Znak czasów polega na tym, że aż pięć z nich to hybrydy. Łączenie oktanów i elektronów wynika głównie z przepisów obowiązujących w Stanach, gdzie duże interesy robią zarówno BMW, jak i Porsche. Stąd hybrydowa "siódemka" i X6, stąd silnik elektryczny na pokładzie Cayenne, a niedługo również Panamery. Honda próbuje zwrócić na siebie uwagę małą hybrydową CR-Z, usiłującą wywołać ducha legendarnej, młodzieżowej CR-X. Toyota hybrydę ma już prawie w nazwie, a w tym sezonie prezentuje wyższą formę Priusa - odmianę Plug-in - oraz hybrydowego Aurisa. I Volkswagen, który opiera się hybrydom (poza Touaregiem, dzielącym technikę z Porsche) rozwijając gamę modeli BlueMotion.
Warto przypomnieć, że idea napędu hybrydowego polega na tym, aby zastąpić silnik spalinowy we wszystkich tych sytuacjach, kiedy jest on nieekonomiczny (jak przy ruszaniu z miejsca oraz podczas jazdy z małymi prędkościami), zapewnić mu zdrowe obciążenie (na zbyt małym dużo pali) oraz odzyskiwać energię, która bezpowrotnie ucieka we wszechświat jako ciepło tarcz hamulcowych. Natomiast o tym, jak nieubłaganie świat idzie do przodu, świadczy fakt, że wszystkie modele w tej grupie mają system start/stop oraz odzysk energii hamowania - obydwa absolutnie kluczowe dla zmniejszenia spalania w jeździe miejskiej, kiedy postój goni postój, a rozpędzanie i hamowanie, czyli najczystsza postać marnowania paliwa, następuje częściej niż da się policzyć.
Cayenne S Hybrid to pierwsze drogowe Porsche z hybrydowym napędem. Zespół napędowy to benzynowa, 3-litrowa, mechanicznie doładowana jednostka V6 oraz umieszczony między nią, a skrzynią biegów silnik elektryczny. Zestaw aku- mulatorów znajduje się pod podłogą bagażnika, cały samochód jest znacznie, bo o 200 kg, cięższy niż Cayenne napędzane silnikiem V6. Zespół hybrydowy rozwija moc 380 KM oraz maksymalny moment obrotowy 580 Nm - ten ostatni dostępny już przy zaledwie 1000 obr/min. Dzięki temu, w praktyce wrażenia z jazdy są jak w wersji z silnikiem V8. Potężny moment obrotowy sprawia, że przy niskich i średnich obrotach dynamika jazdy jest doskonała, nie ma za to większego sensu zapędzanie silnika V6 na wyższe obroty, kiedy jedyne, co można uzyskać, to hałas i wysokie spalanie.
Cayenne jest przy tym tzw. pełną hybrydą, czyli taką, która potrafi do napędu użyć zarówno dwóch silników naraz, jak i każdego z osobna. Silnik elektryczny ma całkiem sporą moc 34 kW, dzięki czemu, przy porządnie naładowanych akumulatorach, w mieście duże Porsche potrafiło pokonać ponad półtora kilometra jadąc tylko na prąd, chwilami rozpędzając się do 50 km/h.
Porsche Caynenne S Hybrid | BMW ActiveHybrid 7L | |
Cena | 383 035 zł | 515 000 zł |
Konkurenci | Lexus RX450h, VW Touareg Hybrid | Lexus LS600h, Mercedes S 400 Hybrid |
Zespół hybrydowy | silnik benz., V6, 3.0 ze sprężarką mech. silnik elektryczny AC | silnik benzynowy, V8, 4.4 biturbo silnik elektryczny AC |
Moc maksymalna | 380 KM/5500 obr/min | 465 KM/5500–6000 obr/min |
0-100 km/h | 6,5 s | 4,9 s |
Prędkość maksymalna | 242 km/h | 250 km/h |
Zużycie paliwa | 8,2 l/100 km | 9,4 l/100 km |
Emisja CO2 | 193 g/km | 219 g/km |
Silnik spalinowy | pojemność 2995 cm3; moc maks. 245 kW (333 M) w zakresie 5500–6500 obr/min, maks. moment obrotowy 440 Nm w zakresie 3000–5250 obr/min; | pojemność 4395 cm3; moc maksymalna 330 kW (449 KM) w zakresie 5500–6000 obr/min, maks. moment obrotowy 650 Nm w zakresie 2000–4500 obr/min; |
Silnik elektryczny | moc maks. 34 kW od 150 obr/min, maks. mom. obr. 300 Nm od 1150 obr/min. Akumulatory odorkowe (Ni-MH) Skrzynia biegów 8A, napęd na cztery koła. | moc maksymalna 15 kW, maksymalny moment obrotowy 210 Nm. Akumulatory litowo-jonowe. Skrzynia biegów 8A, napęd na tylne koła. |
Nadwozie | 5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4846 x 1939 x 1705 mm, rozstaw osi 2895 mm, masa własna 2240 kg, poj. bagażnika 580/1690 l, poj. zb. paliwa 85 l. | 4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan, długość x szerokość x wysokość 5212 x 1902 x 1474 mm, rozstaw osi 3210 mm, masa własna 2145 kg, pojemność bagażnika 460 l, poj. zbiornika paliwa 80 l. |
Komentarze
airmatic, 2011-01-22 01:05:50
~Samuraj, 2011-01-19 21:54:46
~eko, 2011-01-19 15:11:33
airmatic, 2010-11-11 23:41:58
~Samuraj002, 2010-11-09 20:37:07
esper, 2010-11-09 20:28:49
~Samuraj002, 2010-11-09 20:18:32
auto motor i sport, 2010-11-09 10:56:04
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?