[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

BMW 840d xDrive: rasa GT

Chociaż w nazwie nie ma skrótu GT utworzonego od „gran turismo”, zasługuje na to miano najbardziej ze wszystkich modeli wyjeżdżających dzisiaj z salonów BMW. W raporcie z jazdy – przywrócona z martwych Seria 8 w wersji 840d xDrive.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 114 000 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Trudno uwierzyć, ale BMW produkowało pierwszą Serię 8 aż przez 10 lat (1989-1999), a mimo to jej charakter pozostał ultraekskluzywny. Model zawdzięcza to przede wszystkim niewielkiej produkcji, bo na świat wyjechało tylko niewiele ponad 31 tys. sztuk tego auta. Dziś Seria 8 wróciła do życia, zastępując w pewnym sensie również Serię 6, od której ma być zdecydowanie bardziej luksusowa.

BMW 840d xDrive - awans społeczny

Prezencję „ósemka” ma zjawiskową. Z długą maską, fotelami cofniętymi daleko za przednią oś, zwężającym się ku tyłowi dachem i mocno zaakcentowanymi „biodrami” wygląda na drodze jak żaden inny model BMW. A jej główny konkurent (tak, mówimy o Mercedesie S Coupé) w przypadku swojej marki nie może tego o sobie powiedzieć. We wnętrzu wiele elementów wykonano w nowym stylu BMW – mamy więc wyświetlacz w miejscu zegarów, 10,2-calowy ekran systemu iDrive oraz przyciski startera i trybów jazdy zgrupowane obok dźwigni zmiany biegów. Czymś ekstra (oczywiście za ekstra pieniądze) są wykonane ręcznie aplikacje z kryształowego szkła. Niestety, na tunelu środkowym znalazło się też zbyt dużo, jak na nasz gust, błyszczącego, nieodpornego na zarysowania czarnego plastiku. Nawet najbardziej wyszukana nazwa (w tym wypadku „lakier fortepianowy”) nie zmieni faktu, że plastik to plastik – materiałem ekskluzywnym nie jest i nigdy nie będzie. Co do kabiny, w środku teoretycznie są dwa miejsca z tyłu, w praktyce BMW nawet nie przewidziało tam zagłówków, co pozwala wyobrazić sobie, w jakich warunkach tam się podróżuje. Za to na najważniejszym miejscu można przyjąć taką pozycję, jaką lubimy – czyli fotel w dół, oparcie do pionu, kierownica do przodu, pedały daleko.

REKLAMA
To, że w modelach BMW konsola  „ma się” ku kierowcy i że można przyjąć najlepszą z możliwych pozycję za kierownicą jest pewne jak globalne ocieplenie
Ręcznie robione aplikacje z kryształowego szkła umieszczono m.in. na dźwigni zmiany biegów i kontrolerze iDrive; cena – 3347 zł Aplikacja BMW Connected pozwala zdalnie ustawiać trasy nawigacji i sprawdzać poziom paliwa

BMW 840d xDrive - R6 lub V8

 

Nie licząc usportowionych wersji "M" „ósemka” może mieć albo benzynowy, 3-litrowy silnik R6 lub 4,4-litrową "V-ósemkę" albo 3-litrowego diesla R6. Oprócz podstawowej wersji benzynowej kierowca zawsze dostaje napęd 4x4 xDrive, przy czym "benzyniak" V8 jest o 113 500 zł droższa od diesla. A ten jest prawdopodobnie najlepszym silnikiem świata w swojej kategorii. Nie wiadomo, co robi większe wrażenie – to, jaką siłę czuć przy niskich obrotach, czy to, z jaką chęcią wspina się na koniec skali własnych możliwości (czyli gdzieś do około 5000 obr/min). W wypadku większości diesli wysokie obroty oznaczają rosnący hałas i utratę dynamiki – tutaj to nie ma miejsca. Swoje robi też rasowo pomrukujący układ wydechowy. Większe „wow” ciśnie się na usta podczas prób elastyczności niż podczas sprintów (choć oczywiście 4,9 sekundy w przypadku ważącego 1900 kg auta musi robić wrażenie). Niezależnie od prędkości „ósemce” zawsze „się chce” i zawsze zapewnia świetną dynamikę. Ośmiobiegowa skrzynia automatyczna jest jakby połączona niewidzialnym przewodem z mózgiem kierowcy – niezależnie od sytuacji ma pod ręką odpowiednie przełożenie. Pokłady przyczepności zdają się nie mieć końca, zwinności dodaje autu układ skrętnych tylnych kół. Na ruchy kierownicą „ósemka” reaguje jakby była o połowę lżejsza, bardzo dobrze wychodzi jej zacieśnianie skrętu, a nierówności tłumi szybko i komfortowo. Inne zalety tego modelu to niskie zużycie paliwa – w trasie nieco ponad 6 l/100 km, na autostradzie 8 litrów – oraz cisza na pokładzie. Jak na rasowe GT przystało.

W najlepszym stylu BMW – długa maska i nisko opadający dach. Kierowca siedzi daleko za przednią osią

Dane producenta BMW 840d xDRIVE
Cena 484 400 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika turbodiesel, R6
Pojemność skokowa 2993 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
320 KM
4400/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
680 Nm
1750-2250/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 8-biegowa przekładnia automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 4,9 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 6,2 l/100 km
Emisja CO2 164 g/km
NADWOZIE
2-drzwiowe, 4-miejscowe coupé, długość x szerokość x wysokość 4843 x 1902 x 1341 mm, rozstaw osi 2822 mm, masa własna 1905 kg, poj. bagażnika 420 l, poj. zbiornika paliwa 68 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Chcesz być na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami? Dołącz do naszej grupy na facebooku

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA