BMW iX: Bayer na Full - TEST

W wypadku elektrycznego iX BMW poszło na całość – auto jest duże, ciężkie, ale zwinne i szybkie, a do tego ma duży zasięg. To zupełnie inna liga niż i3, pierwszy elektryk Bawarczyków.

BMW ix Fot. Uwe Fischer


BMW iX ma być takim autem jak konwencjonalne modele – nienarzucającym kierowcy żadnych ograniczeń. To oznacza przede wszystkim, że powinien swobodnie pokonywać dalekie dystanse. W porównaniu z pierwszym w pełni elektrycznym modelem marki (i3) ten nowy ma niemal pięciokrotnie pojemniejszy akumulator. Jest również znacznie większy od i3, pod względem długości nadwozia blisko mu do BMW X5, koła ma natomiast jak X-siódemka. Tylko wysokość nadwozia jest zbliżona do tej z BMW X6, z kolei współczynnik oporu powietrza wynosi w nowym elektryku 0,25 i okazuje się niższy, a więc lepszy niż w wypadku X5 (Cx 0,31), a nawet i3 (Cx 0,29).

BMW iX - Można się położyć 

Duże rozmiary BMW iX sprawiają, że nawet z tyłu jest w nim tyle miejsca, że niemal można się tam położyć, mimo to nie przewidziano dodatkowych foteli numer 6 i 7. Pięć osób może udać się wygodnie tym autem w daleką podróż i, nawet jadąc szybko, pokonać bez dodatkowego ładowania akumulatora ponad 450 km – tak w każdym razie twierdzi BMW. Nasza pierwsza przejażdżka pokazała, że jest to prawdopodobne.

BMW ixFot. Uwe Fischer
iX ma spory zasięg i nie zabłądzi nawet w dalekiej podróży – wielki ekran sprawia, że mapy nawigacji są naprawdę czytelne
BMW ixFot. Uwe Fischer
Fotele ze zintegrowanymi zagłówkami mają sugerować sportowy charakter elektrycznego iX

BMW iX - Latający dywan

Na autostradzie iX mknie tak cicho, że BMW porównuje to do podróży latającym dywanem. Potwierdzamy, że trafnie. Poziom hałasu może być nawet niższy niż bajkowego pojazdu z dalekiego Orientu. Prędkość maksymalną iX ograniczono elektronicznie do 200 km/h – rozsądnie, chociaż trochę szkoda, bo z silnikami o łącznej mocy ponad 500 KM SUV na pewno rozwinąłby znacznie ponad 250 km/h.
Na szczególne uznanie zasługuje jednak sposób, w jaki ten ciężki samochód pokonuje kręte drogi. Jego środek ciężkości znajduje się całe 9 cm niżej niż środek ciężkości BMW X5 i kierowca ma wrażenie, że umieszczony w podłodze akumulator wręcz przyciska auto do asfaltu, zwiększając jego stabilność. iX wydaje się w zakrętach lżejszy, niż jest naprawdę. W sportowym trybie jazdy jego nadwozie ujawnia mniejszą skłonność do przechyłów, mimo że zawieszenie nie staje się odczuwalnie twardsze. Układ kierowniczy (tzw. Integral Active Steering) pozwala autu pokonać sprawnie każdy rodzaj zakrętu, zapewniając stabilność także podczas szybkiej jazdy.

BMW iX - Muzyka: Hans Zimmer

Wróćmy jeszcze do akustyki. W BMW iX można dobrać rodzaj emitowanego dźwięku. Skomponował go Hans Zimmer, laureat Oscara za muzykę do filmu „Król lew”. Dźwięk ten odzwierciedla prędkość auta w danej chwili, w sportowym trybie jazdy staje się bardziej dominujący i przyjemnie łechce ucho kierowcy. Szkoda tylko, że jego emisja nie jest na moment przerywana, sugerując zmiany biegów – wtedy symulacja byłaby perfekcyjna.

BMW ixFot. Uwe Fischer
BMW ixFot. Uwe Fischer
Przednia pokrywa auta się nie podnosi, unosi się za to umieszczona na niej klapka z logo – można wtedy uzupełnić płyn w spryskiwaczu. Płyn spod znaczka umieszczonego z tyłu czyści z kolei obiektyw kamery


Oczywiście biegów w elektrycznym iX się nie zmienia (auto ma stałe przełożenie), a tym, co pozostało po klasycznej dźwigni, można tylko zwiększać intensywność odzyskiwania energii. Wtedy iX porusza się, praktycznie nie korzystając z konwencjonalnych hamulców.
Dwa elektryczne silniki nie są wprawdzie w stanie oddać odgłosu pracy sześciu cylindrów, ale poza tym bardzo się starają. BMW stworzyło jednostki synchroniczne zapewniające wysoką efektywność działania i wyższy moment obrotowy przy wyższych obrotach. I rzeczywiście, na autostradzie iX pokazuje dynamikę, jaką i3 prezentował głównie podczas sprintu do setki. Mimo to zużycie energii prawie nie przekracza 25 kWh.

BMW ixFot. Uwe Fischer
„Nerki” BMW przybrały w iX naprawdę duży rozmiar. Umieszczono za nimi folię zapobiegającą zamarznięciu czujnika radarowego

 

Dane producenta BMW iX xDrive50
Cena 455 700 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika 2 elektryczne
Moc maksymalna 385 kW (523 KM)
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
765 Nm
b.d.
Zespół akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynowanej energii 111,5 kWh
Rodzaj napędu na cztery koła
Przeniesienie napędu o stałym przełożeniu
OSIĄGI
0–100 km/h 4,6 s
Prędkość maksymalna 200 km/h
ZUŻYCIE ENERGII
Średnie ok. 19,8 kWh/100 km
Emisja CO2 0 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4953 x 1967 x 1695 mm, rozstaw osi 3000 mm, masa własna 2585 kg, pojemność bagażnika 500/1750 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA