REKLAMA

BMW iX3: 2,3 tony i elektrony - TEST

iX3 to drugi w pełni elektryczny model BMW. Pod znanym nadwoziem kryje się najnowszy elektryczny zespół napędowy o mocy 286 KM.

BMW ix3 Fot. Bernhard Limberger


Gdy siedem lat temu BMW prezentowało i3, model ten znacznie wyprzedzał swoje czasy stylistyką, w wypadku debiutującego dziś iX3 marka idzie odwrotną drogą. Gdyby nie obowiązkowe niebieskie elementy, np. z tyłu nadwozia, nawet znawcy mieliby kłopot z rozpoznaniem elektrycznego BMW, pierwszego modelu marki, który do Europy przybywa z Chin.

BMW iX3 - Zachowawczy wygląd

Ale o ile jego wygląd jest zachowawczy, o tyle rozwiązania techniczne okazują się bardzo nowoczesne. iX3 wyposażono w najnowszy elektryczny zespół napędowy produkcji BMW, który kiedyś znajdzie się w modelach iNext oraz i3. Akumulator o pojemności 80 kWh umieszczono pod podłogą, jego gęstość energetyczna ma być o 20% większa niż stosowanych dotychczas.
Układ napędowy iX-trójki to niewielki zestaw składający się z silnika elektrycznego, modułu elektronicznego oraz przekładni. Jego sprawność wynosi 93%, pracuje o 30% efektywniej niż ten stosowany w i3. Dzięki niemu tylnonapędowe auto (moc systemowa wynosi 286 KM) zadowala się zużyciem 19,5 kWh energii na 100 km (wg WLTP) i po jednokrotnym ładowaniu jest w stanie przejechać 460 km.

BMW ix3Fot. Bernhard Limberger
Wnętrze nadal wygląda nowocześnie, chociaż ma już swoje lata. Niebieskie akcenty wskazują, że to wersja elektryczna

 

BMW iX3 - Nadwaga wyczuwalna

Zachowanie 2,3-tonowego elektrycznego SUV-a nie różni się, poza tym, że jest lekko ociężały w szybko pokonywanych zakrętach, od zachowania jego odpowiednika z którymkolwiek z silników spalinowych. Jednak biorąc pod uwagę moment obrotowy o wartości 400 Nm dostępny już od startu, na śliskiej nawierzchni warto być ostrożnym. Gdy trakcja jest jak trzeba, iX3 ma przyspieszenie porównywalne z tym, jakie zapewniają najmocniejsze spalinowe wersje tego modelu.
Bardzo dobre wrażenie robi system adaptacyjnego odzyskiwania energii. iX3 dzięki czujnikom umieszczonym w samochodzie oraz danym z nawigacji samodzielnie decyduje, czy na danym fragmencie drogi przejść w tryb tzw. żeglowania (odłączyć silnik), czy np. przed wjazdem na teren zabudowany odzyskać maksymalnie dużo energii. Wprawdzie kierowca może nadal ingerować w proces rekuperacji, ale w praktyce okazuje się to niepotrzebne.
Jak wygląda ładowanie akumulatora? Z domowej sieci elektrycznej przy użyciu tzw. wallboxa akumulator iX3 można ładować z mocą do 11 kW, z kolei w punktach szybkiego ładowania prądem stałym można korzystać z ładowarki o mocy do 150 kW. W tym drugim wypadku ładowanie akumulatora od zera do 80% jego pojemności ma trwać 34 minuty.
Nowy model jest szczególnie interesujący z powodu najnowszego napędu elektrycznego, jaki oferuje BMW. Konkurentów iX3 ma we własnym domu – w postaci X3 30e w hybrydowej wersji typu plug-in.

BMW ix3Fot. Bernhard Limberger
Elektryczny zespół napędowy iX3 jest o 30% efektywniejszy niż ten w BMW i3. Nowy model ma zasięg 460 km

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

 

Dane producenta BMW iX3
Cena 286 900 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika elektryczny AC
Moc maksymalna 210 kW (286 KM)
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
400 Nm
b.d.
Zespół akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynowanej energii 80 kWh
Rodzaj napędu na tylne koła
Przeniesienie napędu o stałym przełożeniu
OSIĄGI
0–100 km/h 6,8 s
Prędkość maksymalna 180 km/h
ZUŻYCIE ENERGII
Średnie 17,5 kWh/100 km
Emisja CO2 0 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4734 x 1891 x 1668 mm, rozstaw osi 2864 mm, masa własna 2260 kg, ładowność 540 kg, pojemność bagażnika 510/1560 l.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA