Nie ma kierowcy, który nie chciałby zasiąść za kierownicą samochodu z silnikiem V8 o mocy 450 KM, zapewniającego osiągi na poziomie tych, jakie uzyskują dobre auta sportowe - z przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w 4,8 s. Problem w tym, że ten sam samochód zapewnia rzadko spotykane przestrzeń i wygody na tylnej kanapie. Podchodząc do najbardziej reprezentacyjnego modelu BMW w przedłużonej wersji - 750Li - zawahamy się, czy łapać za klamkę przednich czy tylnych drzwi.
Flagowy okręt BMW właśnie przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy rzut oka zmienił się minimalnie - tylko znawcy BMW dostrzegą, że w przednich światłach świecą wyłącznie diody LED, lusterkom zewnętrznym dołożono kierunkowskazy, a w charakterystycznym podwójnym wlocie powietrza do chłodnicy jest 9 listew zamiast 12. Znacznie więcej "wydarzyło" się pod blachą i we wnętrzu.
Kurację odmładzającą przeszły jednostki napędowe, które dysponują lepszą charakterystyką i jednocześnie odznaczają się o 25% mniejszym apetytem na paliwo. Do mniejszego zużycia benzyny przyczynia się również 8-stopniowa przekładnia automatyczna, seryjna w połączeniu ze wszystkimi silnikami. Benzynowe jednostki napędowe (R6, V8 i V12) oferowane na polskim rynku do BMW serii 7 korzystają z dobrodziejstw systemu BMW TwinPower Turbo i z bezpośredniego wtrysku paliwa drugiej generacji. W efekcie już najmniejszy, 3-litrowy silnik dysponuje momentem obrotowym o wartości aż 450 Nm w przedziale od 1300 do 4500 obr/min. Wysokoprężne jednostki napędowe - ukrywające się pod symbolami 730d, 740d i 750d - to w rzeczywistości jeden 3-litrowy, 6-cylindrowy silnik rzędowy, osiągający moc, odpowiednio, 258 KM, 313 KM i aż 381 KM. Różnice w mocy biorą się z liczby zastosowanych turbosprężarek (odpowiednio - jedna, dwie, trzy) i z maksymalnego ciśnienia wtrysku (odpowiednio - 1800, 2000, 2200 barów).
We wnętrzu odnowionej "siódemki" wzrok przyciąga zestaw wskaźników z wirtualnymi zegarami, wyświetlanymi na ekranie o przekątnej 10,25 cala. Kierowca ma możliwość wyboru jednego z trzech schematów kolorystyczno-informacyjnych - klasyczne zegary BMW (ze wskazówkami, oczywiście, wyświetlanymi), zegary w stylu M Power (czerwone podświetlenie, cyfrowa informacja o prędkości i wybranym przełożeniu) i zegary systemu ECO PRO, który pomaga kierowcy wycisnąć z układu napędowego jak największą efektywność. Wyświetlacz na szczycie konsoli środkowej, wysokiej rozdzielczości i z grafiką 3D, ułatwia korzystanie z ogromnie rozbudowanego menu. Podczas jazdy większość funkcji menu powinna być niedostępna, bo kierowca ma zbyt wiele okazji do utraty koncentracji, operując pokrętłem na tunelu środkowym i wpatrując się w ekran.
DANE TECHNICZNE
DANE TECHNICZNE | |
---|---|
Cena | 443 900 zł |
Konkurenci | Audi A8, Mercedes klasy S |
Silnik | benzynowy, V8, 4.4 twinturbo |
Moc/przy obrotach | 450 KM/5500 obr/min |
0-100 km/h | 4,8 s |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Zużycie paliwa | 8,6 l/100 km |
Emisja CO2 | 199 g/km |
Silnik | poj. skokowa 4395 cm3, maksymalny moment obrotowy 650 Nm w przedziale 2000-4500 obr/min, |
skrzynia biegów 8A, napęd na tylne koła. | |
Nadwozie | 4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan, długość x szer. x wys. 5219 x 1902 x 1481 mm, rozstaw osi 3210 mm, masa własna 1960 kg, pojemność bagażnika 500 l, pojemność zbiornika paliwa 80 l. |
Co innego, gdy zajmuje się jeden z dwóch wygodnych, indywidualnie sterowanych foteli z tyłu (opcja). Wtedy nowy system rozrywki dla pasażerów - z jego 9,2-calowymi tabletami (opcja), zamontowanymi na oparciach przednich foteli - zapewnia kontakt ze światem i umożliwia pełny relaks i wygodę podczas długiej podróży. We wnętrzu nie słychać ani aksamitnie brzmiącego silnika, ani powietrza opływającego karoserię. W takich warunkach aż chce się od czasu do czasu wykorzystać całą gamę możliwości oferowanego za dopłatą nagłośnienia Bang&Olufsen o mocy 1200 W, wyposażonego w szesnaście głośników. Pod warunkiem, że... kierowcy nie będzie rozpraszał podświetlany głośnik centralny, który wysuwa się z deski rozdzielczej nad konsolą środkową.
BMW 7 po liftingu kosztuje od 345 500 zł (258-konna wersja 730d) do 685 900 zł (544- -konna odmiana 760Li). Ponieważ porównywalne wersje napędzane dieslem są tańsze od benzynowych odpowiedników, a oferują osiągi na niemal identycznym poziomie przy znacznie mniejszym zapotrzebowaniu na paliwo, Rudolf Diesel powinien być dumny ze swojego wynalazku w najnowszym wydaniu i w wykonaniu inżynierów BMW.
Tekst: Maciej Ziemek
Komentarze
auto motor i sport, 2012-09-25 10:31:07
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?