8
Silnikbenzynowy, V8, 4.4
Moc/przy obrotach407 KM/6400 obr/min
0-100 km/h5,3 s
Prędkość maksymalna250 km/h
Zużycie paliwa11,4 l/100 km
Emisja CO2266 g/km
Silnikpoj. 4395 cm3; 600 Nm przy 1750-4500 obr/min; skrzynia biegów 6A, napęd na tylne koła.
Nadwozie4-drzw., 5-m. sedan, dł. x szer. x wys. 5212 x 1902 x 1479 mm, rozstaw osi 3210 mm, masa własna 2055 kg, pojemność bagażnika 500 l.
dane producenta, dot. wersji wydłużonej

Przeniesienie napędu w pierwszych sprzedawanych egzemplarzach nadal będzie następować za pośrednictwem dobrze znanej sześciostopniowej przekładni automatycznej produkcji ZF, w 2009 roku pojawi się wersja o ośmiu przełożeniach. Co powinno ucieszyć większość kierowców BMW 7 - dźwignia trybu pracy skrzyni biegów nie będzie się znajdować przy kierownicy, lecz powróci na konsolę środkową.

Podobnie jak u poprzednika, także nowe wydanie "siódemki" będzie nafaszerowane najnowszą elektroniką. Regulacja prędkości z funkcją stop-and-go, system ostrzegający wibracjami kierownicy o zmianie pasa ruchu wraz ze wskaźnikiem ograniczenia prędkości, wyświetlacz head-up, asystent świateł drogowych, kamera włączająca się na biegu wstecznym, dwie kamery w przednim zderzaku, monitorujące ruch na drodze oraz noktowizor drugiej generacji to tylko najważniejsi z elektronicznych pomocników.

W postaci Night Vision System, jako pierwszy producent na świecie BMW prezentuje urządzenie, które dzięki kamerze reagującej na promieniowanie cieplne potrafi rozpoznać, że na jezdni znajdują się piesi. Jeżeli system stwierdzi zagrożenie wypadkiem, kierowca zostanie ostrzeżony - w modelach z displayem head-up także przez wyświetlenie znaku ostrzegającego na przedniej szybie. Poza tym auto będzie seryjnie wyposażone w reflektory biksenonowe, z kolei reflektory skrętne oraz regulowany rozdział światła będą dostępne za dopłatą.

Nowe światło BMW rzuca także na design. Najnowsza "siódemka" odeszła bardzo daleko od wielce kontrowersyjnej linii poprzednika. Jej klasyczna elegancja mogłaby pochodzić od Armaniego - ale jest rodem ze studiów projektowych BMW.

Tekst: Birgit Priemer, Hermann-Josef Stappen

Zobacz także:
REKLAMA