BMW X3 jako hybryda plug-in: Ma sens... pod jednym warunkiem - TEST

Niemal każdy model BMW występuje w wersji zasilanej z dystrybutora paliw i z gniazdka elektrycznego. Ma to jednak swoje ograniczenia, czego dowodem model X3 xDrive30e po face liftingu.

BMW X3 Fot. Jacek Hanusz

Powtarzamy przy każdej okazji: jeśli ktoś nie zamierza ładować akumulatorów hybrydy plug-in, zakup takiego auta powinien sobie odpuścić. Zużycie paliwa przez BMW X3 z nienaładowanymi akumulatorami oscyluje wokół 10 l/100 km w mieście i 8 l/100 km w trasie – to wartości w najlepszym razie przeciętne. Do słabości tego modelu można też zaliczyć ograniczenia związane z wysoką masą własną. X3, ważące z kierowcą ponad dwie tony, nie jest tak zwinne w zakrętach jak wersje spalinowe, choć i tak pod tym względem wyróżnia się w swojej klasie. Masę auta czuć jednak zarówno podczas skręcania, jak i hamowania, nieco niższy jest też komfort resorowania. Umieszczone pod kanapą akumulatory nie ograniczają przestrzeni w kabinie, ale przesunięty w tył zbiornik paliwa (o pojemności tylko 50 l) zmniejszył bagażnik aż o 100 litrów.

BMW X3Fot. Jacek Hanusz
Obsługa urządzeń pokładowych w X3 jest pierwsza klasa, gorzej z czytelnością zegarów cyfrowych
BMW X3Fot. Jacek Hanusz
Wyświetlacz podaje m.in. dystans, jaki auto pokonało w trybie elektrycznym


W układzie napędowym hybrydowego X3 pierwsze skrzypce gra 2-litrowa jednostka benzynowa o mocy 184 KM, wspomaga ją 109-konny silnik elektryczny. Przekazują one siłę napędową do wszystkich kół poprzez 8-biegową przekładnię automatyczną, która w każdym trybie jazdy poza sportowym wydaje się nieco ospała, jakby sugerowała, że w tym modelu BMW najlepszy jest łagodny styl jazdy. Reakcje skrzyni biegów wyostrzają się tylko w trybach sportowych. Podczas zwykłej jazdy X3 zupełnie nie sprawia wrażenia samochodu, który setkę osiąga w czasie 6,1 s, choć zapas osiągów jest wystarczający, a reakcje napędu spontaniczne. W tym BMW to kierowca dostosowuje się do auta, a nie na odwrót – jeździć należy spokojnie, nie starając się udowodnić, że dwutonowy SUV może być sportowy. Z naładowanymi „bateriami” – a jeśli korzysta się z wallboxa BMW o mocy ładowania 3,7 kW, ładowanie zajmuje niecałe cztery godziny – X3 przejedzie do 40 km bez uruchamiania jednostki benzynowej, co powinno zaspokoić potrzeby większości kierowców. W takim wypadku średnie zużycie paliwa na 100 km rzeczywiście może być niskie i wynieść poniżej 5 l/100 km. Wtedy hybryda ma sens.

BMW X3Fot. Jacek Hanusz
Pojemność bagażnika hybrydy jest aż o 100 litrów mniejsza niż pozostałych wersji. Pod podłogą znajduje się praktyczny schowek na kable

 

Dane producenta BMW X3 XDRIVE30E
Cena 267 000 zł
ZESPÓŁ NAPĘDOWY
Rodzaj napędu hybrydowy: silniki benzynowy i elektryczny AC
Moc maksymalna
zespołu hybrydowego
292 KM
Maks. moment obrotowy 420 Nm
Silnik spalinowy benzynowy, R4, 1998 cm3
Moc maksymalna
w przedziale obrotów
184 KM
5000-6500/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
300 Nm
1350-4000/min
Silnik elektryczny synchroniczny AC z magnesami stałymi
Moc maksymalna 80 kW (109 KM)
Maks. moment obrotowy 265 Nm
Typ akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynow. energii 12 kWh (brutto)
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 8-biegowa automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 6,1 s
Prędkość maksymalna 210 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 2,0-2,6 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
45-59 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4708 x 1891 x 1676 mm, rozstaw osi 2864 mm, masa własna 2065 kg, pojemność bagażnika 450/1500 l, pojemność zbiornika paliwa 50 l.
REKLAMA