Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.7
BP BP

BMW X5 – zwinny jak kot

Kto powiedział, że SUV-y muszą być powolne i zgrabne jak słoń w składzie porcelany? Pewnie ten, kto nie miał okazji jeździć BMW X5 xDrive40d.

BMW X5 Nieważne co życie i droga rzuca mu pod koła, „X5” radzi sobie z tym fenomenalnie

 

Z zewnątrz nic specjalnego. X5, jak każde inne. Powoli wrasta w krajobraz naszych ulic i dróg. Za kierownicą biznesmen w garniturze, młodzieniec bez szyi lub "pani z lepszego domu" podwożąca dzieci do szkoły. Żeby wszystko pasowało do stereotypu - auto dostojnie sunie po gładkiej asfaltowej drodze. Ale precz ze stereotypami!

X5 ma świetny, choć w pełni elektronicznie sterowany napęd xDrive, który potrafi przekazać do 100% momentu obrotowego na koło o największej przyczepności. Nawet na przednie! W praktyce nie tylko w błocie, ale i na bezdrożach samochód radzi sobie jak rasowa terenówka, o czym większość właścicieli X5 zapewne się nie przekona.

Model 40d z trzylitrowym silnikiem dysponuje mocą jak auto z silnikiem o jeden rozmiar większym (plus 1 litr pojemności i dodatkowe dwa cylindry). To zasługa dwóch turbosprężarek. Brzmi fantastycznie, niczym rasowa "benzyna", a przy szybkiej jeździe zużywa średnio około 12 litrów oleju napędowego na przejechanie 100 km. To naprawdę imponujący wynik, zważywszy na dużą moc (306 KM) i potężny moment obrotowy (600 Nm). Taka moc wystarcza, by setkę osiągnąć w 6,6 sekundy, czyli znacznie szybciej niż sportowe z wyglądu Volkswagen Scirocco czy Peugeot RCZ.

 

BMW X5 xDRIVE40d

BMW X5 xDRIVE40d
Cena279 900 zł
KonkurenciAudi Q7, Lexus RX 450h
Silnikturbodiesel, R6, 3.0
Moc/przy obrotach306 KM/4400 obr/min
0–100 km/h6,6 s
Prędkość maksymalna236 km/h
Zużycie paliwa7,5 l/100 km
Emisja CO2198 g/km
Silnikpojemność skokowa 2993 cm3, 600 Nm w przedziale 1500–2500 obr/min, skrzynia biegów 8A, napęd na cztery koła.
Nadwozie5-drzw., 5-miejsc. SUV, dł. x szer. x wys. 4857 x 1933 x 1739 mm, rozstaw osi 2933 mm, masa wł. 2185 kg, poj. zb. paliwa 85 l, poj. bag. 620/1750 l.

Zawieszenie X-piątki tłumi niemal wszelkie nierówności, ale bynajmniej nie przeszkadza to w zachowaniu wysokiego standardu - rewelacyjnych właściwości jezdnych. Nadwozie nie przechyla się nadmiernie na boki na krętych drogach ani nie nurkuje w trakcie hamowania. Podczas szybkiej jazdy samochód jest zwinny jak dziki kot, choć masa własna X5 wynosi ponad 2100 kilogramów! Jak osiągnąć takie efekty, wiedzą najlepiej inżynie- rowie BMW i nie mamy im za złe, że wszystkich szczegółów nie podają do publicznej wiadomości. W duecie z jednostką napędową pracuje nowa, fenomenalna skrzynia biegów Steptronic o ośmiu przełożeniach. Biegi zmieniane są płynnie, błyskawicznie, a komu to nie wystarcza, ma do dyspozycji tryb sportowy. Moment obrotowy o wartości 600 Nm jest dostępny od 1500 obr/min i płasko rozłożony w bardzo szerokim zakresie obrotów silnika, a skrzynia umie to wykorzystać.

Czy BMW X5 w tej wersji ma jakieś wady? Tak, cenę! Podstawowa to prawie 280 tysięcy złotych. No cóż, "beemki" nigdy nie były tanie. Ale dlaczego wyposażenie jest tak ascetyczne, skoro lista płatnych dodatków w testowym egzemplarzu sięga kwoty 145 000 zł! Dobrze chociaż, że instrukcja obsługi (w języku niemieckim!) nie wymaga dopłaty.

Tekst Michał Hutyra,
zdjęcia Jacek Hanusz
amis 2/2011

zobacz galerię

Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 577 000 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 (11)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij