Gdy siedem lat temu BMW prezentowało i3, model ten znacznie wyprzedzał swoje czasy stylistyką, w wypadku debiutującego dziś iX3 marka idzie odwrotną drogą. Gdyby nie obowiązkowe niebieskie elementy, np. z tyłu nadwozia, nawet znawcy mieliby kłopot z rozpoznaniem elektrycznego BMW, pierwszego modelu marki, który do Europy przybywa z Chin.
BMW iX3 - Zachowawczy wygląd
Ale o ile jego wygląd jest zachowawczy, o tyle rozwiązania techniczne okazują się bardzo nowoczesne. iX3 wyposażono w najnowszy elektryczny zespół napędowy produkcji BMW, który kiedyś znajdzie się w modelach iNext oraz i3. Akumulator o pojemności 80 kWh umieszczono pod podłogą, jego gęstość energetyczna ma być o 20% większa niż stosowanych dotychczas.
Układ napędowy iX-trójki to niewielki zestaw składający się z silnika elektrycznego, modułu elektronicznego oraz przekładni. Jego sprawność wynosi 93%, pracuje o 30% efektywniej niż ten stosowany w i3. Dzięki niemu tylnonapędowe auto (moc systemowa wynosi 286 KM) zadowala się zużyciem 19,5 kWh energii na 100 km (wg WLTP) i po jednokrotnym ładowaniu jest w stanie przejechać 460 km.
![]() |
Wnętrze nadal wygląda nowocześnie, chociaż ma już swoje lata. Niebieskie akcenty wskazują, że to wersja elektryczna |
BMW iX3 - Nadwaga wyczuwalna
Zachowanie 2,3-tonowego elektrycznego SUV-a nie różni się, poza tym, że jest lekko ociężały w szybko pokonywanych zakrętach, od zachowania jego odpowiednika z którymkolwiek z silników spalinowych. Jednak biorąc pod uwagę moment obrotowy o wartości 400 Nm dostępny już od startu, na śliskiej nawierzchni warto być ostrożnym. Gdy trakcja jest jak trzeba, iX3 ma przyspieszenie porównywalne z tym, jakie zapewniają najmocniejsze spalinowe wersje tego modelu.
Bardzo dobre wrażenie robi system adaptacyjnego odzyskiwania energii. iX3 dzięki czujnikom umieszczonym w samochodzie oraz danym z nawigacji samodzielnie decyduje, czy na danym fragmencie drogi przejść w tryb tzw. żeglowania (odłączyć silnik), czy np. przed wjazdem na teren zabudowany odzyskać maksymalnie dużo energii. Wprawdzie kierowca może nadal ingerować w proces rekuperacji, ale w praktyce okazuje się to niepotrzebne.
Jak wygląda ładowanie akumulatora? Z domowej sieci elektrycznej przy użyciu tzw. wallboxa akumulator iX3 można ładować z mocą do 11 kW, z kolei w punktach szybkiego ładowania prądem stałym można korzystać z ładowarki o mocy do 150 kW. W tym drugim wypadku ładowanie akumulatora od zera do 80% jego pojemności ma trwać 34 minuty.
Nowy model jest szczególnie interesujący z powodu najnowszego napędu elektrycznego, jaki oferuje BMW. Konkurentów iX3 ma we własnym domu – w postaci X3 30e w hybrydowej wersji typu plug-in.
![]() |
Elektryczny zespół napędowy iX3 jest o 30% efektywniejszy niż ten w BMW i3. Nowy model ma zasięg 460 km |
Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!
Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!
Zobacz także:
- BMW 220d xDrive Gran Coupe: bardzo miły wóz - TEST
- Przywileje dla aut elektrycznych
- TOP10: samochody z nietypowymi grillami
Dane producenta | BMW iX3 |
Cena | 286 900 zł |
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Rodzaj silnika | elektryczny AC |
Moc maksymalna | 210 kW (286 KM) |
Maksymalny moment obrotowy przy obrotach |
400 Nm b.d. |
Zespół akumulatorów | litowo-jonowe |
Ilość zmagazynowanej energii | 80 kWh |
Rodzaj napędu | na tylne koła |
Przeniesienie napędu | o stałym przełożeniu |
OSIĄGI | |
0–100 km/h | 6,8 s |
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
ZUŻYCIE ENERGII | |
Średnie | 17,5 kWh/100 km |
Emisja CO2 | 0 g/km |
NADWOZIE | |
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4734 x 1891 x 1668 mm, rozstaw osi 2864 mm, masa własna 2260 kg, ładowność 540 kg, pojemność bagażnika 510/1560 l. |
Komentarze