BMW M440i xDrive Gran Coupé: Czwórka na piątkę - TEST

Dodatkowa para drzwi, nieco większe kabina i bagażnik niż w modelu 4 Coupé, stylowe nadwozie z pewną dawką kontrowersji i 6-cylindrowy silnik benzynowy – oto w skrócie BMW M440i xDrive Gran Coupé.

BMW 4 Gran Coupé Fot. Jacek Hanusz
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 172 900 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2, hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Nowa „czwórka” Gran Coupé ma niewiele słabych stron. Pierwszy minus to, jak w większości nowych BMW, nieczytelne wskaźniki – w dodatku obrotomierz i prędkościomierz znajdują się na przeciwległych stronach wyświetlacza, więc nie da się ich jednocześnie objąć wzrokiem. Średnica zawracania równa 12 m doskwiera przy każdym parkowaniu, podczas jazdy rozczarowuje słabe wyczucie tego, co dzieje się z przednimi kołami, niezbyt poręczne okazują się też klamki, których nie da się objąć całą dłonią. Mając pod maską rzędowy silnik 6-cylindrowy, spodziewalibyśmy się również, że BMW daruje sobie sztuczne podkręcanie dźwięków jednostki napędowej, choć trzeba przyznać, że nie jest ono tak natrętne jak w niektórych autach. Sporo kontrowersji wywołują oczywiście „nerki”, ale je akurat trzeba zobaczyć na żywo, żeby rzetelnie ocenić.

BMW 4 Gran CoupéFot. Jacek Hanusz
M440i jest dostępne w wersjach tylno- i czteronapędowej, dopłata do odmiany xDrive wynosi 10 tys. zł. Niezbyt czytelne zegary
BMW 4 Gran CoupéFot. Jacek Hanusz
Indywidualne ustawienia pracy podzespołów można wybierać zarówno w trybie Sport, jak i Eco


Clou topowego modelu z rodziny 4 Gran Coupé jest fantastyczny układ napędowy. 374 KM i 500 Nm momentu obrotowego dostępne w szerokim zakresie obrotów oznaczają, że jeśli na światłach obok Ciebie nie stoi typowe auto sportowe, na kolejnych zapewne zameldujesz się pierwszy. Zestrojenie zespołu silnik-skrzynia biegów-pedał gazu i łatwość, z jaką od razu można wyczuć sposób ich pracy, są wybitne, niezależnie od wybranego trybu jazdy. Na co dzień znakomite są Eco i Comfort, które wyraźnie łagodzą zachowanie napędu, dbając o to, by skrzynia szybko zmieniała biegi, silnik spokojnie rozwijał moc, a zespół łagodnej hybrydy odzyskiwał jak najwięcej energii po odpuszczeniu gazu, kiedy auto wyraźnie zwalnia. Z kolei gdy potrzeba czegoś więcej, lepiej przełączyć się w tryby sportowe, wyraźnie wyostrzające zachowanie auta. M440i ani na moment nie traci przy tym charakteru limuzyny. Tłumienie nierówności okazuje się znakomite, fotele są wygodne, nawet przy wyższej prędkości nie przeszkadzają szumy powietrza (efekt zastosowania bezramkowych szyb drzwi). Napęd 4x4 zapewnia świetną trakcję i dopiero wyłączenie układu stabilizacji pozwala w pełni balansować masą auta i ustawiać je w zakrętach, odpowiednio operując gazem. Najsłabszym ogniwem pozostaje układ kierowniczy, który w trybach sportowych działa z większym oporem, choć nie pozwala to lepiej go wyczuć, za to precyzja układu nie budzi zastrzeżeń. Za to wszystko przyznajemy „czwórce” piątkę z małym minusem.

BMW 4 Gran CoupéFot. Jacek Hanusz
Silnik R6 ujawnia swój potencjał w dość łagodny sposób

 

Dane producenta BMW M440i xDRIVE GRAN COUPÉ
Cena 330 600 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R6 turbo
Pojemność skokowa 2998 cm3
Moc maksymalna
w przedziale obrotów
374 KM
5500-6500/min
Maksymalny moment obrotowy
w przedziale obrotów
500 Nm
1900-5000/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 8-biegowa przekładnia
automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 4,7 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 8-8,5 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
181-194 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4783 x 1852 x 1442 mm, rozstaw osi 2856 mm, masa własna 1900 kg, pojemność bagażnika 470/1290 l, pojemność zbiornika paliwa 59 l.
Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA